۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۹:۱۶
کد خبر: 81671121
T T
۰ نفر
واكسن اعتياد فقط يك ايده و طرح تحقيقاتي است

تهران - ايرنا - رييس انستيتو پاستور ايران گفت: واكسن اعتياد فقط يك طرح تحقيقاتي است و اكنون نه تأييديه و پرونده اي در سازمان غذا و دارو دارد و نه اثربخشي آن به اثبات رسيده است.

مصطفي قانعي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ايرنا افزود: طي روزهاي اخير اخباري مبني بر توليد واكسن اعتياد به هروئين و مرفين در رسانه ها منتشر شده و توقعاتي ايجاد كرده كه درست نيست، زيرا توليد واكسن اعتياد حداكثر يك طرح تحقيقاتي است كه هنوز اثربخشي آن اثبات نشده است.
وي ادامه داد: اگر طرحي به عنوان واكسن اعتياد وجود داشته باشد، بايد قبل از هر كاري طرح آن به سازمان غذا و دارو تحويل شود تا اين سازمان كه مرجع اصلي تأييد مواد دارويي است بي خطر بودن و اثربخشي آن را تأييد كند.
رييس انستيتو پاستور ايران گفت: توليد يك واكسن به مطالعات بسيار جدي و طولاني نياز دارد و قوانين و مقررات آن در سازمان غذا و دارو موجود است، بنابراين تأكيد مي كنم كه هيچ پرونده اي مبني بر توليد واكسن اعتياد كه عنوان شده در انستيتو پاستور در حال توليد است به سازمان غذا و دارو ارجاع نشده و چنين اقدامي حداكثر يك طرح تحقيقاتي است.
قانعي ادامه داد: فرآيند توليد يك واكسن جديد حداقل پنج تا 10 سال و بلكه بيشتر طول مي كشد و نيازمند زيرساخت و خط توليد مخصوص خود است كه اكنون چنين خط توليدي در كشور وجود ندارد.
وي گفت: طرح تحقيقاتي واكسن اعتياد حدود 14 سال پيش در سال 80 توسط يك محقق ايراني مطرح شد اما از آن زمان تاكنون، اين محقق نتوانسته اثربخشي و بي خطر بودن چنين واكسني را به تأييد مراجع رسمي و قانوني برساند.
عليرضا جزيني، قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر هفته گذشته در يك نشست خبري از توليد واكسن اعتياد به هروئين و مرفين در كشور خبر داد.
اجتمام(5) ** 3067 ** 1071
۰ نفر