۹ تیر ۱۳۹۴، ۹:۰۷
کد خبر: 81665000
T T
۰ نفر

نشانه های پیش از وقوع یك جنایت را جدی بگیریم

۹ تیر ۱۳۹۴، ۹:۰۷
کد خبر: 81665000
نشانه های پیش از وقوع یك جنایت را جدی بگیریم

تهران - ایرنا - سعیده 40 ساله از مدتها قبل با پدر خود اختلاف پیدا كرده بود، پدر راضی نبود، او با خانواده زندگی كند از این رو مرتب با پرخاشگری از دخترش می خواست خانه را ترك كند، تا اینكه قتل وی توسط پدر با 20 ضربه چاقو رقم می خورد.

وقتی به صفحه حوادث روزنامه ها و سایر رسانه ها نگاه می اندازیم و ماجرای قتل، جنایت و سایر تبهكاری هایی را كه مجرمان در جای جای دنیا انجام می دهند مرور می كنیم، متوجه یك نكته می شویم و اینكه در برخی از این اتفاقات، مجرم و یا قاتل با نقشه و طرح از پیش ریخته شده اقدام به جرم می كند.
این در حالیست كه برخی مجرمان كه دارای سابقه كمتری در ارتكاب بزه و جرم هستند، پیش از اقدام به جنایت، علایمی را در مواجهه با قربانی از خود بروز می دهند بطوریكه قربانی متوجه آنها می شود.
توجه به بروز حالات و احساساتی منفی نظیر دلشوره و اضطراب در قربانی پیش از وقوع جرم در واقع زنگ خطری است كه می تواند مانع از رقم خوردن یك جنایت شود؛ نكته ای كه بیشتر كارشناسان و متخصصان بر آن تاكید دارند.
اخیرا در یك جنایت، پدری دختر مجرد و 40 ساله خود را با 20 ضربه چاقو از پای درآورد.
سعیده از مدتها قبل با پدر بر سر مسایل متعدد اختلاف پیدا كرده بود، پدر راضی نبود، او با خانواده زندگی كند از این رو مرتب با پرخاشگری از دخترش می خواست خانه را ترك كند.
خانواده سعیده دیگر پذیرای او نبودند و بارها پدر او را به قتل تهدید كرده بود.
روزی كه سعیده به قتل رسید، كسی باور نمی كرد، پدر تهدیدهای خود را عملی كند.
نزدیكان و اطرافیان سعیده می گویند، وی بارها از نگاه های معنا دار و تهدیدهای پدر با آنها صحبت كرده بود و اینكه نسبت به او احساس خوبی ندارد.
یكی از بستگان سعیده می گوید، ساعاتی قبل از كشته شدن سعیده، او در تماس تلفنی اعلام كرده فضای منزل سنگین است و احساس می كند، اتفاقی در حال وقوع است.
اگر سعیده نگاه ها و حركات غیر عادی پدر را قبل از این جنایت جدی می گرفت و منزل را ترك می كرد، شاید امروز مادر خود را داغدار و دچار عذاب وجدان نمی كرد كه چرا آن روز به بهانه دیدار با یكی از دوستان خانه را ترك كرده و شاید شاهد این قتل فجیع كه روح هر انسانی را آزار می دهد، نبودیم.

** هوشیاری در هر شرایطی عامل پیشگیری است
نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: هوشیاری در هر شرایطی عامل مهم پیشگیری است، زنان و دختران در هیچ موقعیتی نباید وجود بالقوه خطر را دست كم بگیرند و یا حادثه را واقعیتی مجازی بدانند كه فقط در صفحات روزنامه ها قابل دیدن است یا برای دیگران اتفاق می افتد.
افشین طباطبایی می افزاید: شك و سوءظن به آنچه در اطراف ما می گذرد و اتكا به حس درونی بسیار كارساز و موثر است زیرا این همان روشی است كه نیروهای حفاظتی و امنیتی و پلیس در كشف و یا خنثی سازی بسیاری از توطئه ها از آن بهره می برند.
وی با بیان اینكه نباید برای مشكوك شدن دنبال دلایل منطقی بود، ‌اضافه كرد: در تجاوزها و جنایات، سرنخ های حساب شده معمولا به چشم نمی آیند، آنها فقط بعد از وقوع یا دیرهنگام آشكار می شوند، بنابراین بهترین روش، اعتماد به زنگ خطر درونی، حس ششم، دلشوره و .. است.
طباطبایی ادامه می دهد: حتی اگر هیچ دلیلی وجود نداشته باشد، نكته مهم، یادگیری و آشنایی با نشانه ها و علایم مشخص نزدیك بودن وقوع یك جنایت و یا حادثه مخاطره آمیز است، بنابراین دختران و زنان باید علایم اولیه و سیگنال هایی را كه توسط بدن، رفتار، چشم و ظاهر فرد مهاجم احساسات ناخودآگاه آنها را تحریك می كند، بشناسند.
به گفته طباطبایی، همان احساس درونی كافی است تا بی درنگ و به بهانه ای با كلك و نیرنگ از صحنه خارج شده و از دام جنایتكار فرار كنیم، قبل از آنكه دیر شده و راه های خروجی بسته شود، هر چند در برخی موارد دام جنایتكار بگونه ای است كه قربانی نمی تواند از آن فرار كند.
این نویسنده مسایل اجتماعی معتقد است، نمی توان در میان آتش ایستاد و آن را خاموش كرد، بنابراین عاقلانه ترین كار فرار است.
طباطبایی توصیه می كند، هنگام غلبه احساساتی نظیر استرس و دلشوره، بالارفتن تپش قلب، تلخ شدن دهان، لرزش دست و پا در محیطی كه احتمال رخ دادن جنایت در آن وجود دارد باید بدون معطلی محل را ترك كرد.
وی می گوید: بسیاری از افراد با كمك حس ششم متوجه می شوند كه وضعیتی مخاطره آمیز در حال رخ دادن است و مهاجم قصد پلیدی دارد اما به دلایلی در صحنه باقی مانده و برای حفظ امنیت و سلامتی خود از صحنه خارج نمی شوند.
اجتمام ** 1880 ** 1071
۰ نفر