۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81655380
T T
۰ نفر
آخوندی: شبكه آزادراهی كشور به بیش از 10 هزار كیلومتر می رسد

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان آنكه براساس طرح جامع حمل و نقل، شبكه آزادراهی كشور باید به بیش از 10 هزار كیلومتر افزایش یابد، گفت: هم اكنون طول آزادراه های كشور 2 هزار و 300 كیلومتر است كه قصد داریم با اجرای طرح های آزادراهی طول آن را تا دو برابر افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیك - چرمشهر به طول 158 كیلومتر كه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، افزود: هم اكنون در كشور 15 هزار كیلومتر بزرگراه زیر ترافیك قرار دارد و 4 هزار و 500 كیلومتر نیز در دست احداث است و هدف از اجرای آن این است با تكمیل آن، شبكه بزرگراهی كشور را از شمال به جنوب و از شرق به غرب متصل كنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه هم اكنون 3 هزار كیلومتر راه اصلی نیز در كشور در دست احداث است، یادآور شد: تاكنون بیست هزار كیلومتر راه اصلی در كشور به بهره برداری رسیده و تلاش می كنیم تا تمام شبكه های آزادراه ها، بزرگراه ها و راه های اصلی كشور به منظور تسهیل ترانزیت به راه های كشورهای همسایه متصل شوند.

آخوندی تاكید كرد: در صورتی كه بتوانیم شبكه راه های كشور را به راه های كشورهای همسایه متصل كنیم، در آن صورت از موقعیت جغرافیایی ایران حداكثر استفاده را برده ایم.

وی افزود: استان تهران طی چند سال گذشته رشد زیادی پیدا كرده به طوری كه در این منطقه بیش از 12 میلیون نفر زندگی می كنند و روزانه 1.5 میلیون نفر وارد یا از آن خارج می شوند.

وی اظهار داشت: عمده سفر جمعیت تهران اكنون از طریق جاده انجام می شود و باید تلاش كنیم با تغییر ساختارهای راه آهن ایران و راه اندازی قطارهای حومه ای، جابه جایی این جمعیت را به شبكه ریلی منتقل كنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه شبكه حمل و نقل جاده ای در استان تهران برای ما اهمیت زیادی دارد زیرا 25 درصد تولید ناخالص داخلی كشور از این منطقه تامین و سالانه 35 میلیون تن بار نیز در این منطقه جابه جا می شود.

وی اظهار داشت: در صورتی كه شبكه حمل و نقل جاده ای در استان تهران تسهیل شود شهر تهران ترافیك سنگین و آلودگی زیست محیطی كمتری خواهد داشت تا دسترسی از جنوب به شمال بدون ورود به تهران انجام شود.

وی افزود: هم اكنون 213 هزار كیلومتر راه در كشور وجود دارد كه 75 درصد ترافیك حمل و نقل جاده ای كشور در كمتر از 50 هزار كیلومتر آن انجام می شود.

وی تصریح كرد: احداث آزادراه آبیك - چرمشهر بعنوان آزادراه جنوبی تهران برای تسهیل تردد در این منطقه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و ادامه این آزاد راه از چرمشهر به شریف آباد خواهد بود كه پس از پیوستن به پردیس، این آزادراه تكمیل خواهد شد.

وی با اشاره به طلب پیمانكاران یادآور شد: هم اكنون بدهی ما به پیمانكاران حدود 5 هزار میلیارد تومان است و این نشان می دهد كه ما منابع مالی پیمانكاران را در این بخش مورد استفاده قرار داده ایم، هرچند امیدوارم بتوانیم با تفاهم با پیمانكاران پروژه های مختلف خود را در بخش های حمل و نقل به انجام برسانیم.

وی در خصوص تامین منابع مالی احداث آزادراه آبیك - چرمشهر، افزود: 30 درصد منابع مالی این آزادراه از منابع دولتی و 70 درصد دیگر از منابع مالی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تامین می شود. بیشتر پروژه های آزادراهی ما از جمله تبریز - مرند و مشهد - قوچان با 30 درصد منابع دولتی و 70 درصد منابع مالی بخش خصوصی در حال احداث است.

اقتصام**د.ت/1108**1558
۰ نفر