۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۳
کد خبر: 81679688
T T
۰ نفر
آنفلوانزای پرندگان در مازندران مهار شد

تهران- ایرنا- معاون مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: مواردی از آنفلوانزای پرندگان در مرغ های بومی مازندران مشاهده شده است كه با معدوم سازی به موقع، اپیدمی (همه گیری) این بیماری مهار شد.

محمود نبوی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا با اعلام این مطلب افزود: موارد آنفلوآنزای پرندگان با مشاهده ابتلای پرندگان بومی و مرغ خانگی به این بیماری در استان مازندران طی ماه های گذشته با اقدام به موقع دانشگاه علوم پزشكی مازندران و معدوم سازی پرندگان آلوده ، تحت كنترل درآمد.

وی ادامه داد: گزارش های موجود نشان می دهد كه تاكنون هیچ موردی از ابتلای مرغ و طیور صنعتی به بیماری آنفلوانزای پرندگان دیده نشده است و فقط مواردی از این بیماری در مرغ و پرندگان محلی و بومی بوده كه عملیات معدوم سازی به موقع در مورد آن ها انجام شده است.

نبوی گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان در برخی سال های گذشته نیز بین پرندگان بومی برخی استان ها مشاهده شده است ولی بیماری یاد شده، همواره با اقدام به موقع مسوولان بهداشتی در وزارت بهداشت و نیز وزارت جهاد كشاورزی با معدوم سازی موارد آلوده ، كنترل شده است و تاكنون هیچ مورد ابتلای انسانی از آ‌نفلوانزای پرندگان در كشور نداشته ایم.

وی افزود: معدوم سازی به موقع اقدام مهمی است كه برخی كشورها مانند مصر و اندونزی در انجام به موقع آن ضعیف عمل كردند و به همین علت این كشورها شاهد موارد انسانی ابتلا به بیماری كشنده آنفلوانزای پرندگان بودند.

معاون مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه كرد: اصولاً انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان به انسان به سختی صورت می گیرد البته اگر مورد انسانی پیدا شود، نگرانی جدی است و باید حتماً اقدامات سختگیرانه ای اعمال شود.

وی گفت:‌ مهمترین توصیه ما به مردم برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان این است كه هر جا موارد مشكوك این بیماری را در پرندگان مشاهده كردند، سریع گزارش دهند تا كار معدوم سازی به موقع انجام شود.

وی همچنین به شهروندان تاكید كرد كه از دست زدن به پرندگان مرده یا مشكوك خودداری كنند و حتماً مرغ و پرندگان را خوب و كامل بپزند.

نبوی اضافه كرد: فعلاً مواردی از این بیماری فقط در پرندگان خانگی استان مازندران مشاهده شده است و توصیه های وزارت بهداشت بیشتر مربوط به این استان است اما به هر حال بهتر است همه مردم در سراسر كشور توصیه وزارت بهداشت مبنی بر پختن كامل مرغ و ماكیان را قبل از مصرف جدی بگیرند و اگر به صورت كبابی مصرف می كنند،‌دقت كنند كه گوشت، به خوبی مغز پخت شود و جای نپخته نداشته باشد.

به گفته نبوی بیماری آنفلوانزای پرندگان از حدود 20 سال پیش در برخی كشورها مشاهده شد و تاكنون حدود یك هزار تن در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

اجتمام(4)**3063**1776
۰ نفر