۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۲۱:۱۶
کد خبر: 81675758
T T
۰ نفر
روحانی: ایران خود را برای دوران پسامذاكره و پسا تحریم آماده می‌كند

تهران - ایرنا - رییس جمهوری شامگاه روز چهارشنبه پیش از عزیمت به روسیه برای شركت در اجلاس مشترك سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای و گروه بریكس با تاكید بر آماده شدن ایران برای دوران پسامذاكره و پساتحریم، گفت كه این اجلاس ها فرصت مناسبی است كه دیدگاه های كشورمان را در خصوص مسایل مهم منطقه ای و جهانی تشریح كنیم.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رییس جمهوری ، در مراسم بدرقه رسمی حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد، دكتر علی اكبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل و دكتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری حضور داشتند.

رییس جمهوری در گفت و گویی با خبرنگاران با اشاره به اهمیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی اجلاس‌های منطقه‌ای اظهار كرد: برگزاری اجلاس های منطقه ای در شرایطی كه جهان از لحاظ اقتصادی از تك‌قطبی بودن و از لحاظ سیاسی از یكجانبه‌گرایی فاصله گرفته است، اهمیت مضاعفی دارند و با حضور در آنها می‌توانیم، اهداف سیاسی و اقتصادی كشورمان را پیگیری كنیم.

رییس جمهوری به جایگاه سیاسی و امنیتی سازمان همكاری شانگهای و جایگاه اقتصادی گروه بریكس متشكل از كشورهای دارای اقتصادهای نوظهور پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با اعضای هر دو اجلاس همكاری‌های گسترده‌ای ایجاد نماید.

دكتر روحانی خاطرنشان كرد: در اجلاس سران شانگهای و بریكس نظرات و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بیان خواهد شد و در حاشیه آن ملاقات‌هایی با كشورهای مختلف خواهیم داشت.

رییس جمهوری همچنین به مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 اشاره كرد و گفت: مذاكرات كشورمان با 1+5 روزهای حساسی را سپری می كند و جمهوری اسلامی ایران خود را برای پسامذاكره و پسا تحریم آماده می‌كند كه به واسطه آن، روابط كشورمان با همه كشورها از جمله كشورهای عضو این دو اجلاس توسعه خواهد یافت.

دكتر روحانی در خصوص تبدیل كشورمان به یكی از اعضای دائم سازمان همكاری شانگهای نیز اظهارداشت: در سازمان همكاری شانگهای عضو ناظر هستیم و تبدیل شدن به عضو دائم به یك پروسه زمانی نیاز دارد و البته در این اجلاس نسبت به اعضای ناظر از جمله جمهوری اسلامی ایران، هند و پاكستان اظهارات صریحی مطرح خواهد شد و بی‌تردید كشورمان در آینده می‌تواند به جمع اعضای دائم این سازمان بپیوندد.

كشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با داشتن نیمی از جمعیت جهان و 28 درصد قدرت اقتصادی آن، اعضای گروه بریكس را تشكیل می دهند.

سازمان همكاری شانگهای نیز شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان است.علاوه بر این اعضای اصلی، مغولستان، ایران، پاكستان، هند و افغانستان نیز اعضای ناظر این سازمان هستند.

شبك 1917
۰ نفر