۳ تیر ۱۳۹۴، ۸:۰۹
کد خبر: 81657821
T T
۰ نفر

سخنان موافقان استیضاح‌ وزیر آموزش و پرورش

۳ تیر ۱۳۹۴، ۸:۰۹
کد خبر: 81657821
سخنان موافقان استیضاح‌ وزیر آموزش و پرورش

تهران - ایرنا - تعدادی از طراحان و موافقان استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از دلایل خود برای استیضاح این وزیر را حمایت از فرهنگیان و دانش‌آموزان، كمبود امكانات آموزشی، توجه به منزلت اجتماعی ، رفاه و مسایل اقتصادی این قشر از جامعه بیان كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، جبار كوچكی ‌نژاد عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه نخستین سخنران موافق استیضاح فانی در مجلس بود.

وی درمورد دلایل این استیضاح اظهارداشت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جهت حمایت از فرهنگیان و دانش‌آموزان است و در آن هیچ گونه شائبه جناحی و سیاسی وجود ندارد و این استیضاح از متن مجلس است.

وی ادامه داد: بیش از 80 درصد فرهنگیان كشور به استیضاح وزیر آموزش و پرورش اصرار دارند و خواهان این اقدام هستند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین گفت: امروز فرهنگیان كشور دغدغه امكانات آموزشی، منزلت اجتماعی، رفاهی و مسایل اقتصادی دارند.

كوچكی ‌نژاد اظهار داشت: به‌عنوان فردی كه سال‌ها در آموزش و پرورش حضور داشتم، اعلام می‌كنم كه آموزش و پرورش بزرگ‌ترین و حساس‌ترین دستگاه كشور است و به همین دلیل است كه نمایندگان توجه بیشتری به این وزارتخانه دارند اما این وزارتخانه درست مدیریت نمی‌شود.

وی خاطرنشان كرد: امروز تعداد زیادی از بازنشستگان در این وزارتخانه فعالیت می‌كنند و این وزارتخانه به ستاد انتخابات تبدیل شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از عملكرد صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان كرد: شاهدیم كه برخی‌ها بیش از 400 میلیون پاداش و خودرو هدیه می‌گیرند و فساد مالی در این صندوق بسیار است كه تحقیق و تفحص از این صندوق نیز در حال انجام است.

كوچكی نژاد همچنین گفت: آقای وزیر! شما در روز رأی اعتماد گفتید كه معلمان نباید دغدغه معیشتی داشته باشند،‌ چه بر سر بیمه طلایی فرهنگیان آوردید؟ در انتصابات آیا از همه نیروهای انقلابی استفاده كرده‌اید؟

وی افزود: رتبه‌بندی فرهنگیان، توزیع پول نیست بلكه یك ارتقا و فرآیند است. شما وعده دادید لایحه رتبه‌بندی را به مجلس می‌آورید، اما خود مخالفت كردید و نیاوردید.

وی ادامه داد: به‌دنبال منحل كردن دانشگاه فرهنگیان بودید كه با اعتراض نمایندگان مواجه شدید.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح كرد: شما به فرهنگیان وعده دادید كه یكی از فرزندان آنان استخدام می شوند كه تا به حال هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اید.

كوچكی ‌نژاد همچنین از فانی سوال كرد كه امروز 60 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و 9 میلیون بی‌سواد در كشور داریم، چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید؟



**قاضی پور: آموزش و پرورش به مدارس روستایی توجه نمی‌كند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه مدارسی كه امروز توسط مردم ساخته شده است و تحویل آموزش و پرورش داده شده، فروخته شده است.

وی گفت: ما امروز شاهدیم بسیاری از مدارس روستایی به جای این كه به آموزش و پرورش دانش‌آموزان بپردازد به كمپ‌های ترك اعتیاد تبدیل شده است.

قاضی‌پور اظهار داشت: امروز بسیاری از هنرستان‌های روستایی و خوابگاه‌های دختران و پسران امكانات زیادی ندارند. همچنین بسیاری از مدارس شبانه‌روزی روستایی جمع‌آوری شده‌اند. آیا این موضوع مشكل مدیریتی نیست؟

وی یادآور شد:‌ ما در جنوب كشور هنوز شاهد مدارس كپری و كانكس هستیم. آیا دانش‌آموزان تحمل دارند؟ امروز بسیاری افراد باسابقه بیرون گذاشته شده‌اند و افرادی بدون ضابطه جذب می‌شوند. آیا این روش درست مدیریتی است؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به معاون اول رییس‌جمهوری گفت: آقای جهانگیری مساله وزیر آموزش و پرورش نیست بلكه كل كابینه است. سیاست شما برای مدارس روستایی چیست؟ چرا خانواده‌های روستایی به دلیل تحصیل فرزندانشان و عدم وجود امكانات آموزشی روستاها را ترك می‌كنند؟

قاضی پور افزود: امروز هزینه تحصیل برای افراد كم‌درآمد، كشاورزان و مستمری‌بگیران بالا رفته است. آزمون پیش‌دبستانی و نهضتی‌ها كه قرار بود 17 مرداد سال 93 برگزار شد، انجام نشد.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: روحیه حضرتعالی كم‌تحرك است كه باعث ضرر و زیان به آموزش و پرورش می‌شود. نشریه نیمكت آموزش و پرورش امروز فقط برای افراد خاص تبلیغ می‌كند.



**موسوی نژاد: ما به پاكدستی وزیر اذعان داریم

سید ناصر موسوی‌نژاد نماینده دشتستان نیز به‌عنوان دیگر موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش 25 خرداد نوشته و تقدیم هیات رییسه مجلس شد اما بنا به دلایلی اكنون مطرح شده است.

وی اضافه كرد: ‌استیضاح با هدف عزل و بركناری یك وزیر نیست بلكه ما به پاك‌دستی وزیر اذعان داریم اما دلیل استیضاح ما در حوزه مدیریت و سیاست‌های این وزارتخانه است.

موسوی نژاد اظهار داشت: ما از استیضاح خوشحال نیستیم و تمام تلاشمان این بود كه استیضاح صورت نگیرد و با تذكرات مشكل حل شود اما این موضوع انجام نگرفت.

وی ابراز امیدواری كرد: نتیجه این استیضاح هرچه باشد در راستای كمك به جامعه باشد.

نماینده مردم دشتستان با اشاره به این كه امروز جامعه آموزگاران با مشكلات زیادی روبه‌رو هستند، افزود: عدم اقدام جدی در اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش ، عدم رویكرد جدی و برنامه محور به دانشگاه فرهنگیان ، انتصاب مدیران ناكارآمد ، بی‌انگیزه و با رویكرد جناحی در مدیریت‌های شهرستانی و استانی از مهم‌ترین دلایل استیضاح وزیر است.

موسوی نژاد اضافه كرد: متاسفانه مشاوران خاص سیاسی كه در كمیته انتصابات در استان‌ها افراد فعال در ستادهای انتخاباتی را استخدام كرده‌‌اند و به شایستگی‌ها توجه نمی‌كنند، باعث آسیب جدی به آموزش و پرورش شده است.

وی اضافه كرد: عدم نظارت بر استفاده بهینه از منابع صندوق ذخیره فرهنگیان در جهت حل مشكلات آنان، عدم به‌كارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات جهت تحقق عدالت آموزشی و عدم اجرای مصوبات قانونی مجلس در مورد استخدام مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریس از مهم‌ترین مشكلات این وزارتخانه است.

نماینده موافق استیضاح تاكید كرد: امروز اغلب وزارتخانه‌ها برای كارمندانشان در استان‌های مختلف محل اسكان مناسب دارند اما فرهنگیان تنها خانه معلم دارند كه هزینه آن بیش از مهمانسراهای دیگر است.

موسوی نژاد در پایان گفت: امروز هزینه سفر فرهنگیان پرداخت نمی‌شود و پاداش بازنشستگی به‌صورت سلیقه‌ای است كه این موضوعات انگیزه كاری را پایین می‌آورد.



** قادرمزی: دانش آموزان نمی دانند از كپسول آتش نشانی چگونه استفاده كنند

حامد قادرمزی نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی كه به عنوان موافق استیضاح سخنرانی می كرد، گفت: من طرفدار دولت بوده و هستم و این نشان می دهد كه استیضاح فانی به هیچ عنوان سیاسی نیست.

وی افزود: زمانی كه معلمان به خیابان ها آمدند و تحصن كردند اگر وزیر آموزش و پرورش به میان آنها می آمد و حرف آنها را می شنید، امروز استیضاحی رخ نمی داد. وزیر آموزش و پرورش حتی در یك جلسه متحصنین شركت نكرد و به خواسته های آنها گوش نكرد.

نماینده موافق استیضاح ادامه داد: متاسفانه مدارس ما برای تامین منابع خود كمبود دارند و بسیاری از مدارس شبانه روزی به دلیل ناتوانی در تامین قند، چای، روغن و برنج محصلین خود تعطیل شده اند.

قادرمزی خاطرنشان كرد: بیش از 50 درصد مدارس حوزه انتخابیه ام در شان مردم این منطقه نیست و هر لحظه امكان فروریختن سقف آنها وجود دارد.

وی با تاكید بر این كه اهمیت كار معلم با یك كارمند قابل قیاس نیست، ادامه داد: چرا بیش از 50 درصد كارمندان وزارت آموزش و پرورش كار غیرآموزشی می كنند و پنج ششم بودجه این وزارتخانه صرف كارهای غیرآموزشی می شود.

نماینده مردم قروه با انتقاد از اجرایی نشدن برون سپاری در وزارت آموزش و پرورش در قالب تحول بنیادین افزود: باید در بحث پرورش این وزارتخانه نیز تغییری ایجاد شود.

عضو كمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در تمام مدارس كشور ما كپسول آتش نشانی وجود دارد اما هیچ معلم و دانش آموزی نیاموخته است كه از این كپسول چگونه استفاده كند.

قادرمزی در پایان تاكید كرد: تركیب تیم استیضاح كننده نشان می دهد كه این استیضاح سیاسی نیست.



** بشیری: آینده فرزندان ما مهم تر از دعواهای سیاسی است

فرهاد بشیری نماینده مردم پاكدشت در مجلس نیز در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش با قابل احترام دانستن شخصیت فانی و تعامل خوب وی با كمیسیون آموزش و تحقیقات، گفت: اما متاسفانه عملكرد در حوزه ستادی و استان ها، شادابی و نشاط را از دستگاه های آموزشی سلب كرده است.

وی با تاكید بر این كه استیضاح امروز صرفا در جهت مطالبه فرهنگیان است، ادامه داد: هیچ نظر سیاسی در استیضاح امروز وجود ندارد چون آینده فرزندان ما بسیار مهم تر از دعواهای سیاسی است و در مسیر رسیدن به آینده مطلوب جای در نظر گرفتن هیچ مصلحتی وجود ندارد.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این كه ناامیدی در مجموعه های مختلف وزارت آموزش و پرورش به وجود آمده است، از فانی پرسید چرا لایحه مدیریت خدمات كشوری در وزارت آموزش و پرورش اجرایی نمی شود؟

بشیری با بیان این كه بسیاری از پست های بلاتصدی در وزارت آموزش و پرورش خالی است، گفت: چرا برای این پست ها مسوولی مشخص نمی شود تا وزارتخانه چنین مشكلاتی نداشته باشد.

وی از معاون اول رییس جمهوری خواست تا به همراه رییس جمهوری به وزارت آموزش و پرورش كمك بیشتری كند تا ناامیدی به وجود آمده در این وزارتخانه هر چه سریع تر برطرف شود.



**انصاری: وزیر یكسال مرا سركار گذاشت

محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده یكی از مدافعان دولت و شخص وزیر آموزش و پرورش بودم اما یك سال قبل مشكلات این وزارتخانه را به او گفتم كه یك سال مرا سركار گذاشت و برای حل این مشكلات اقدامی انجام نداد.

وی افزود: امروز وضعیت آموزش و پرورش نابسامان و نگران كننده است و علت آن نیز انتصابات مسوولان ناكارآمد است.

این نماینده موافق استیضاح ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش، معاونین و مدیران كل هیچ كدام از مدارس سركشی نمی كنند در حالی كه ما در مدارس مناطق محروم مشكل داریم و هنوز برخی دانش آموزان در كانتینر درس می خوانند.

انصاری اضافه كرد: همچنین مدارس بی رویه از خانواده ها پول می گیرند و مشكل معلمان پیش دبستانی نیز هنوز حل نشده است.



**علیمردانی: مصلحتی بالاتر از فرهنگیان نیست

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز كمتر معلمی از وزیر رضایت دارد و در چنین شرایطی معمولا در دیگر كشورها خود وزیر استعفا می دهد اما در كشور ما همه به میزهای مدیریتی می چسبند و كنار نمی روند.

وی اظهارداشت: برخی می گویند استیضاح وزیر آموزش و پرورش به مصلحت نیست كه باید به آنها بگویم چه مصلحتی بالاتر از فرهنگیان است؟ متاسفانه وزیر آموزش و پرورش اشرافی به مدیران زیرمجموعه خود ندارد.



** شكری: چرا مدارس غیر انتفاعی ایجاد كردید؟

محمود شكری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آموزش و پرورش از جایگاه و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است كه متاسفانه توجه لازم به آن صورت نگرفته است.

وی افزود: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی می گوید بودجه وزارت آموزش و پرورش را افزایش داده است كه باید پاسخ دهد چه قدر از این افزایش بودجه به امور معیشتی معلمان اختصاص یافته است؟

نماینده موافق استیضاح ادامه داد: طبق قانون، تحصیل رایگان است، چرا مدارس غیرانتفاعی ایجاد كرده اید و فاصله طبقاتی را در كشور به وجود آورده اید؟



**آریایی نژاد: با تغییر وزیر اتفاقی نمی افتد

احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح گفت: متاسفانه به رغم وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدامی در این وزارتخانه صورت نگرفته و مربوط به این دولت هم نیست و ما در دولت های گذشته نیز شاهد این بی توجهی بوده ایم.

وی اظهارداشت: دانشگاه های تربیت معلم و تربیت مدرس از تربیت افراد كارآمد فاصله گرفته اند و وقتی ما در دانشگاه فرهنگیان تربیت كارآمد را شاهد نباشیم دیگر باید فاتحه نظام آموزش و پرورش را خواند.

این نماینده موافق استیضاح ادامه داد: متاسفانه برخی از مدارس مناطق محروم كشور جمع آوری شده است آیا دانش آموزان مناطق محروم حق تحصیل ندارند؟

آریایی نژاد ادامه داد: تا رویكرد وزارت آموزش و پرورش عوض نشود با تغییر وزیر اتفاقی در این وزارتخانه نمی افتد.



**عثمانی: بودجه اضافه كردید اما قدرت خرید معلمان را كاهش دادید

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوكان در مجلس و از متقاضیان استیضاح‌ وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: استیضاح یكی از ابزارهای تحقق همدلی و همزبانی است چرا كه بدنه آموزش و پرورش با وزیر همدل و همزبان نیست.

وی افزود: دولت تدبیر و امید را دولتی توانمند و موثر می‌دانم و حیف می‌دانم این دولت در نزد فرهنگیان جایگاهش تنزل یابد و به همین دلیل تغییر وزیر آموزش و پرورش را یك ضرورت برای دولت می‌دانم.

وی با اشاره به سخنان غلامرضا مصباحی‌مقدم و تاجگردون در دفاع از وزیر آموزش و پرورش گفت: می‌گویند وزیر كاره‌ای نیست. اگر وزیر كاره‌ای نباشد و مجلس هم كاره‌ای نباشد ما برای حل مشكلات فرهنگیان باید یقه چه كسی را بگیریم؟

عثمانی اظهار داشت: وزیر از كدام مشاور تخصصی در بدنه وزارتخانه برای حل مشكلات اقتصادی استفاده كرده است؟ وزیر آموزش و پرورش می‌گوید بودجه این وزارتخانه را اضافه كرده است. اگر بودجه را اضافه كرده‌اید ، قدرت خرید معلمان را كاهش داده‌اید و به بی‌اعتمادی دامن زده‌اید.

نماینده مردم بوكان در مجلس گفت: وضعیت آموزش و پرورش بحرانی و به خط قرمز رسیده است.

عثمانی افزود: توجه به آموزش و پرورش پیشگیری از آسیب‌ها و جلوگیری از ناهنجاری‌های آینده و همچنین بالندگی ، نهادینه‌شدن شعور اجتماعی و پیشرفت كشور را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: اگر به آموزش و پرورش توجه نكنیم، آینده را از دست خواهیم داد و اگر آموزش و پرورش را اینگونه اداره كنیم، آینده را از دست خواهیم داد چرا كه امروز معلمان با شغل معلمی نمی‌توانند زندگی كنند و برخی از آنان با تاكسی مسافركشی می‌كنند.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ آموزش و پرورش ریشه است و اگر به این ریشه نرسیم آینده نظام خشك خواهد شد.



**نقوی حسینی: اگر پولی به معلمان می دهید رسانه ای نكنید

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان یكی از متقاضیان استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: بنای آموزش و پرورش بر تربیت معلم استوار است.

وی ادامه داد: آنچه در اعتبارات آموزش و پرورش اتفاق افتاد، كار مجلس و كمیسیون تلفیق بود و معاون وزیر آموزش و پرورش در زمان بررسی بودجه در سفر خارجی به سر می‌برد.

نقوی حسینی اضافه كرد: فكر نكنید این استیضاح سیاسی است چرا كه اگر این استیضاح سیاسی بود ، سخنان اكرمی معاون وزیر آموزش و پرورش در جمع معلمان كه می‌گوید چرا نشسته‌اید؟ باید بروید برای پایان حصر سران فتنه كاری كنید، برای استیضاح كافی بود اما چون سیاسی استیضاح نمی‌كنیم بدون توجه به این اتفاقات استیضاح را دنبال می‌كنیم.

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: بارها به وزیر آموزش و پرورش گفته‌ام كه اگر بودجه یا پولی را به معلمان می‌دهید، اینقدر آن را رسانه‌ای نكنید چرا كه با شان معلمان بازی می‌كنید.

نقوی حسینی افزود: ما در كمیسیون تلفیق مجلس برای تربیت هر دانش‌آموز 2 میلیون تومان پرداخت كرده‌ایم. این پول كجا می‌رود؟ چرا بخش خصوصی با 600 میلیون تومان هر دانش‌آموز را تربیت می‌‌كند اما وزارت آموزش و پرورش با 2 میلیون تومان نمی‌تواند؟

وی ادامه داد: چطور به افرادی در صندوق ذخیره فرهنگیان ده‌ها میلیون تومان پاداش می‌دهید اما به معلمان چیزی نمی‌دهید؟

نماینده مردم ورامین خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما انسان متعهدی هستید اما مدیر نیستید و افرادی در اطراف شما به مسایل بحرانی آموزش و پرورش كمك می‌كنند.

سیام ** 9254*9121**9103*9132*د . الف ** 1336**1429
۰ نفر