۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۷
کد خبر: 81658396
T T
۰ نفر
مراقب بيماري تب خونريزي دهنده در فصل گرما باشيد

مشهد - ايرنا - دامپزشكي خراسان رضوي نسبت به شيوع بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو همزمان با فصل گرما هشدار داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي دامپزشكي خراسان رضوي، خطر انتقال بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو بر اثر كشتار غير مجاز دام در منازل و معابر بويژه در فصل گرما افزايش مي يابد.

بر اساس اين گزارش، بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو كه يكي از بيماريهاي مشترك بين انسان و حيوان است از راههايي نظير گزش كنه هاي آلوده كه از روي بدن دام به انسان منتقل مي شوند، تماس با خون و لاشه حيوان آلوده، تماس با خون و ترشحات بدني فرد آلوده قابل انتقال است.

بر اين اساس مبارزه با كنه ها به عنوان ناقلين بيماري از طريق سمپاشي جايگاه هاي دامي و استحمام دامها، استفاده از وسايل حفاظتي از قبيل دستكش و كلاه در تماس با دام و هنگام قطعه كردن گوشت از راهكارهاي پيشگيري از ابتلا به تب كنگو است.

همچنين پرهيز از ذبح دام خارج از كشتارگاه و استفاده از گوشت هاي داراي مهر و نشانه بهداشتي مورد تاكيد قرار گرفته است.

اين گزارش مي افزايد: شهروندان در صورت مشاهده كشتار غير مجاز دام مي توانند مراتب را به شماره تلفن 1512 دامپزشكي اطلاع دهند.

تب خونريزي ‌دهنده كريمه كنگو (CCHF) يك بيماري حاد تب دار و خونريزي دهنده‌ است كه از طريق گزش كنه و يا تماس با خون يا ترشحات يا لاشه دام و انسان آلوده منتقل مي‌شود.

اين بيماري اولين بار در سال ۱۹۴۴ در كريمه اوكراين مشاهده شده است.

تب خونريزي ‌دهنده كريمه كنگو در انسان بيماري شديد همراه با مرگ و مير حدود ۳۰ درصدي ايجاد مي‌كند و شيوع بيمارستاني آن نيز بسيار زياد است.

3027 / 6053