۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81681235
T T
۰ نفر
جمعیت 585 هزار نفری ایلام و تنها 600 تخت بیمارستانی

ایلام - ایرنا - استان 585 هزار نفری ایلام در مجموع 600 تخت بیمارستانی دارد كه این آمار با میانگین و استاندارد كشوری تناسب ندارد و جوابگوی نیازها نیست.

به گزارش ایرنا، استان ایلام با وجود همه مسایل و مشكلات متعدد از نظر كمبود زیر ساخت ها، كمتر توسعه یافتگی و دوری از مركز، مراكز درمانی و بیمارستانی آن اعم از خصوصی و دولتی آنچنان كه باید و شاید تا چند سال اخیر از خدمات دهی مناسبی برخوردار نبودند.



*** استان ایلام و 600 تخت بیمارستانی

رییس دانشگاه علوم پزشكی ایلام در خصوص تعداد و نوع بیمارستان های فعال در این استان می گوید: اكنون 9 بیمارستان دولتی، یك بیمارستان تامین اجتماعی و دو بیمارستان خصوصی در استان ایلام فعالیت می كنند.

دكتر علی دل پیشه اظهار كرد: استان 585 هزار نفری ایلام در مجموع 600 تخت بیمارستانی دارد كه این آمار با میانگین و استاندارد كشوری تناسب ندارد و جوابگوی نیازها نیست.

وی ادامه داد: اكنون بیمارستان 372 تختخوابی ایلام در هشت طبقه در دست احداث است كه با بهره برداری از این طرح و اضافه شدن تخت های آن به این آمار می توان به حد مطلوبی از نظر تعداد تخت های بیمارستانی دست یافت.



*** 288 پزشك عمومی، متخصص و فوق تخصص در استان ایلام

دل پیشه گفت: در مجموع 288 پزشك در استان داریم كه 124 پزشك عمومی، 147 پزشك متخصص و 17 پزشك فوق تخصص رشته های مختلف را شامل می شوند و در مراكز درمانی و مطب های خصوصی مشغول ارایه خدمات درمانی به شهروندان هستند.

وی افزود: هر چند تعداد پزشكان به تناسب جمعیت شرایط خوبی دارد ولی در برخی رشته های تخصصی به ویژه در شهرستان های استان كمبود پزشك متخصص مشكلاتی را برای بیماران ایجاد كرده است.



*** فعالیت 53 داروخانه در استان ایلام

رییس دانشگاه علوم پزشكی ایلام تعداد داروخانه های دارای مجوز فعالیت در این استان را 53 مورد اعلام كرد و گفت: از این تعداد هشت داروخانه شبانه روزی، 10 داروخانه نیمه وقت و 35 داروخانه تمام وقت در مركز استان و شهرستان های تابعه به ارایه خدمات به شهروندان ایلامی مشغول هستند.



*** آزمایشگاه های بخش خصوصی و دولتی استان ایلام 66 مورد

وی اظهار كرد: همچنین 66 آزمایشگاه در استان ایلام فعالیت دارند كه 27 مورد آن دولتی و 39 آزمایشگاه خصوصی هستند كه تقریبا در همه شهرستان ها آزمایشگاه داریم.

دل پیشه همچنین تعداد مراكز رادیولوژی در استان را 15 مركز دولتی و 6 مركز خصوصی اعلام كرد و گفت: اكنون تنها سه مركز ام آر آی در استان دارای مجوز فعالیت هستند و به بیماران خدمات ارایه می كنند.



*** 18 درمانگاه خصوصی و 5 درمانگاه دندانپزشكی در استان ایلام

رییس دانشگاه علوم پزشكی استان ایلام از فعالیت 18 درمانگاه متعلق به بخش خصوصی در سطح استان خبر داد و گفت: در بیمارستان های دولتی نیز درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشكی با استقرار پزشكان متخصص و عمومی فعالیت دارند.

وی تعداد مراكز دندانپزشكی در استان ایلام را پنج درمانگاه اعلام كرد و یادآور شد: دو درمانگاه دانپزشكی مربوط به تامین اجتماعی و دو درمانگاه دانپزشكی دولتی و یك درمانگاه بخش خصوصی در استان داریم.



اجرای طرح تحول نظام سلامت و بهبود وضعیت ارایه خدمات درمانی به بیماران

دل پیشه یادآور شد: می توان ادعا كرد كه در یك سالی كه از اجرای طرح تحول نظام سلامت در كشور می گذرد تغییرات قابل توجهی در وضعیت درمانی و توسعه مراكز درمانی دولتی استان و ارایه خدمات درمانی به بیماران ایجاد شده است.

وی اضافه كرد: در یك سال اخیر بیش از 800 هزار بار مراجعه به مراكز درمانی استان در بخش دولتی صورت گرفته كه این امر بیانگر رضایت مردم از خدمات ارایه شده و همچنین كاهش چشمگیر هزینه های درمانی مراجعه كنندگان است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی ایلام تاكید كرد: با این وجود سعی مجموعه دانشگاه علوم پزشكی استان با توسعه مراكز آموزشی، درمانی، ارایه خدمات بهداشتی و افزایش تجهیزات و بكارگیری نیروهای متخصص و فوق تخصص، گام اساسی در افزایش سطح سلامت مردم استان بردارد.

به گزارش ایرنا، در یكی دو سال اخیر كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در كشور دست به تحول و اقدام بزرگی با اجرای طرح نظام سلامت زده است مقداری از این مشكلات مرتفع شد اما همچنان در برخی بخش ها مردم با مشكلات ریز و درشت مواجه اند كه نمی توان آنها را نادیده گرفت.

در چند سال اخیر به صراحت می توان ادعا كرد كه موج بزرگی از انواع بیماری ها به ویژه بیماری های پوستی، گوارشی، تنفسی و سرطانی در استان ایلام به راه افتاده است، در چند سال قبل شاید تعداد انگشت شماری به این بیماری ها به ویژه سرطان مبتلا بودند اما اكنون تعداد افرادی كه به این بیماری مبتلا هستند، آمار قابل توجهی دارد.

شاید بسیاری رژیم غذایی نادرست، استفاده از مواد غذایی ناسالم، نان های سفید و استفاده از فست فودها و غذاهای كنسروی را علت این قبیل بیماری ها اعلام كنند.

اما با این حال آلودگی های هوا و بی توجهی به مصرف مواد غذایی سالم و بی تحركی موجب دامن زدن به بسیاری از بیماری ها شده است.

بی شك تنها چاره برای التیام هر دردی مراجعه به پزشك برای درمان و پیگیری برای معالجه آن است، اما آیا امكانات، تجهیزات و همچنین نیروهای متخصص و فوق تخصص و مراكز درمانی دولتی و خصوصی در این استان كوچك جوابگوی نیاز درمان شمار مراجعه كنندگان هست یا خیر؟

با یك بررسی اجمالی و چرخی در مراكز درمانگاهی، دولتی و خصوصی می توان از ازدحام شمار مراجعه كنندگان دریافت كه نه تنها این امكانات جوابگو نیست بلكه زمان و دقایقی كه یك پزشك برای یك بیمار باید صرف كند خیلی كمتر از حد انتظار است.

استان 585 هزار نفری ایلام در غرب كشور واقع است.

گزارش: ناهید ابراهیمی

2077/7177/9002
۰ نفر