۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۰
کد خبر: 81679912
T T
۰ نفر
ناجا:درصورت ابلاغ جشن هسته ای دركنارمردم خواهیم بود

تهران - ایرنا - سخنگوی نیروی انتظامی گفت: تاكنون ابلاغیه ای مبنی بر برگزاری جشن هسته ای ابلاغ نشده اما در صورتیكه این ابلاغیه اعلام شود، نیروی انتظامی در كنار مردم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید منتظرالمهدی روز یكشنبه در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: پلیس در چارچوب ضوابط و رعایت شئونات اخلاقی با صدور ابلاغیه در این زمینه فعال خواهد بود و در صورت این اتفاق خوب در كنار مردم خواهیم بود.



** ترخیص موتور و خودروهای توقیفی به مناسبت عیدفطر

وی افزود:‌ عیدی فرمانده نیروی انتظامی به مناسبت عید فطر، ترخیص خودرو و موتورسیكلت هایی است كه بدستور پلیس توقیف شده اند، البته منوط بر اینكه منع قضایی نداشته باشند.

منتظرالمهدی ابلاغیه این طرح امروز صادر شده و از روز سه شنبه این هفته قابل اجرا است.

وی با اشاره به كاهش هشت درصدی تصادفات در ماه مبارك رمضان گفت: در اجرای طرح سالم سازی دریا(از اویل خردادماه) نیز 154 نفر نجات پیدا كردند.



** تشریح جزییات دستگیری تروریست ها در هنگ مرزی میرجاوه

منتظرالمهدی با اشاره به عملیات سحرگاه روز شنبه مرزبانان نیروی انتظامی در منطقه میرجاوه ادامه داد: موفقیت در این عملیات یك موهبت الهی بود زیرا مرزبانان با اشراف كامل اطلاعاتی و آمادگی كامل توانستند در این عملیات نفوذ كرده و گروه مخرب جیش العدل كه توسط گروه های دیگر حمایت می شد را سركوب كند.

وی ادامه داد: تمام اعضای این گروه در یك درگیری مسلحانه دستگیر شدند كه در این راستا یكی از فرمانده هان هنگ مرزی میرجاوه به درجه شهادت نائل شد.

منتظرالمهدی با بیان اینكه افراد دستگیر شده اعترافات تكان دهنده ای داشته اند، گفت: این گروه قصد خرابكاری و عملیات های متعدد در چند شهر كشور را داشته و ابزار كشف شده از آنها شامل ابزارهای نوین و تسلیحاتی بوده است.



** جرایم خشن در ماه رمضان كاهش یافت

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: جرایم خشن در ماه مبارك رمضان كاهش یافته زیرا این جرایم ناشی از هیجانات مخرب و خشونت است.

وی ادامه داد: از دغدغه های سال گذشته كه به عنوان آسیب جدی تلقی می شد خشم و خشونت بود كه در ماه مبارك رمضان هیجان، خشم و خشونت تا اندازه ای كنترل شده و این روند ادامه خواهد داشت.

منتظرالمهدی در مورد همكاری ناجا با قوه قضاییه گفت: همكاری خوبی بین نیروی انتظامی و دستگاه قضا وجود دارد، هر چند محدودیت هایی بین دستگاه ها موجود است كه البته رفع خواهد شد.

وی افزود: نیاز است تا پلیس درونی افراد فعال شود تا نیاز به پلیس بیرونی نداشته باشیم.



** برگزاری كنسرت با مجوز ارشاد و ناجا منعی ندارد

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: چنانچه وزارت ارشاد و نیروی انتظامی مجوز برگزاری كنسرتی را داده باشند، منعی برای برگزاری آن وجود نداشته و برگزاری كنسرت لازم الاجرا است.

منتظرالمهدی با تاكید بر اینكه هیچ كنسرتی كه مجوز داشته توسط پلیس لغو نشده، افزود:‌ مواضع قوه قضاییه در این حوزه مشخص است، از سوی دیگر تعامل خوبی بین وزارت ارشاد و پلیس از قبل بوده و اخیرا نیز این هماهنگی ها بیشتر شده است.

وی تاكید كرد: برای برگزاری هر كنسرتی شرط لازم اخذ مجوز از وزارت ارشاد به لحاظ محتوایی است، اما كافی نیست زیرا شرط كافی در این حوزه اخذ مجوز از اداره اماكن نیروی انتظامی است و ناجا بر اساس قانون مربوط به اماكن مجوز صادر می كند.

منتظرالمهدی افزود: همكاران ما در پلیس تلاش دارند تا برای پیشگیری از ردخدادهای اجتماعی اقدامات پیشگیرانه اتخاذ كنند.



** تجهیز كلانتری ها در دستور كار است

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: تجهیز كلانتری ها به دوربین های مداربسته در راستای اجرای طرح مكنا(مدیریت كیفیت نیروی انتظامی) اجرا شده است.

منتظرالمهدی افزود: اكنون در 60 درصد كلانتری ها این طرح اجرا شده و تجهیز سایر كلانتری ها نیز با سرعت در دستور كار است.

وی در مورد تجهیز نقاط جرم خیز به دوربین مداربسته گفت: در این زمینه اطلاع كاملی ندارم.

منتظرالمهدی در مورد برگزاری مراسم جشن آب پاشی در اوایل ماه مبارك رمضان در كرج گفت: این مورد شور و هیجان بوده و قصد خاصی وجود نداشته، بر این اساس پلیس با تذكر مشكل را حل كرده و با ارجاع دو و سه نفر تذكرات كتبی ارایه شده است.



** تظاهر به روزه خواری جرم است

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: روزه خواری جرم نیست، اما طبق ماده

638 قانون مجازات اسلامی تظاهر به روزه داری جرم تلقی و بر این اساس با مواردی از این بحث برخورد می شود.

وی ادامه داد: مردم در این زمینه همكاری داشته اند و اگر موردی وجود داشته كه بسیاری اندك بوده به دلیل سهل انگاری وغفلت انجام شده است كه در این زمینه تذكرات لازم ارایه شد.

منتظرالمهدی تاكید كرد، عموما افراد با تذكر تمكین كرده اند و اگر مشكلاتی در این حوزه وجود داشته طبق ضوابط برخورد شده است.



** تكدی گری جرم است

وی با اشاره به برگزاری جلسه سه جانبه بین شهرداری، بهزیستی و ناجا گفت: گزارش این جلسه را رییس پلیس پیشگیری اعلام كرده و بر اساس ماده 712 و 713 قانون، تكدی گری جرم است و باید شهر را در این زمینه پاك كینم.

سخنگوی ناجا ادامه داد: نیروی انتظامی آمادگی دارد شهر را در این زمینه پاكسازی كند اما لازمه آن ایجاد زیرساخت ها، آن هم بعد از جمع آوری متكدیان است تا آنها بتوانند به جامعه بازگردند.

وی گفت: مردم باید توجه ویژه داشته باشند و با نپرداختن كمك های مادی به آنها از ادامه این چرخه جلوگیری كنند زیرا پرداخت های مردمی بازار آنها را گرم كرده و دست كشیدن از این كار را برای آنها سخت می كند.



** انسداد مرزها در حال انجام است

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: اراده نیروی انتظامی در انجام تعهدات خود است كه یكی از این تعهدات انسداد مرزها است و اكنون این اقدام در حال انجام است.

وی با اشاره به محدودیت های بودجه، تامین اعتبار و حمایت سازمان های دیگر در این زمینه گفت: اكنون انسداد مرزها انجام می شود كه با تامین بودجه سرعت بیشتری خواهد گرفت.



** سگ گردانی را قبول ندارم

سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به سووال خبرنگاری در مورد برخورد با سگ گردانی و شیوع این مساله گفت: سگ گردانی را قبول ندارم، هر چند تعدادی در برخی مجامع اقدام به این كار می كنند اما مزاحمتی برای فردی ایجاد نمی كنند.

منتظرالمهدی تصریح كرد: در صورتیكه برای فردی مزاحمتی ایجاد و منجر به شكایت شود، براساس شكایت انجام شده پرونده تشكیل و به مراجع قضایی ارسال می شود.

وی در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در مورد شكواییه جدید آقای روح الامینی شاكی پرونده كهریزك مبنی بر خواستار احضار سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق ناجا، سردار احمدرضا رادان جانشین سابق فرماندهی ناجا، سرتیپ دوم پاسدار علیرضا عیلپور رییس سابق پلیس امنیت عمومی فرماندهی تهران بزرگ و والدین رامین پوراندرجانی پزشك بازداشتگاه كهریزك در جلسه بعدی دادگاه، گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم، اما این گفته ها براساس اظهارات مرتضوی بوده و دعوت از این افراد به عنوان مطلع و نه اظهارنظر بوده است.



** دستمال های مرطوب كننده حاوی مواد مخدر

منتظرالمهدی همچنین در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در مورد ورود دستمال های مرطوب كننده آغشته به آمفتامین با عنوان «ال سی من» گفت: لازمه تایید چنین مواردی صرفا با تایید آزمایشگاه های مركزی در پلیس مبارزه با مواد مخدر است و تایید این مركز مرجعیت دارد.

وی افزود: بیش از یكهزار نوع انواع مواد مخدر روانگردان در دنیا وجود دارد و وجود این مواد در برخی كشورها دال بر وجود در كشور ما نیست همانگونه كه قرص «كپتاگون» به عنوان یك ماده توهم زای قوی در عربستان و كشورهای عربی امان از روزگار مردم درآورده است اما دال بر این نیست كه این قرص در كشور ما نیز وجود دارد.

منتظرالمهدی ادامه داد: گفته می شود كه «ال سی من» از مشتقات آمفتامین است كه از راه پوست جذب می شود در حالیكه از طرق پوست قابل جذب نیست و «ال سی تی» از طریق پوست جذب می شود كه اگر چنین ماده ای وجود داشته باشد، ماده ای توهم زا و گران است.

وی به شهروندان هشدار داد تا نسبت به استفاده از هر گونه محصولات جدید آرایشی و بهداشتی كه گاه گفته می شود اثرات معجزه آسایی دارد، تامل بیشتر كنند زیرا در آرایشگاه های زنانه و ورزشگاه ها پودر و قرص هایی را برای لاغری، تمركز بیشتر، بیدار بودن، لایه برداری پوست و جوان سازی توصیه می كنند كه باید در استفاده از آنها تایید وزارت بهداشت را مد نظر قرار دهند زیرا در این گونه مواد هیچ گونه بعید به نظر نمی رسد كه ردپایی از مواد مخدر وجود داشته باشد.



** در مورد استفاده برخی خودروها از شیشه دودی

سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به سووال دیگر ایرنا در مورد استفاده برخی خودروها از شیشه های دودی گفت: استفاده از این شیشه ها باید به گونه ای باشد كه از فاصله سه متری، سرنشینان خودرو مشخص باشند در صورتیكه این مساله رعایت نشود رانندگان این خودروها در كلان شهر و مراكز شهرها باید 50 هزار تومان و در شهرستان ها 30 هزار تومان جریمه پرداخت كنند، علاوه بر این باید شیشه خودروی خود را اصلاح كنند.

منتظرالمهدی گفت: برخورد با این خودروها در دستور كار راهور قرار گرفته و می گیرد و با افرادی كه این مساله را رعایت نكنند برخورد مقتضی انجام می شود.

وی ادامه داد: استفاده از شیشه های رنگی كه از حد مجاز خارج باشند كه البته بسیار محدود و برای برخی مشاغل است با مجوز انجام می شود.



** در مورد پرونده اسید پاشی اصفهان به شایعات گوش ندهید

وی در مورد پرونده اسید پاشی اصفهان و بیان شایعاتی در این زمینه مبنی بر دستگیری خاطی گفت: به شایعات در این زمینه گوش نكنید زیرا به سرنخ هایی در این زمینه رسیده ایم.

منتظرالمهدی افزود: از آن جا كه هنوز این سرنخ ها متقن نشده، زوایای آن اعلام نمی شود و این مساله را تنها از طریق پلیس پیگیری كنید و با روشن شدن زوایا در كمترین زمان ممكن، شهروندان در جریان جزییات آن قرار می گیرند.

وی در مورد درگیری اخیر در یاسوج و كشته شدن یك نفر در این درگیری گفت: در این درگیری یك نفر كشته و یك نفر زخمی شد و بقیه بصورت سرپایی مداوا شدند و در كمتر از 24 ساعت افراد خاطی توسط پلیس و آگاهی شناسایی و دستگیر شدند كه این اتفاق نیز ناشی از عدم كنترل خشم بوده و موضوع به امر به معروف و نهی از منكر مربوط نمی شود.

منتظرالمهدی همچنین در مورد دستگیری كلاهبردار یكی از بانك ها گفت: این كلاهبردار كه اقدام به نصب آنتی ویروس و فایروال كرده و از این طریق 19 میلیارد تومان از وجوهات بانكی را برداشت كرده بود توسط پلیس فتا شناسایی و در اهواز دستگیر شد.



** محرومیت افراد مشمول پرداخت جریمه غیبت سربازی از برخی مشاغل دولتی

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: افرادی كه مشمول خرید جریمه غیبت سربازی می شوند از نامزدی مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و روستا، انتصاب در برخی از مسولیت های مدیریتی، سیاسی و اداری محروم می شوند.

منتظرالمهدی افزود: پرداخت جریمه غیبت سربازی در هشت زیر گروه اعم از زیر دیپلم و بیشتر را شامل شده و پرداخت جریمه نیز از 100 میلیون ریال تا 500 میلیون ریال است كه به ازای هر یك سال مازاد بر هشت سال، 10 درصد به جریمه اضافه و به ازای هر فرزند پنج درصد از جریمه كسر می شود.

به گفته وی، 285 هزار و 906 نفر در این طرح ثبت نام كرده و پرونده حدود 130 هزار نفر بررسی شده كه 126 هزار نفر مشكل نداشته و چهار هزار نفر مشمول نشدند.

منتظرالمهدی گفت: تا كنون 24 هزار كارت صادر شده و صدور شش هزار كارت دیگر در چند روز دیگر صادر می شود.

وی در مورد سرقت بانك ها در مشهد گفت: این سرقت ها سریالی نبوده و دو مورد اخیر دستگیر و یك مورد دیگر كه اخیرا اتفاق افتاده در حال پیگیری است.

منتظرالمهدی در مورد خرید یا ساخت خانه بوشهری ها كه جز املاك بنیاد تعاون ناجا است، گفت: قصد ساخت و فروش آن را نداریم از سوی دیگر انتهای این ملك به عنوان آثار باستانی به شمار می رود كه طبق ضوابط اگر ساخت و سازی بخواهیم، انجام می دهیم و اگر بخواهیم بفروشیم با همین وضعیت آن را خواهیم فروخت.

وی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی براینكه به نظر می رسد پلیس در مبارزه با مواد فروشان خرد كاری انجام نداده است، تصریح كرد: اگر كاری انجام نمی شود، معلوم نبود كه وضعیت چگونه بود، پلیس مبارزه با مواد مخدر تلاش شبانه روزی در این زمینه داشته و دارد هر چند در برخی مناطق، فراوانی بیشتر داشته كه نیازمند اجرای طرح گسترده و جمعی است كه در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید تمام سازمان ها به میدان بیایند.

وی با بیان اینكه 12 دستگاه متولی مببارزه با مواد مخدر هستند، گفت: یكی از این دستگاه ها كه آخرین دستگاه در این زمینه به شمار می رود، ناجا است براین اساس باید بستر لازم برای بازگشت افراد معتاد به جامعه فراهم شود.

منتظرالمهدی با اشاره به طرح ضربتی در مبارزه با این پدیده تصریح كرد: البته منظور از طرح ضربتی ایجاد بستر لازم برای این افراد است زیرا این افراد انسان هستند و مساله پاكسازی شهر و جمع آوری زباله نیست، براین اساس ایجاد زیرساخت ها در این زمینه لازم و ضروری است.



** برخورد با مسافركش های شخصی وظیفه پلیس نیست

وی در مورد تخلف مسافركش های شخصی گفت: برخورد با آنها جز وظایف پلیس نیست و در این زمینه باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا مردم از وسایل شخصی عمومی استفاده یا خودروها با لیبل های مشخصی تردد كنند، علاوه بر این تخلفات در این حوزه با طرح شكایت و تشكیل پرونده از سوی مردم توسط پلیس مورد رسیدگی قرار می گیرد.

سخنگوی ناجا درمورد فردی كه در كیش با عنوان فروش آپارتمان در تركیه كلاهبرداری میلیاردی كرده بود، افزود: در این زمینه پرونده ای نداشته ایم، اگر باشد اطلاعی ندارم كه باید سووال كرده و پاسخ دهم اما در مجموع، تبلیغات ماهواره ای بیشتر غیر مجاز بوده و برای مطامع سودجویانه انجام می شود.

وی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا یكی از سربازان ناجا كه در 18 تیر ماه متهم شده و اكنون در پلیس آگاهی افسر است را تایید می كنید، گفت: این مساله را تایید نمی كنم.

به گفته منتظرالمهدی، 17 مرداد ماه اختتامیه جشنواره رسانه، نظم و امنیت عمومی در سه محور خبر، گفت وگو و گزارش ویژه از چهار منبع رسانه های صوتی، تصویری، مكتوب و مجازی برگزار و به برترین ها با حضور فرمانده نیروی انتظامی جوایزی اهدا می شود.

اجتمام **9105**1085** ل.الف.ی ** 9314 ** 1071
۰ نفر