۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹
کد خبر: 81684473
T T
۰ نفر
نوبخت: صرفه جویی در هزینه های جاری ادامه می یابد/ تاكید دولت بر تثبیت نرخ ارز

تهران - ایرنا - سخنگوی دولت گفت: بعد از توافق هسته ای انجام شده، منابعی در اختیار نظام قرار می گیرد كه همچنان با آزادشدن این منابع، صرفه جویی در هزینه های جاری را ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به رفع تحریم ها منابع قابل توجهی در اختیار اقتصاد ایران قرار می گیرد كه بخشی از این منابع مربوط به بانك مركزی، بخشی ناشی از فروش نفت و بخشی نیز مربوط به فرصت های سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: تحریم، فضای كسب و كار را نا امن كرده بود كه با رفع تحریم ها این فرصت ایجاد می شود كه سرمایه گذاران داخلی و خارجی در كشور سرمایه گذاری داشته باشند.

سخنگوی دولت با تاكید بر این كه قرار است همچنان صرفه جویی در هزینه های جاری مورد توجه قرار گیرد، اضافه كرد: در دسترس قرار گرفتن این منابع مانع صرفه جویی هزینه های جاری نیست و مصمم هستیم این منابع را در جهت تولید به كار ببریم؛ بنابراین همه سرمایه گذاری ها در حوزه تولید خواهد بود.

سخنگوی دولت افزود: وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی در جلسه هیات دولت امروز جزییاتی از مذاكرات به ویژه در روزهای آخر مذاكرات را ارایه كردند.

نوبخت ادامه داد: ما این رخداد بزرگ ملی را تبریك می‌گوییم. اكنون همه ایرانیان چه در داخل كشور و چه خارج از كشور به این موفقیت مباهات می‌كنند و پس از این‌كه جزییات این مذاكرات توسط تیم مذاكره كننده بیان شود، مردم اطلاعات بیشتری را در مورد مذاكرات به دست می‌آورند.

وی شایستگی دانشمندان ایرانی، حمایت مردم، هدایت‌های رهبری، توانایی تیم مذاكره كننده و مدیریت شخص رییس جمهوری را مولفه هایی عنوان كرد كه در به موفقیت رسیدن مذاكرات تاثیر گذار بودند و گفت: نخست شایستگی های دانشمندان هسته‌ای ایران است كه با شایستگی‌های خود توانستند چرخه سوخت هسته‌ای را به طور كامل در كشور ایجاد كنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: همچنین اگر حمایت‌های مردم از روند مذاكرات نبود، این موفقیت به دست نمی‌آمد؛ علاوه بر این، هدایت های رهبری هم با جهت‌گیری‌های كلی راه را به ما نشان دادند كه شجاعت و درایت ایشان قابل ستودن است و ما از حمایت‌های ایشان تقدیر می‌كنیم.

نوبخت توانایی تیم مذاكره كننده هسته ای را مولفه ای دیگر در این مذاكرات عنوان كرد و گفت: اگر انتخاب درست رییس جمهوری در خصوص انتخاب آقای ظریف و آقای صالحی نبود، شاید با همه حقانیتی كه داشتیم موفقیتی به دست نمی‌آوردیم.

وی افزود: رییس جمهوری نیز به درستی مشكل كشور را متوجه شد و آن را در زمان انتخابات ریاست جمهوری با مردم در میان گذاشت و مردم هم راه مذاكرات را تعیین كردند؛ رییس جمهوری با مدیریت لحظه‌ای مذاكرات، موجب موفقیت مذاكرات شد.

سخنگوی دولت با اشاره به این كه رفع تحریم‌ها فرصت زیادی برای كشور ایجاد می‌كند، گفت: برای استفاده از این فرصت ها به برنامه ریزی نیاز داریم كه در این زمینه دولت پیش از این سه برنامه بدبینانه،‌ خوشبینانه و روال جاری را تهیه كرده بود و اكنون می توانیم برنامه خوشبینانه را اجرا كنیم.

نوبخت در ادامه این گفت و گو از انتخاب استانداران فارس و قم هم خبر داد و اظهار داشت: در جلسه هیات دولت امروز، محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس و سیدمهدی صادقی به عنوان استاندار قم منصوب شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی تاثیر توافق در شرایط اقتصادی مردم، گفت: مردم می دانند كه طی ماه هایی ما فرایندی را باید طی كنیم تا تحریم ها كاملا برطرف شود و این منابع در اختیار قرار گیرد و برای این كه این منابع منجر به رفاه شود نیاز به برنامه ریزی صحیح است كه آن برنامه ها هم یك شبه اجرا نخواهد شد

معاون رییس جمهوری ادامه داد: قطعا دوره معقولی لازم است كه به صورت نهادینه آثارش را در زندگی مردم بگذارد؛ البته برخی رخدادها می تواند به صورت انتظارات ایجاد شود و تاثیری روی قیمت ها بگذارد، اما تلاش دولت این است كه بجای نوسان كوتاه مدت برخی قیمت ها، به ثبات آرامش بخش و اثر بخش برای توسعه و رفاه مردم دست پیدا كند.

نوبخت در مورد كاهش قیمت ارز نیز گفت: مساله نوسانات نرخ ارز در كوتاه مدت می تواند ناشی از انتظاراتی باشد كه موجب افزایش عرضه یا تقاضا شود؛ شاید كسانی كه متقاضی در بازار ارز هستند تحلیل و پیش بینی شان این باشد كه قیمت ارز ممكن است در آینده كاهش پیدا كند و پیرو این انتظار به بازار مراجعه می كنند و به جای تقاضا، عرضه می كنند.

وی ادامه داد: دولت در حال تلاش است كه همواره با سیاست هایی كه حتی در شرایط تحریم بود، ثباتی به قیمت ارز بدهد كه این ثبات بیش از هر چیز می تواند رشد و رفاه مردم را به همراه داشته باشد ؛ قطعا در نرخ مناسبی، ارز تثبیت خواهد شد.

این مقام دولت یازدهم در مورد اظهارات برخی مقامات آمریكایی درباره مذاكرات هسته‌ای نیز گفت: دولت آمریكا در شرایطی این توافق را انجام داد كه سخت تحت فشار رقبای سیاسی خود بود و از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی هم از هیچ كاری برای به نتیجه نرسیدن این توافق فروگذار نكرد؛ در چنین شرایطی اگر عمده توضیحات دولت آمریكا برای قانع كردن رژیم صهیونیستی و رقبای سیاسی خود باشد، باید درك كنیم اما در عین حال اصل توافق هم مكتوب شده و به زودی منتشر می‌شود.

سیام**9189**9132**1429
۰ نفر