۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۹
کد خبر: 81655978
T T
۰ نفر
وزیر دفاع آمریكا: ناتو درمقابل تهاجم روسیه متحد باشد

تهران-ایرنا- 'اشتون كارتر' وزیر دفاع آمریكا از آلمان و سایر كشورهای عضو پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) خواست درمقابل تهاجم روسیه و سایر تهدیدهای امنیتی در منطقه اتحاد خود را حفظ كنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از برلین نوشت كه كارتر در سخنانی در اندیشكده 'آتلانتیك بروكه/Atlantik Brucke' به پیشرفت در اروپا از زمان پایان جنگ سرد اشاره كرد و گفت نباید به روسیه اجازه داد این روند را به عقب بازگرداند.

وی طی سخنرانی در این اندیشكده كه بر روی بررسی روابط آلمان و آمریكا متمركز است، افزود: ما حتی به دنبال جنگ سرد با روسیه نیستیم، چه برسد به جنگ گرم. ما نمی خواهیم مسكو را به دشمن خود تبدیل كنیم. اما اشتباه نكنید؛ از همپیمانان خود دفاع خواهیم كرد.

وی اظهار داشت: ما در مقابل اقدامات روسیه و تلاش هایش برای احیای نفوذ دوران اتحادیه جماهیر شوروی (سابق) ایستادگی خواهیم كرد.

این اظهارات كارتر، در جریان توقف وی در برلین به عنوان اولین گام سفرش به كشورهای اروپایی مطرح شد. وی قصد دارد در این سفر درباره بهترین رویكرد آمریكا، ناتو و سایر شركایش در مقابله با كرملین به دلیل الحاق شبه جزیره كریمه به این كشور و حمایت از جدایی طلبان شرق اوكراین با مقامات اروپا گفت و گو كند.

كارتر گفت: ناتو به عنوان بخشی از محاسبات خود، همزمان با اتخاذ رویكردی جدید برای مقابله با تهاجم روسیه باید نقش مهم این كشور را در مذاكرات هسته ای با ایران و جنگ با داعش درك كند.

وی افزود: روسیه همزمان با مدرنیزه كردن ارتش خود تلاش می كند ناتو را تضعیف كند و با قدرت نمایی هسته ای اخیر خود ثبات امنیتی و اقتصاد ناتو را تهدید می كند.

بر اساس این گزارش، توقف كارتر در آلمان بر تلاش های جاری دو كشور برای همكاری با یكدیگر با وجود اختلافاتشان تاكید دارد.

وزیر دفاع آمریكا در این زمینه گفت: آمریكا و آلمان باید راه های جدیدی را برای تقویت روابط تجاری، آموزشی و رزمایش های نظامی خود پیدا كنند.

كارتر همچنین از نقش سران آلمان برای كاستن از بحران در روابط روسیه و اوكراین و اعزام ناظران نظامی و حمایت از ماموریت اوكراین قدردانی كرد.

وی بعلاوه از آلمان و سایر كشورهای اروپایی خواست به وعده های خود در نشست سال گذشته ناتو در ولز و افزایش هزینه های دفاعی عمل كنند.

كارتر بعد از برلین عازم استونی، حیاط خلوت روسیه و بعد از آن راهی بروكسل محل برگزاری نشست وزیران دفاع ناتو خواهد شد.

وی پیشتر گفته بود آمریكا و ناتو باید رویكرد 'قوی و متوازن' علیه روسیه اتخاذ كنند.

اروپام**9158**1572