گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا از جدول مربوط به تجارت خارجی حاكی است ، طی دو ماهه امسال ارزش صادرات ایران به 10 بازار عمده جذب كننده كالای صادراتی كشورمان به چهارمیلیارد و 623 میلیون دلار رسید كه 86 درصد از كل ارزش آن را به خود اختصاص دادند .
چین با یك میلیارد و 411 میلیون دلار در دوره این گزارش 26.2 درصد از ارزش كالای صادراتی را در اختیار گرفت كه بالاترین میزان بود .
علاوه براین كشور، عراق ، امارات متحده عربی و هند به ترتیب با 909 میلیون دلار ، 815 و 461 میلیون دلار در رده های بعدی قرار گرفتند كه سهم عراق 16.9 ، امارات 15.1 و هند 8.5 درصد از ارزش صادرات كشورمان در مدت دو ماهه نخست سال جاری را از آن خود ساختند .
همچنین افغانستان با 369 میلیون دلار ، تركیه 298 و تركمنستان با 121 میلیون دلار به ترتیب 6.8 ، 5.5 و 2.2 درصد از ارزش كل صادرات ایران را در مدت دو ماهه 94 جذب كردند .
پاكستان ، ایتالیا و عمان هم به ترتیب با 94 ، 81 و 65 میلیون دلار از ارزش صادراتی كشورمان در مدت دو ماهه اول سال جاری به عنوان طرفهای تجاری ایران معرفی شدند .
صادرات كالا با احتساب میعانات گازی كشور طی مدت دو ماهه نخست امسال به میزان 17 میلیون و 390 هزار تن ، به ارزش هفت میلیارد و 861 میلیون دلار بود كه از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 1.6 و 2.7 درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال 93 كاهش نشان می دهد .
اقتصام (2) ** 1559
تهران - ایرنا - سازمان توسعه تجارت ایران ازكشورهای چین ، عراق ، امارات متحده عربی ، هند ، افغانستان ، تركیه ، تركمنستان، پاكستان ، ایتالیا و عمان به عنوان بازارهای 10 گانه صادراتی در مدت دو ماهه نخست سال جاری نام برد.