اوباما: توافق هسته‌ای نشان داد مشكلات از طریق صلح آمیز قابل حل است/با ایران برای حل مسایل خاورمیانه همكاری خواهیم كرد

نیویورك- ایرنا- رئیس جمهوری آمریكا با تاریخی خواندن توافق به دست آمده میان ایران و 5+1 ، گفت: این توافق به ما نشان داد، با همكاری و اتحاد جامعه بین الملل و رویكرد مشترك می توان مسائل و مشكلات را از طریق صلح آمیز حل و فصل كرد.

به گزارش ایرنا، باراك اوباما در نشست خبری روز چهارشنبه كه به توافقات هسته ای انجام شده با ایران اختصاص داشت، با تاریخی خواندن این توافق نامه، گفت: این توافق نامه به ما نشان داد با همكاری و اتحاد جامعه بین الملل با رویكرد مشترك، می توان مسائل و مشكلات را به شكل صلح آمیز حل و فصل كرد.

وی ادامه داد: از شروع كار من به عنوان رئیس جمهوری آمریكا، حل مسأله هسته ای ایران همواره نخستین اولویت برنامه كاری ما بوده است.

وی با بیان انیكه از این فرصت تاریخی به دست آمده به سمت جهانی امن تر و باثبات خواهیم رفت، افزود: ممكن است در طول زندگی هیچوقت این فرصت تكرار نشود؛ از این رو به عنوان رئیس جمهوری آمریكا این فرصت را مغتنم می شمارم.

اوباما باتكرار ادعای صلح آمیز نبودن فعالیت های هسته ای ایران، گفت: این توافق نامه راه های ممكن برای دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را مسدود ساخته است.

وی افزود: «بدون این توافق نامه، وقوع جنگ های بیشتر در خاورمیانه و شكل گیری مسابقه تسلیحات هسته ای در این منطقه و پیگیری دیگر كشورها در برخورداری از تسلیحات هسته ای دور از انتظار نبود.»

رییس جمهوری آمریكا با بیان اینكه هنوز اختلاف نظرهای بزرگی بین ما و ایران وجود دارد، ادامه داد: راهكارهای بسیاری برای حل «بحران هسته ای» وجود نداشت و ما توانستیم مناقشه هسته ای ایران را از طریق دیپلماتیك و صلح آمیز با گفت وگو حل كنیم.

رئیس جمهوری آمریكا با انتقاد از مخالفان حزب جمهوری خواه و رژیم صهیونیستی از توافق هسته ای با ایران، گفت: آنها توافقی را خوب می دانند كه در آن برچیده شدن همه فعالیت های هسته ای حتی صلح آمیز در آن قید شده باشد در حالی كه ایران هیچگاه چنین چیزی را قبول نخواهد كرد.

وی تاكید كرد كه جامع بین المللی نیز مخالف برخورداری ایران از انرژی هسته ای صلح آمیز نیست.

** كنگره بدون بازی سیاسی توافق را بررسی كند

اوباما با توجه به بررسی توافق هسته ای در كنگره گفت: از اعضای كنگره می خواهم در بازبینی این توافق نامه، بدون بازی سیاسی و خودنمایی، براساس واقعیت های مندرج، آن را بازبینی كنند.

وی با بیان اینكه برخی اظهارات پیش از مذاكرات سبب انتشار شایعات و گمانه زنی هایی درمورد توافقات شده بود، افزود: دیگر نیاز به گمانه زنی نیست، اكنون یك متن در دست است و می توان جزئیات آن را خواند.

رئیس جمهوری آمریكا در توضیح مفاد توافق نامه، برخلاف اظهارات روز سه شنبه خود(پس از اعلام رسمی توافق میان ایران و 1+5) بدون به كارگیری لفظ بازرسی هر لحظه از هر مكان، از اجرای بازرسی های بی سابقه از تأسیسات هسته ای ایران استفاده كرد.

اوباما افزود: بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای به عنوان مجریان معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای در صورت پیدا كردن موارد مشكوك می توانند بازرسی از آن مراكز را از ایران درخواست كنند و ایران نیز با بررسی این موضوع در یك مدت زمانی 24 روزه اجازه این بازرسی ها را بررسی خواهد كرد.

** نتانیاهو هرچه می خواهد بگوید

وی همچنین در مورد اظهارنظرهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی نمایندگان جمهوری خواه درمورد به كارگیری گزینه نظامی علیه ایران گفت: «آنها برای اظهارنظر آزادند اما دلایل آنها متقاعد كننده نیست.»

**با ایران برای حل مسایل خاورمیانه همكاری خواهیم كرد

اوباما در ادامه با اعتراف به اینكه حل مشكلات منطقه بدون مشاركت ایران، روسیه و دیگرمتحدان در منطقه امكانپذیر نیست، افزود: ما ادامه تعاملات با ایران برای همكاری هرچه بیشتر این كشور در حل مسائل سوریه، عراق و یمن را ادامه خواهیم داد؛ البته باید دقت داشت كه این تعاملات در حال حاضر به معنای عادی كردن روابط دیپلماتیك نیست و موضوع تعاملات در این چارچوب خواهد بود.

اروپام.ح.ك.542 ** 2023