۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81652750
T T
۰ نفر

درمان پارگی و فتق دیسك كمر و گردن با تزریق گاز ازن

۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۵
کد خبر: 81652750
درمان پارگی و فتق دیسك كمر و گردن با تزریق گاز ازن

تهران-ایرنا-فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای مركزجامع ترمیم بافت و زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران، استفاده از روش های جدید درمانی با بهره گیری از گاز ازن را به عنوان یك روش درمانی كم تهاجم و كم هزینه در درمان پارگی و فتق دیسك بین مهره ها نام برد كه بیشترین اثربخشی را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا از جهاددانشگاهی علوم پزشكی تهران، دكترمحمد نظری بااشاره به اینكه كمر درد و گردن درد از دردهای بسیار شایع است، افزود: حداقل 80درصد افراد حداقل یكبار در طول زندگی این دردها را تجربه می كنند. درد كمر و گردن علل متعددی دارد كه یكی از علل رایج آن پارگی یا بیرون زدگی دیسك بین مهره ای و اثر فشاری آن بر رشته های عصبی است.

وی با اشاره به اینكه در بسیاری از موارد ممكن است پارگی دیسك بدون علامت باشد، اظهار كرد: از علائم شایع می توان به درد كمر و یا دردگردن همراه با درد پاها و یا دست، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن و همچنین ضعف عضلانی اشاره كرد.

نظری گفت: به جز موارد اورژانسی از قبیل ضعف سریع پیشرونده عضلانی، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، سندرم دم اسب و هیپر آلرژی سیاتیك، درمان اولیه در اكثر موارد، طبی و به صورت درمان دارویی و فیزیوتراپی است. در مواردی كه درمان های فوق موثر واقع نشود درمان های مداخله ای یا جراحی برای بیمار قابل توصیه است.



** اثربخشی درمان با گاز ازن در درمان دیسك برابر با جراحی باز

نظری افزود: درنتایج تحقیقی كه برروی 8هزار بیمار درمان شده با گاز ازن صورت گرفته، نشان داده شد كه میزان اثربخشی این روش برابر با جراحی باز و اندوسكوپیك دیسك است و ایجاد عوارض ناخواسته نیز بسیار كمتر است. نتیجه این تحقیق در یك مجله بین المللی آمریكایی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به شیوه درمانی با گاز ازن گفت: در این روش متخصص رادیولوژی مداخله ای با هدایت تجهیزات تصویربرداری بدون ایجاد برش مرسوم، سوزنی بسیار ظریف را وارد فضای دیسك می كند و با تزریق گاز ازن در شرایط استاندارد، درمان صورت می گیرد.

نظری اضهار كرد: این نوع درمان نیازی به بیهوشی ندارد و تنها با بی حسی موضعی و بدون درد انجام می شود و همچنین بیمار عموما 2 ساعت بعد از درمان مرخص می شود.

وی به دیگر مزایای این روش درمانی اشاره كرد و گفت: هزینه پایین درمان در مقایسه با سایر روش ها از دیگر مزایای این روش درمانی است.

فوق تخصص رادیولوژی مداخله ای مركز جامع ترمیم بافت و زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران، گفت: درمان بیماران به وسیله گاز ازن در كشورمان نیز نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته است.

وی افزود: دیسك، بالشتكی است كه بین مهره های ستون فقرات قرار می گیرد و عملكرد مهمی به عنوان جذب كننده شوك وارد شده به ستون فقرات را به عهده دارد. دیسك از یك هسته مركزی ژل مانند نرم و یك پوشش سخت تشكیل شده است بنابراین فتق یا پارگی دیسك در حقیقت پارگی همین پوشش سخت تر خارجی دیسك است كه موجب بیرون زدگی هسته مركزی و فشار آن بر روی اعصاب و نخاع و ایجاد درد یا علائم حسی و حركتی می شود.

علمی (1) ** 1201 **1440
۰ نفر