۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۲
کد خبر: 81655842
T T
۰ نفر
مدل كارآفرینی بنیاد بركت؛ ایجاد اشتیاق سرمایه گذاری درمناطق محروم

تهران - ایرنا - بنیاد بركت با ارایه‌ الگویی كارآمد در جلب مشاركت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق كم‌تر توسعه‌یافته، كار آفرینان بومی بسیاری را در سراسر كشور تشویق به سرمایه‌گذاری در این مناطق كرده است.

به گزارش ایرنا از بنیاد بركت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، از طریق این شیوه‌ِی كارآفرینی در مناطق محروم تمامی استان‌های كشور تا خردادماه در 209 طرح اقتصادی را مشاركت داشته كه تاكنون برای اجرای آن‌ها حدود 31،860 میلیارد ریال مشاركت مالی كرده است.

اجرای این طرح‌ها بیش از 854 روستا در كشور را پوشش می دهد و حدود 135 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌كند.

این بنیاد عام‌المنفعه به منظور سهولت در سرمایه‌گذاری و نظارت دقیق‌تر بر پروژه‌های كارآفرینی در مناطق محروم تحت پوشش خود، كشور را به دو بخش یك و دو تقسیم كرده است.

معاون امور اقتصادی و سرمایه گذاری بخش دو بنیاد بركت روح‌الله امیدی توضیحاتی در خصوص شیوه و مدل كارآفرینی بنیاد، نحوه‌ِ گزینش پروژه‌ها، شكل مشاركت با كارآفرینان و خروج از پروژه‌ها ارایه داده كه مشروح آن را در زیر می‌خوانید:



** در ابتدا مختصری در رابطه با شیوه‌ كارآفرینی بنیاد بركت در مناطق محروم توضیح دهید؟

مدل بنیاد بركت به این ترتیب است كه ما وارد مشاركت با كارآفرینان بومی در پروژهای تولیدی در مناطق محروم و كم برخوردار شده و این همراهی تا مرحله‌ِ توانمندسازی كارآفرین بومی و اشتغال‌زایی پایدار ادامه خواهد داشت. بعد از 5 سال از پروژه‌ها خارج شده و كل آن را به كارآفرین بومی واگذار خواهیم كرد.



**محدوده‌ مشاركت بنیاد بركت تا چه میزان است؟

بنیاد بركت حداكثر 49 درصد در پروژه‌های كارآفرینی مشاركت می‌كند و 51 درصد مابقی در اختیار كارآفرین بومی است؛ چرا كه به باور ما كسی كه طرح و ایده را به منظور تجاری‌سازی وارد بنیاد بركت می‌كند، بهترین شخص برای اداره‌ آن مجموعه است.

البته از طرفی ما كم‌تر از 33 درصد هم مشاركت نمی‌كنیم زیرا می خواهیم یك صندلی هیئت مدیره را در اختیار داشته باشیم، لذا میزان مشاركت ما بین 33 تا 49 درصد متغییر است.



** بعد از واگذاری وضعیت چگونه است، آیا حمایت های بنیاد بركت از كارآفرینان به اتمام می‌رسد؟

پس از واگذاری بنیاد عضوی در هیئت مدیره نخواهد داشت اما این موضوع به این مفهوم نیست كه وقتی شركتی واگذر شد، بنیاد ارتباطی دیگر با آن نخواهد داشت، بلكه ما سعی می‌كنیم تا جایی كه امكان دارد به كارآفرین بومی كمك كنیم به عنوان مثال شركت واگذار شده‌ ما به تولید بتن سبك اشتغال دارد و ما با یك كارآفرین جدید وارد مشاركت شده‌ایم كه از قضا نیاز به بتن سبك دارد. لذا ما این نیاز را از شركای قبلی خودمان تأمین خواهیم كرد و با برقراری چنین ارتباطاتی موجب هم‌افزایی پروژه‌ها خواهیم شد. پس مشاوره و سایر كمك‌های ما ادامه خواهد داشت.

از طرفی شیوه‌ خروج ما از پروژه‌های مشترك به شكل تدریجی و نقد و اقساط است و كل ارزش مالی سهام واگذاری به طور نقد از طرف مقابل اخذ نمی‌شود و معمولاً مهلت بازپرداخت آن منوط به مفادی است كه در آیین واگذاری قرارداد دو طرف لحاظ شده است. به واسطه‌ این موضوع ارتباط بنیاد بركت و شركای خصوصی هم‌چنان ادامه دارد و ما در كنار كارآفرین هستیم.

**بنیاد در زمان مشاركت در پروژه‌ها، غیر از منابع مالی چه كمك‌های دیگری به كارآفرینان ارایه می‌دهد؟

یك سری ابزارهای نظارتی و كنترلی در بنیاد بركت در این مدت تعریف شده كه در راهبری شركت‌ها توسط كارآفرینان بسیار كمك‌كننده و مؤثر است.

بنیاد بركت با توجه به اعتباری كه دارد به شركت‌ها در گرفتن تسهیلات كمك می‌كند. از طرفی برای هر پروژه یك نماینده معرفی می‌كند كه در زمینه‌ی ارایه‌ مشاوره‌ها و اخذ تسهیلات به كارآفرینان كمك می‌نماید. علاوه بر این، اگر راهبری پروژه‌ِی تولیدی نیاز به كمك‌های آموزشی و فنی هم باشد ما مضایقه نخواهیم كرد.



**مبنای شما برای گزینش پروژه‌ها و كمك به كارآفرینان بومی چیست؟

اولین مساله این است كه طرح از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر باشد. چرا كه اگر طرح فاقد چنین توجیهی باشد، یكی از مهم‌ترین اهداف ما كه بحث ایجاد اشتغال پایدار است محقق نخواهد شد. چنان‌چه پروژه‌ اقتصادی نباشد بالطبع بعد از یك مدت متوقف شده و افرادی كه اشتغال داشتند بیكار خواهند شد. بنابراین برای آن‌كه هدف ما در زمینه اشتغال‌زایی محقق شود حتماً طرح باید از توجیه اقتصادی لازم برخوردار باشد. این موضوع توسط تیم اقتصادی ما در مناطق مختلف بررسی می‌شود و این افراد توجیه‌پذیر بودن طرح را تأیید می‌كنند.

یكی دیگر از ملاك‌های ما برای انتخاب پروژه این است كه طرح باید منطبق بر مزیت‌های منطقه باشد. مثلاً در جنوب كشور ممكن است طرح شیلات مزیت نسبی منطقه‌ای ساحلی باشد، و كشاورزی یا دامداری در مناطق دیگر مزیت نسبی برای پروژه‌ها محسوب شوند. از سویی دیگر، هدف غایی ما محرومیت‌زدایی از مناطق محروم و كم‌تر توسعه‌یافته كشور است و لذا پروژه‌های مورد گزینش باید در چنین مناطقی واقع شده باشند.



** نحوه‌ی معرفی شركت‌ها به بنیاد بركت چگونه است و این كار از چه طریق انجام می‌شود؟

ما در استان‌ها كمیته سرمایه‌گذاری تشكیل داده‌ایم كه ریاست آن بر عهده‌ی معاونت برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار است. اعضای این كمیته علاوه بر معاون استاندار، رییس سازمان صنعت و تجارت استان، رییس جهاد كشاورزی استان و نماینده‌ بنیاد بركت و مدیر كل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هستند. این افراد اعضای ثابت كمیته‌ها هستند اما به فراخور جلسات و طرح‌هایی كه به كمیته‌ها معرفی می‌شوند افراد دیگری هم به كمیته دعوت می‌شوند. طرح ها از طریق این كمیته بررسی شده و پس از تأیید صلاحیت به بنیاد بركت معرفی می‌شوند و در بنیاد به تأیید نهایی می‌رسد. لذا رابط میان كارآفرینان در استان‌ها و بنیاد بركت این كمیته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

ما سعی می‌كنیم معرفی پروژه‌ها از این طریق باشد، منتها این مطلب به این مفهوم نیست كه طرح‌ها صرفاً از این كانال به ما معرفی می‌شوند. ممكن است برخی از كارآفرینان به طرقی دیگر با بنیاد و اهداف آن آشنا شده و مستقیماً به ما مراجعه كنند كه ما تقاضای آن‌ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اجتمام**3377 ** 1418
۰ نفر