۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۸:۴۴
کد خبر: 81668660
T T
۰ نفر
افزایش امیدواری ها به توافق نهایی در مذاكرات سخت و فشرده وین

وین- ایرنا- مذاكرات با هدف حل نهایی و دستیابی به توافق جامع در پرونده هسته ای ایران به شدت در اتاق های هتل «كوبورگ» وین پایتخت اتریش ادامه دارد و در این حال اظهارات مقام های ارشد حاضر در این نشست ها امیدواری به رسیدن به یك توافق برد- برد- را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا -مستقر در خیمه كوبورگ- (محل استقرار خبرنگاران در وین)، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین پیش از ورود به هتل كوبورگ - محل مذاكرات ایران و 1+5 - گفت: احتمال دستیابی به توافق زیاد است، ولی همچنان باید به رایزنی های خود ادامه دهیم.

وزیر امور خارجه چین عصر امروز -پنجشنبه- گفت: برای مذاكراتی آمده ام كه وارد جزییات شده است. همه طرفین بر این اعتقادند كه باید با هم همكاری كرد. ما سخت تلاش می كنیم كه ایده عدم اشاعه را در سطح جهانی محفوظ نگه داریم.

وانگ یی گفت: همه طرفین باید در این زمینه تلاش مثبت كنند و چین هم همچنان نقشی سازنده در این راستا ایفا خواهد كرد. ما معتقدیم باید به توافقی عادلانه و متوازن برسیم. وی احتمال دستیابی به توافق را زیاد دانست، ولی گفت كه مذاكره كنندگان همچنان باید به رایزنی های خود ادامه دهند.

وزیر امور خارجه چین قرار است عصر پنجشنبه با «محمدجواد ظریف» دیدار و گفت وگو كند.

همزمان با این اظهارات، رسانه‌های چین روز پنجشنبه با پرداختن به نشست نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی - برای رسیدن به توافق جامع - در وین اعلام كردند: به رغم بدقولی‌های آمریكا در طول برگزاری مذاكرات، روند گفت وگوها از پیشرفت های تازه در مسیر دستیابی به توافق نهایی حكایت دارد.

تلویزیون مركزی چین روز پنجشنبه در گزارشی اعلام كرد كه وزیران امور خارجه ایران و آمریكا پس از مذاكراتی طولانی گفته اند كه پیشرفت های مستمری در مذاكرات داشته اند.

«گلوبال تایمز» از ارگان حزب حاكم چین نیز نوشت: كشورهای طرف مذاكره كننده با ایران بر این باورند كه می توان در روزهای باقیمانده، باقی اختلافات را حل و فصل كرد و لغو شدن برخی تحریم ها به شكل تدریجی در روزهای اخیر نشان دهنده مسیر صحیح گفت وگوهاست.

وزارت امور خارجه چین هم با انتشار بیانیه ای خواستار پیشبرد گفت وگوها و حصول توافق برد - برد برای طرفین شده است.

خبرگزاری رسمی چین هم گزارش داد: ممكن است برخی رضایت كامل از توافق نهایی نداشته باشند، اما این به معنای این نیست كه توافق خوبی صورت نخواهد گرفت، بلكه همه می خواهند بهترین نتایج را بدست آورند و در این میان بخصوص ایران می خواهد در مسیری توافق شود كه آینده خوبی برای مردم این كشور ترسیم شود.

در عین حال از وین خبر می رسد كه «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس دقایقی پیش با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو كرد. جزییات این گفت وگوها منتشر نشده است.

قبل از این دیدار نیز وزیر امور خارجه ایران با «فرانك والتر اشتاین مایر» همتای آلمانی خود درباره آخرین وضعیت مذاكرات ایران و 1+5 مذاكره كرد.

در این دیدار كه «حسین فریدون» دستیار ویژه رییس جمهوری هم حضور داشت، مواضع و موارد اختلافی بررسی شد.

اشتاین مایر صبح پنجشنبه نیز در حاشیه نشست سازمان امنیت و همكاری اروپا كه در وین برگزار شد، گفت: فقط می توانم اطمینان بدهم تمام طرف هایی كه در وین هستند، با عزم راسخ آمده اند تا به توافق برسند.

وی افزود: واضح است كه ما هنوز به توافق نرسیده ایم. همچنان موانع كوچك و بزرگی وجود دارد و ما تمام كوشش خود را می كنیم تا این موانع را از پیش رو برداریم.

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه، نیز كه در پایتخت اتریش حضور دارد، هدف از حضورش در وین را «پیشبرد مذاكرات» عنوان كرد و گفت: «آمده ام تا به نتیجه برسیم و مذاكرات را جمع بندی كنیم».

فابیوس اضافه كرد: درباره یك سری نكات به نتیجه رسیده ایم، ولی نكاتی هم هستند كه هنوز تكلیفشان معلوم نیست. امروز آمده ام كه بر روی موضوعاتی كار كنیم تا مذاكرات را بیشتر به جلو ببریم.

وزیر امور خارجه فرانسه و همچنین «موگرینی» هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم قرار است تا ساعتی دیگر با همتای ایرانی خود مذاكره كنند.

در ادامه خوشبینی ها به روند مذاكرات وین، «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران، نیز در صفحه اینستاگرام خود، به مذاكرات هسته ای كشورمان با گروه 1+5 اشاره كرد و گفت: همین كه طرفین به منطق و اهداف مشترك دست پیدا كردند، دلیل كافی است كه نسبت به آینده مذاكرات و حصول توافق خوشبین باشیم.

نهاوندیان عصر پنجشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اگرچه كار مذاكرات هسته ی تمام نشده است، اما همین كه به جای استفاده از زبان تهدید، اعمال نظرهای یك طرفه و اعمال مواضع یك جانبه، طرفین به منطق و اهداف مشترك دست پیدا كرده اند، دلیل كافی است كه نسبت به آینده مذاكرات و حصول توافق خوشبین باشیم.

در این حال رسانه های بین المللی نوشتند: تمایل آشكار روسیه به پایان موفقیت‌آمیز مذاكرات، ناشی از انتظار بی‌صبرانه مسكو برای برقراری روابط نزدیك‌تر با تهران است.

به گزارش ایرنا، بی.بی.سی در گزارشی با اشاره به این مطلب افزود: اگر مذاكرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به نتیجه برسد و توافق نهایی حاصل شود، در ایران فرصت‌های جدید بسیاری برای همكاری پدید می‌آید و این سئوال مطرح است كه چه كسی از این فرصت‌های تازه استفاده بهینه خواهد كرد.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه اعلام كرده كه از توافق هسته ای با ایران كاملا حمایت می كند و نسبت به زیاده خواهی از ایران هشدار داده است. وی گفت كه تنها موردی كه می تواند تاثیر سوء بر مذاكرات داشته باشد، این است كه عمدا و برای ناكام گذاشتن مذاكرات از ایران بخواهند كارهایی را انجام دهد كه قابل اجرا نیست.

در حالی كه وزیر امور خارجه ایران به دیدارهای دو جانبه با همتایان خود در شش كشور طرف مذاكرات هسته ای با ایران ادامه می دهد، مذاكرات و نشست های كارشناسی و همچنین معاونان وزرای امور خارجه ایران و گروه پنج به علاوه یك در وین ادامه دارد تا موارد اختلافی را به حداقل ممكن برسانند و مقدمات دیدار رسمی و مشترك وزرای امور شش كشور با ایران را فراهم كنند.

اول**1368**
۰ نفر