۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۳
کد خبر: 81655903
T T
۰ نفر
مذاكره مستقیم ایران با سازندگان هواپیما در جهان برای نخستین بار

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی گفت: در سفر اخیر به پاریس كه به دعوت رسمی دولت فرانسه انجام شد برای نخستین بار با سازندگان هواپیماهای مختلف و نیز صنعت هوانوردی جهان به صورت مستقیم مذاكرات خود را انجام دادیم.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز دوشنبه در حاشیه مراسم آغاز به كار عملیات احداث آزادراه آبیك ـ چرمشهر، افزود: سن ناوگان هوایی كشور هم اكنون به حدود 20 سال رسیده و طی 10 سال آینده به 30 سال افزایش خواهد یافت، هرچند كه در سال های اخیر با تلاش دست اندركاران سن ناوگان را دو سال كاهش دادیم.

وی تصریح كرد: تحریم های ناعادلانه سبب شد كه در این مدت تنها هواپیماهای دست دوم خریداری كنیم در حالی كه نوسازی ناوگان هوایی كشور امروز بسیار ضروری است.

وی با بیان اینكه در نمایشگاه هوایی پاریس برای نخستین بار با عرضه كنندگان صنعت هوانوردی وارد مذاكره شدیم، افزود: در این نمایشگاه با سازندگان هواپیما های كوتاه برد كه می توانند در بین 60 فرودگاه كشور پروازهای خود را انجام دهند، وارد مذاكره شدیم و با سازندگان هواپیماهای با برد متوسط و بلند قاره پیما مذاكرات خوبی را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: همه سازندگان هواپیما و تجهیزات هوانوردی استقبال خوبی از این مذاكرات داشتند و مقدمات كار را فراهم كردیم تا همزمان با مذاكرات گروه های دیپلماتیك با گروه 1+5 بتوانیم از این شرایط مناسب استفاده كنیم.

وی با اشاره به مذاكرات صورت گرفته با شركت های فرانسوی در خصوص توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی و زیرساخت های شبكه راه آهن كشور، اظهار داشت: در این سفر با برخی از شركت های فرانسوی برای نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای نیز مذاكراتی انجام شد كه امیدواریم مقدمات توسعه تجارت بین المللی را برای كشور فراهم كند.

آخوندی گفت: اطلاعات جامع شركت های غربی در خصوص بازارهای ایران نشان می داد این شركت ها از ظرفیت های بازار ایران به خوبی مطلع هستند و بخش دولتی فرانسه نیز از توسعه مناسبات دو كشور استقبال خوبی داشتند.

وی در خصوص آزادراه آبیك ـ چرمشهر افزود: طبق قراردادی كه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده این آزادراه طی چهار سال آینده تكمیل می شود اما امیدواریم كه با هزینه 1300 تا 2000 میلیارد تومانی این آزادراه زودتر از موعد مقرر به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: در تلاش هستیم با توسعه شبكه آزادراهی و بزرگراهی، راه های كشور را به شبكه جاده ای كشورهای همسایه متصل كنیم تا بتوانیم از مزیت های ایران در بخش ترانزیت كالا و مسافر بیش از پیش استفاده كنیم.

آخوندی در پایان گفت: به همین منظور احداث آزادراه تبریز ـ مرند، مشهد ـ نیشابور ـ سبزوار، آزادراه آبیك ـ چرمشهر، آزادراه بروجرد به خرم آباد و آزادراه مشهد به قوچان را آغار كرده ایم و امیدواریم طی چهار سال آینده آزادراه 2300 كیلومتری كشور به دو برابر افزایش یابد.

اقتصام(3)1108/9132**1558
۰ نفر