۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۱۶
کد خبر: 81684643
T T
۰ نفر
روحانی: فرزندان این مرز و بوم به متن توافق هسته ای افتخار خواهند كرد

تهران-ایرنا- رییس جمهوری مذاكرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت جهانی را در تاریخ دیپلماسی دنیا اقدامی بی سابقه و كم‌نظیر دانست و با اشاره به دستاوردهای بزرگ در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: توافقی كه انجام شد در تاریخ ماندگار شد و فرزندان آینده این مرز و بوم به متن این توافق افتخار خواهند كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به این كه امروز روز ویژه و بی‌نظیری برای هیات وزیران محسوب می‌شود، گفت: قضاوت من این است كه با این توافق، تاریخ ایران ورق خورده و تصور غلطی كه از اول انقلاب تا امروز در سطح افكار عمومی غرب و مسئولان بلندپایه سیاسی آن به جمهوری اسلامی ایران مطرح بود، تغییر كرده است.

روحانی با بیان این كه آن ها همواره جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یك تهدید و كشوری غیرقابل پیش‌بینی مطرح می‌كردند و نگاه آن ها به ایران نگاه تهدید بود نه فرصت، افزود: نگاه آن ها این نبود كه از توانمندی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای می‌توان برای حل و فصل مسایل و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی استفاده كرد و صرفا به دنبال آن بودند كه ایران چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: همه افكار، اندیشه‌ها و برنامه‌های آن ها در دنیا به این صورت بود كه ایران كشوری است كه برای صلح، امنیت و ثبات منطقه و جهان تهدید است كه البته بی‌تردید اخبار دروغ و تحلیل‌های كذب بدخواهان و دشمنان نیز به این مساله دامن می‌زد تا جایی كه پرونده هسته‌ای كشورمان را به شورای امنیت كشانده و تحت فصل هفت، به عنوان كشور تهدید كننده صلح و امنیت جهانی قرار دادند.



**خسارت های ارسال پرونده ایران به شورای امنیت

روحانی ادامه داد: درست است كه این گونه اقدامات، تحت فشار قدرت های بزرگ و بدخواهان ایران انجام شد اما با تصویب قطعنامه علیه كشورمان در شورای امنیت و قرار گرفتن ذیل فصل هفت، قوی‌ترین كشورهای دوست ایران هم پس از این قطعنامه‌ها حاضر نبودند با ما همكاری كنند.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در مقطع سال 82 كه از یك طرف طالبان و از طرف دیگر صدام از بین رفت و حامیان آن ها در منطقه تضعیف شدند، بهترین فرصت تاریخی برای ایران فراهم شد كه می‌توانست بزرگترین و مؤثرترین قدرت منطقه باشد اما تحت عنوان ساخت سلاح هسته‌ای و با اتهامات و پرونده‌سازی‌هایی ما را وارد ماجرایی خسارت بار كردند و درست در زمانی كه می‌شد به این پرونده سامان بخشید دومرتبه، حوادثی اتفاق افتاد كه تا امروز ادامه پیدا كرده و 12 سال خسارت دیدیم.



**حل مساله هسته ای در كنار پیگیری وعده های دیگر

روحانی گفت: سال 92 كه سال رقابت‌های انتخاباتی بود مردم به خوبی تشخیص دادند كه در میان مشكلات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی، مهم‌ترین مساله آنها موضوع هسته‌ای است و به دنبال آن بودند كه در میان نامزدها كسی را پیدا كنند كه بتواند این پرونده را به سرانجام برساند.

رییس جمهوری اظهار داشت: مردم در خرداد 92 رأی دادند كه باید پرونده هسته‌ای در چارچوبی عزتمندانه حل و فصل شود و دولت یازدهم هم از روز اول این مسئولیت سنگین را احساس كرده و آن را در اولویت اقدامات خود قرار داد و بدون این كه سایر امور و وعده‌های خود را كنار گذاشته باشد در كنار آنها این موضوع را هم پیگیری كرد.

روحانی با بیان اینكه مشكلات اقتصادی و تورم بالای 45 درصد زندگی مردم را با مشكل مواجه كرده بود و باید برای آن چاره اندیشی می‌شد، اظهار داشت: لازم بود در موضوع هسته‌ای و سیاست خارجی فعالانه عمل كنیم و آن را حل و فصل نماییم.



**تمجید از حرفه ای بودن تیم مذاكره كننده

رییس جمهوری تیم مذاكره كننده كشورمان را بسیار متعهد، مجرب و فنی توصیف كرد و با قدردانی از تلاش‌های خستگی ناپذیر آنان ضرورت وجود تیم مجرب برای مذاكرات را مورد تاكید قرار داد و گفت: اگر رهنمودهای مقام معظم رهبری در بالاترین سطح و بهترین دولت هم روی كار باشد و اراده قوی رییس جمهوری هم وجود داشته باشد اما تیم مذاكره كننده، حرفه‌ای نباشد، بی‌تردید نمی‌توان به مقصد رسید.

روحانی با بیان این كه قدرت های جهانی نیز به این نتیجه رسیده بودند كه فشار و تحریم‌های اقتصادی بی‌فایده است و به جایی نمی‌رسد، افزود: آن ها نیز به خوبی می‌دانستند كه راهی كه انتخاب كرده‌اند تبعات و خطرات زیادی علیه منافع‌شان دارد، بنابراین راهی جز مذاكره نداشتند و از نظر ما هم بهترین راه مذاكره بود و از ابتدا آن را مورد تاكید قرار دادیم.

رییس جمهوری با اشاره به تخصص و تجربه‌های ارزنده دانشگاهی و علمی ظریف و صالحی در موضوع و مذاكرات هسته‌ای، اظهار داشت: برای مذاكره داشتن تخصص، ادب، ابتكار، شهامت و اتكا به خدا مهم است و آقای ظریف هم خودشان و هم تیمشان از چنین روحیه‌ای برخوردار هستند.



**قدردانی از حمایت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

روحانی همچنین با قدردانی از حمایت‌ها و رهنمودهای دقیق مقام معظم رهبری نسبت به مذاكرات اظهار داشت: حضرت آقا با دقت مساله را پیگیری می‌كردند و به طور دقیق بر آن نظارت داشتند و انصافا مسئولیت سنگین‌تری در این زمینه بر دوش گرفتند.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: وحدت و انسجامی كه در جامعه مشاهده می‌شود تنها با حضور و حمایت ایشان شدنی است و اگر هدایت، كمك و ارشادات ایشان نبود، امروز بی‌تردید در این نقطه قرار نداشتیم.

روحانی تصریح كرد: همواره ولی امر در همه مقاطع و در روزهای سخت پناه مردم بودند و توانسته‌ است گره‌ها را باز و راه‌ها را گشوده و وحدت و انسجام را حفظ و تقویت كنند.



**مذاكره یك قدرت منطقه ای با 6 قدرت مدعی

وی با اشاره به حساسیت و سختی مذاكرات هسته‌ای گفت: مذاكره حتی با یك كشور معمولی هم دشوار است و ما با 6 قدرت بزرگ و مدعی گفت و گو كردیم و در تاریخ جهان كمتر سابقه دارد این قدرت ها با یك قدرت منطقه‌ای، حدود 23 ماه مذاكره جدی داشته باشند. ضمن این كه امروز هیچ كسی در دنیا چنین نمی‌گوید كه ایران در این مذاكرات تسلیم شد بلكه این اطمینان را پیدا كردند كه ایران كشوری است كه به خوبی مذاكره كرده و مسایل خود را حل و فصل می‌كند.

رییس جمهوری ادامه داد:‌ به فرض اگر این توافق هیچ دستاوردی هم نداشته باشد فی نفسه انجام این مذاكرات یك پیروزی حقوقی، سیاسی و فنی برای ایران محسوب می‌شود و نشان می‌دهد كه جمهوری اسلامی ایران در سطح بالایی می‌تواند به مذاكره بپردازد.

روحانی اضافه كرد: به فضل الهی تا امروز موفق بودیم و روزهای آینده و در ادامه مسیر نیز موفق و پیروز خواهیم بود.



**به آن چه در توافق آمده متعهدیم مگر این كه طرف مقابل پایبند نباشد

رییس جمهوری با بیان این كه وفای به عهد یكی از اصول دینی و اخلاقی ملت ایران است، اظهار داشت: ‌تصمیم ما این است كه به آن چه در این توافق آمده متعهد باشیم مگر اینكه طرف مقابل نخواهد به آن پایبند باشد.

روحانی در ادامه، ماه رمضان را ماه بركت برای همه مردم دانست و اظهار داشت: دولت فعالیت خود را از ماه مبارك رمضان آغاز كرد و دیروز نیز به بركت همین ماه و دعای خیر مردم این موفقیت بزرگ به دست آمد.

در ابتدای این جلسه محمدجواد ظریف و علی اكبر صالحی گزارشی از روند مذاكرات هسته‌ای كشورمان در وین ارایه كردند.

سیام(1)**2021**1429
۰ نفر