۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۹
کد خبر: 81684560
T T
۰ نفر

منصور نریمان درگذشت

۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۹
کد خبر: 81684560
منصور نریمان درگذشت

تهران-ایرنا- منصور نریمان، استاد پیشكسوت ساز عود در پی عارضه ریوی شب گذشته (23 تیرماه) دارفانی را وداع گفت.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از خانه موسیقی، زنده یاد نریمان كه مدتها در بستر بیماری بسر می برد ، در بیمارستان بهمن تهران درگذشت.

اسكندر ابراهیمی زنجانی (منصور نریمان) در سال 1314 در مشهد دیده به جهان گشود. پدرش كه خود سه تار و تار و نی را به خوبی می‌نواخت از همان دوران كودكی او را تحت آموزش خود گرفت و وی را با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا كرد و نواختن سه تار را به او آموخت.

نریمان حدود 14 سالگی همكاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تكنواز موسیقی آغاز كرد و پس از تسلط كافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت و سپس به شیراز نقل مكان كرد و به مدت 4 سال فعالیت و همكاری خود را در زمینه موسیقی و اجرا با رادیو شیراز ادامه داد. وی در ادامه به رادیو تهران دعوت شد و سپس به عنوان تكنواز رسمی رادیو در كنار اساتید دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تك نوازان آن دوره به فعالیت خود در رادیو تهران ادامه داد.

در سال 1341 از او برای تدریس تخصصی ساز عود در هنرستان موسیقی دعوت به عمل آمد. از همان سال شاگردانی به طور تخصصی به یادگیری عود پرداختند و با زحمات استاد نریمان به بهترین نحو و با تسلط كامل دوره هنرستان را به پایان رساندند و وارد عرصه موسیقی شدند.

از آثار این هنرمند می توان به كتاب های 'شیوه بربت نوازی' ، '42 قطعه برای عود' و 'ردیف موسیقی ایران برای عود' اشاره كرد.

سال 1391 كتاب 'ردیف موسیقی ایران برای عود' به عنوان رتبه دوم دوسالانه كتاب موسیقی در مراسم خانه موسیقی معرفی و از منصور نریمان تقدیر بعمل آمد.

خانه موسیقی ایران درگذشت این هنرمند پیشكسوت را به جامعه هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت:



** پیكر منصور نریمان جمعه تشییع می شود

پیكر زنده یاد منصور نریمان استاد پیشكسوت عود روز جمعه 26 تیرماه، ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می شود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی از خانه موسیقی، پیكر زنده یاد منصور نریمان(نوازنده پیشكسوت عود) پس از تشییع از مقابل تالار وحدت برای خاكسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل خواهد شد.

فراهنگ**1355**1601**
۰ نفر