۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81649878
T T
۰ نفر

دیابت و روزه داری

۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81649878
دیابت و روزه داری

تهران - ایرنا - چهار ونیم تا پنج میلیون دیابتی در كشور بسر می برند كه بیشتر این بیماران تمایل دارند در ماه مبارك رمضان، روزه بگیرند اما روزه داری برای آنها شرایطی دارد كه رعایت آن ضرروی است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا ، دیابتی ها باید در صورت تصمیم به روزه داری، قند خود را كنترل و آمادگی های لازم را كسب و از همه مهم تر با پزشك متخصص خود مشورت كنند.

كارشناسان می گویند: این بیماران حتما باید برنامه غذایی خود در ماه رمضان را طبق توصیه پزشكان، تنظیم كنند زیرا توصیه های تغذیه ای كارشناسان تغذیه برای ماه مبارك رمضان فقط برای افراد سالم است و در مورد دیابتی ها صدق نمی كند.



**شرایط روزه داری دیابتی ها

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در صورتی كه فرد مبتلا به دیابت، به فشار خون كنترل نشده، بیماری های قلبی وعروقی، نارسایی قلبی، عوارض پیشرفته دیابت بر چشم، كلیه یا سیستم عصبی مبتلا نیست ، در زمان حاضر هم قندخون او در حد قابل قبولی یعنی در حالت ناشتا كمتر از١٤٠ و بعد از غذا كمتر از١٨٠ است و در سه ماهه اخیر دچار افت قندخون یعنی قندخون كمتر از٦٠ یا افزایش شدید قندخون منجر به كما و بستری شدن در بیمارستان نشده است و همچنین داروهای تاثیر گذار روی هوشیاری را هم مصرف نمی كند، در صورت صلاحدید پزشك خود و انجام اصلاحات لازم توسط پزشك در مورد دوز داروهای خوراكی ، اجازه روزه داری دارد.

دكتر محسن خوش نیت افزود: مبتلایان به دیابت باید حتما از دو تا سه ماه قبل از روزه داری جهت ارزیابی پزشكی و مشاوره به پزشك خود مراجعه كنند تا با انجام آزمایشات خون وضعیت قند آنان بررسی و كنترل شود.

وی خاطرنشان كرد: در صورت توانایی بیمار جهت روزه داری، پزشك باید دوز داروهای خوراكی یا انسولین را با توجه به شرایط بیمار تنظیم كند و آموزش های لازم جهت آگاه شدن از علایم افت یا افزایش قند خون، كاهش فشارخون و نحوه برخورد با آن ها، اندازه گیری قند خون در خانه با گلوكومتر (نام دستگاه اندازه گیری قند)، برنامه غذایی مناسب و فعالیت فیزیكی در زمان روزه داری را به بیمار ارایه دهد.



**بهترین زمان برای آزمایش قند خون در ماه رمضان چه زمانی است؟

این فوق تخصص غدد درون ریز اضافه كرد: هر بیمار دیابتی كه روزه می گیرد بهتر است گلوكومتر در اختیار داشته باشد و قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و پیش از سحری، قند خون خود را اندازه گیری كند.

خوش نیت خاطرنشان كرد: در صورتی بیمار مبتلا به دیابت، گلوكومتر در دسترس ندارد، بهتر است آزمایش های خود را تحت نظارت پزشك و در زمان تعیین شده انجام دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد:بررسی قند خون ناشتا در ماه رمضان باید قبل از افطار صورت گیرد كه این امر بسیار كمك كننده است.



**وعده های غذایی بیمار دیابتی باید به چه صورت باشد؟

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهارداشت: بهتر است مبتلایان به دیابت، افطاری خود را با یك غذای ساده مشابه صبحانه آغاز كنند و شام را به فاصله یك تا دو ساعت بعد، صرف كنند.

خوش نیت افزود: ‌بیمار قبل از خوابیدن نیز می تواند غذای مختصری مانند عصرانه بخورد؛ سحری را هم حتما میل كند.



**اقدامات هنگام بالا رفتن قند خون بعد از افطار

دكتر خوش نیت گفت: اگر میزان قند خون بیماران، پس از افطار بالای 250 بود، باید شب، 20 درصد غذای مصرفی را كم كنند و تا زمانی كه قند خون شان همچنان بالا است رژیم غذایی شان را كنترل كنند.

این پژوهشگر غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: این بیماران می توانند از مشاور تغذیه خود یا پزشك شان كمك بگیرند تا دچار مشكل نشوند. به هر حال متوجه باشند كه اگر قند خون شان هنگام شب بالا باشد، نتایج مثبت روزه داری عاید آنان نخواهد شد.



**اقدامات هنگام بالا رفتن قند خون بعد از سحری

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهارداشت: اگر میزان قند خون بیماران ، بعد از سحری بالای 200 باشد، باید از مواد غذایی سحری خود 20 درصد كم كنند؛ اما اگر قند خون شان بالای 350 بود، توصیه می شود كه اصلا روزه نگیرند و حتما با پزشك خود مشورت كنند.



**دیابتی ها قرص های خود را هنگام روزه چگونه مصرف كنند؟

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بیماران دیابتی به طور كلی قرص های مصرفی صبح و ظهر را همزمان هنگام افطار و قرص شبانه را پیش از سحری مصرف كنند.

خوش نیت افزود: البته اگر قند خون این بیماران تحت كنترل باشد، ممكن است تحت نظارت پزشك بتوانند تعداد قرص هایشان را كاهش دهند.



**چه زمانی دیابتی ها بهتر است روزه نگیرند؟

این پزشك فوق تخصص غدد، تصریح كرد:‌ از آنجا كه عدم مصرف مایعات طی روز می تواند به غلیظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض دیگر منجر شود به ویژه در صورتی كه معمولا قند خون شان بالا است، توصیه می شود حتما قرص خود را به موقع مصرف كنند و اگر فراموش كردند آن روز را روزه نگیرند.

خوش نیت گفت: همچنین اگر مبتلایان دیابت برای خوردن سحری نتوانستند بیدار شوند، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند.



**ورزش دیابتی ها هنگام روزه داری

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد: فعالیت بدنی مبتلایان دیابت باید در حد معمول باشد و استراحت زیاد به نفع آنها نیست. ضمن اینكه این افراد، امور نیازمند به فعالیت جسمی شدید را بهتر است بعد از ظهرها انجام ندهند تا از افت شدید قند خون پیشگیری كنند.

وی خاطرنشان كرد: ورزش سبك 10 تا 15 دقیقه ای هنگام صبح احتمالا برایشان مناسب است اما ورزش هنگام بعد از ظهر و قبل از افطار مشكل ساز خواهد شد؛ این بیماران باید در صورت امكان شب ها چند ساعت بعد از افطار زمانی را به ورزش اختصاص دهند.



**لزوم توجه كافی به نوشیدن مایعات

مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت:بهتر است كه مبتلایان دیابت، آب كافی بنوشند تا در طول روز دچار كمبود آب بدن نشوند.

خوش نیت افزود: توصیه می شود مبتلایان دیابت بعد از خوردن سحری و قبل از شروع روزه، حداقل یك تا دو لیوان آب بنوشند.

اجتمام(5)**9185**1776
۰ نفر