۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۰۶
کد خبر: 81659719
T T
۰ نفر

آداب و رسوم مردم نيكشهر در ماه مبارك رمضان

۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۰۶
کد خبر: 81659719
آداب و رسوم مردم نيكشهر در ماه مبارك رمضان

زاهدان- ايرنا- مردم شهرستان نيكشهر در جنوب استان سيستان و بلوچستان آداب و رسوم خاصي در مناسبتهاي مختلف سال دارند كه آداب و رسوم ماه مبارك رمضان از ويژگي و اهميت و قداست خاصي برخوردار است.

به گزارش ايرنا، رمضان ماه عبادت و بندگي مومنان و ماه رحمت و مغفرت الهي است براي اين ماه پرفضيلت مردم شهرستان نيكشهر از يك ماه قبل با انجام برخي كارها آماده استقبال از آن مي شوند.

مهمترين اقدام مردم اين منطقه براي ماه مبارك رمضان تهيه مايحتاج و خوراكي هاي سحري و افطار است كه بستگي به درآمد خانوار در اين زمينه دارد.

افرادي كه تمكن مالي بيشتري دارند در ماه شعبان با ذبح يك يا دو و يا حتي تعداد بيشتري گوسفند و يا با خريد گوشت گاو 'تباهگ' درست مي كنند و در وقت سحر با برنج تناول مي كنند.

طريقه تهيه تباهگ بدين شكل است كه گوشت را به لايه هاي نازك و ورقه هاي ظريف برش مي زنند و پس از آن مخلوطي از پودر انار ترش، آب ليمو و نمك را به وسيله خمير بر روي لايه هاي گوشت ماليده و سپس گوشت ها را در فضاي باز روي بند يا طنابي در مجاورت تابش مستقيم آفتاب قرار مي دهند.

بعد از خشك شدن گوشت آنرا جمع آوري و در كيسه هاي پارچه اي قرار مي دهند تا در طول ماه مبارك رمضان و يا ساير ايام سال آن را به تنهايي و يا همراه با برنج طبخ و مصرف كنند.

كار آماده سازي خوراك تباهگ از قرن ها پيش در ميان مردم بلوچستان متداول بوده و تهيه آن يك هفته تا 20 روز زمان مي برد و به همين سبب معمولا بلوچ ها تهيه آن را از نيمه اول شعبان آغاز مي كنند، مواد اوليه يا همان گوشت از گوسفند يا بز فربه كه در زبان بلوچي به آن 'پابندي' مي گويند، تهيه مي شود.

مردم نيكشهر روزه خود را با ماست و خرماي تازه از ارقام كُتمي، نگال، شكري كه برداشت آن از اول خردادماه آغاز شده است افطار مي كنند.

صرف ميوه هاي محلي مانند انگور، هالگ، سيب كوچك از ديگر خوراكي هاي وقت افطار و سحر است.

چانگال كه با 'نان تيموش' و 'نان سي سرك' به همراه روغن تهيه مي شود از ديگر غذاهاي وقت افطار است كه مورد استفاده قرار مي گيرد.

درست كردن 'پكورا' در منزل نيز در ماه رمضان از اهميت خاصي برخوردار است كه در وقت عصر زنان نيكشهري حدودا' يك ساعت قبل از شروع افطار اقدام مي كنند.

برگزاري نماز تراويح در ماه مبارك رمضان نيز در تمامي مساجد سطح شهرستان نيكشهر انجام مي شود كه مردم 20 ركعت نماز تراويح را در پشت سر حافظان قرآن كريم اقامه مي كنند لازم بذكر است كه بيشتر مساجد ده سوره آخر قرآن كريم از سوره فيل تا ناس را در 20 ركعت نماز تراويح مي خوانند.

در گذشته تعدادي از اهالي در وقت سحر وظيفه بيدار كردن مردم براي سحري را بر عهده داشتند ولي اكنون اين كار كاملا كم رنگ و يا اصلا حالت اجرايي ندارد.

در ماه مبارك رمضان انجام كارهاي خير و صدقه براي دستگيري نيازمندان و كمك به ساخت مساجد و تامين دستمزد اساتيد و هزينه هاي مدارس ديني در شهرستان نيكشهر دوچندان مي شود بطوريكه هر كسي به اندازه وسع و توان خود به صورت خودجوش به نيازمندان كمك مالي و جنسي مي كنند.

در ماه مبارك رمضان جمع آوري كمك براي كارهاي خير يا با زبان بلوچي 'چندا' زياد مي شود، چنداگران يا در ورودي مسجد و يا در بين صف هاي نمازگزاران قبل از نماز با چرخاندن لنگ و يا كيسه هايي، وجوه نقد را جمع آوري مي كنند.

عيادت از بيماران، احوالپرسي از دوستان و خويشاوندان و تهيه و خريد لباس نو براي پوشيدن در روز عيد فطر از ديگر آداب و رسوم مردم نيكشهر در ايام ماه مبارك رمضان است.

3043 / 6081