۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰
کد خبر: 81669020
T T
۰ نفر
مذاكرات سنگین و فشرده معاونان برای تكمیل متن توافق ، ضمائم و پیش نویس قطعنامه

وین - ایرنا - در شرایطی كه وزیران خارجه روز گذشته ملاقات و رایزنی می كردند، معاونان وزیران خارجه ایران و امریكا و هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاكرات سنگین و فشرده ای برای تكمیل متن توافق و ضمائم آن و نیز پیش نویس قطعنامه شورای امنیت داشتند.

مذاكرات سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی با وندی شرمن و هلگا اشمید از ساعت 9 صبح پنج شنبه آغاز شد و ساعت 3 بامداد جمعه پایان یافت.

یك منبع نزدیك به تیم مذاكره كننده گفت: برخی از ضمائمی كه در دستور كار كارشناسان بود اكنون به دست معاونان رسیده و تكمیل آنها و پاك كردن پرانتز ها ساعتها زمان می برد.

جزییات فنی و هسته ای، تحریم ها، همكارهای صلح امیز هسته ای، كمیسیون مشترك ایران و 1+5 برای اقدامات متناظر از جمله ضمائمی است كه كارشناسان بر روی ان كار كرده ا ند و اكنون متن انها در دست معاونان است.

متن دیگری هم هست كه مشخص نیست جزو ضمائم بیاید یا به متن توافق افزوده شود و ان ، برنامه اجرایی است.

در مجموع 20 صفحه متن اصلی توافق و حدود 60 صفحه ضمیمه در دست معاونان است كه باید برای تمیز كردن آنها از پرانتزها تاحد امكان تلاش كنند.

با این حال ، روانچی پیش بینی كرده كه یكی دو موضوع برای تصمیم گیری در سطح وزیران بماند.

متن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل كه در صورت اعلام توافق باید صادر و تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران را لغو كند هم در دست معاونان وزیران است كه باید آماده شود.

به گفته یكی از اعضای تیم مذاكره كننده « این پیش نویس مبسوط و قدری پیچیده » است كه آن هم به نوبه خود ضمائمی دارد. این پیش نویس باید قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل را لغو كند.

امروز هم عراقچی و روانچی به مذاكرات خود ادامه می دهند و كارشناسان هم برای روی برخی موارد باقی مانده كار می كنند.