۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۹
کد خبر: 81676459
T T
۰ نفر
روند كاهش محبوبیت نخست وزیر ژاپن همچنان ادامه دارد

پكن - ایرنا - نتایج بدست آمده از آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته در ژاپن نشان می دهد كه میزان محبوبیت «شینزو آبه» نخست وزیر این كشور به دلیل اصرار وی در تصویب طرح دولت در خصوص تغییر سیاست های امنیتی، با كاهش همراه بوده است.

در نظرسنجی هایی كه پیشتر در این خصوص صورت گرفته بود، حمایت از نخست وزیر توسط مردم تا 45 درصد كاهش داشت و نظرسنجی‌های جدید نیز بار دیگر بر تداوم روند این كاهش حكایت دارد.

به گزارش ایرنا، «آبه» به دنبال تصویب قانونی دائمی است كه به نیروهای ویژه این كشور موسوم به «نیروهای دفاع از خود» برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم اجازه می دهد بدون نیاز به مجوز پارلمان در عملیات نظامی برون مرزی شركت داشته باشند.

پیش از این، كابینه شینزو آبه در اول جولای سال 2014 (10 تیرماه سال 1393) با تفسیر بخشی از قانون اساسی ژاپن به نیروهای نظامی این كشور اجازه داد تا از حق خود برای شركت در عملیات دفاع جمعی استفاده كند.

مساله اعزام این نیروها به خارج از ژاپن باعث نگرانی چین و كره جنوبی هم شده و اعتراضات این كشورها را نیز به دنبال داشته است چرا كه تصویب قانون دائمی این امكان را می دهد كه نیروهای نظامی ژاپن در كمترین زمان ممكن بتوانند به عملیات برون مرزی اعزام شوند.

پایگاه خبری «ژاپن تودی» روز پنجشنبه در تارنمای خود گزارش كرده است كه اصرار بیش از حد «شنیزو آبه» در این خصوص باعث كاهش قابل توجه محبوبیت وی در بین مردم شده است.

این گزارش نشان می دهد كه در هفته اخیر، 3 درصد دیگر از حمایت ها كم شده و این نرخ به 42 درصد كاهش یافته است.

با این اوصاف نخست وزیر ژاپن تاكید دارد كه باید در جریان اجلاس پارلمانی در 27 سپتامبر (شهریور - مهر) لایحه تصویب شده دولت به قانون تبدیل شود.

از آنجا كه حزب حاكم لیبرال دمكرات به ریاست «آبه» بیشترین كرسی های مجلس را دارد بعید است برای تصویب طرح مانعی پیدا شود.

با این حال ناظران می گویند كه كاهش حمایت از نخست وزیر می تواند باعث شود تا وی پس از ماه سپتامبر (شهریور - مهر) كرسی ریاست حزب حاكم را از دست بدهد كه این می تواند نخست وزیری او را هم به خطر بیندازد.

«كاتسویا اوكادا» رئیس حزب مخالف دمكرات ژاپن می گوید كه فشارها بر دولت برای جلوگیری از تبدیل شدن طرح به قانون افزایش یافته است.

وی گفت، چنانچه نخست وزیر به فشارهای بی حد و حصر و تلاش برای رای گرفتن به شكل اجباری اقدام كند با او مقابله خواهد شد.

«كاتسویا» تاكید كرد كه اقبال عمومی از «آبه» در حال كاهش است و مردم به شدت نگران تغییر در سیاست های امنیتی ژاپن توسط وی هستند.

روزنامه «ماینیچی» ژاپن هم اعلام كرد كه نظرسنجی هایش نشان می دهد بیش از 60 درصد ژاپنی ها مخالف تصویب طرح اعزام نیروی نظامی به خارج به یك قانون هستند.

در حال حاضر، كابینه «آبه» قوانین موقتی را به تصویب رساند كه بر اساس آنها نیروهای نظامی این كشور می توانند در عملیات سوخت رسانی به نیروهای نظامی آمریكا در افغانستان كمك كنند. همچنین این نیروها در برنامه های كمك های بشردوستانه و بازسازی عراق مشاركت دارند.

در طرح «شینزو آبه» برای حضور نیروهای نظامی در عملیات برون مرزی، این نیروها می توانند در عملیات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد نیز مشاركت داشته باشند.

حضور ارتش ژاپن در عملیات جنگی برون مرزی با مخالفت های گسترده مردمی و محدودیت های قانونی رو به رو است.

ژاپن همواره به دنبال نقش منطقه ای برجسته تری برای خود در بحبوحه افزایش نگرانی ها در آسیا بر سر قدرت گرفتن چین است.

آساق*231*1597