۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۱
کد خبر: 81685555
T T
۰ نفر
استقلال شوراي نگهبان بزرگترين پشتوانه نظام جمهوري اسلامي ايران است

تبريز- ايرنا - رئيس دفتر نظارت و بازرسي انتخابات در آذربايجان شرقي گفت: استقلال شوراي نگهبان بزرگترين پشتوانه براي نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران است و مستقل ترين و ايده آل ترين نهاد در ميان نهادهاي همسان در ساير كشورهاي جهان به شمار مي رود.

عباسعلي اسدي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران به مناسبت 26 تير سالروز تاسيس شوراي نگهبان، افزود: در طول سال هاي متمادي فعاليت اين شورا در انتخابات مختلف، ويژگي استقلال داشتن كه نمود اصلي آن در جلوگيري از اقتدار گرائي احزاب و گروه هاي سياسي است، به وضوح ديده شده است.

وي اظهار كرد: شوراي نگهبان بر اساس مفاد مصرح در قانون اساسي به هيچ يك از قواي حاكم بر كشور وابسته نبوده و اين خصوصيت از جمله برجستگي هاي خاص اين شورا در مقايسه با ساير نهادهاي همسان در كشورهاي مختلف به شمار مي رود.

اسدي ادامه داد: در حال حاضر در بسياري از كشورهاي توسعه يافته نهادهايي همچون شوراي قانون اساسي و يا دادگاه قانون اساسي وجود دارد كه در بيشتر موارد به يكي از قواي مجريه، قضائيه و مقننه وابستگي دارند كه اين مي تواند يكي از چالش ها و نقاط ضعف چنين نهادهايي باشد.

وي اضافه كرد: در نظام جمهوري اسلامي كه قوانين و احكام اسلامي بر آن ساري و جاري است به دليل مطالعات عميق قوانين اساسي كشورهاي مختلف و تطبيق آن با شرع مقدس توسط قانون گذاران اوايل انقلاب، شوراي نگهبان به شكل بسيار مدرني در حاكميت جمهوري اسلامي تعريف شد.

اسدي با تاكيد بر اينكه استقلال شوراي نگهبان موجب تحكيم و استواري انتخابات مختلف در كشور شده است، گفت: اگر اين استقلال شوراي نگهبان وجود نداشت براي آزادي هاي سياسي خطرناك شده و ديكتاتوري حزب و گروه خاصي در نظام سياسي شكل مي گرفت.

وي ، وجود شش فقيه با انتخاب مقام رهبري در شوراي نگهبان و شش حقوقدان با آراي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را نشانه مردمي بودن و تخصصي بودن اين شورا عنوان و اظهار كرد: بر اساس چنين جايگاهي اصل 94 قانون اساسي وظيفه نظارت بر قوانين مصوب در مجلس شوراي اسلامي را به لحاظ تطابق با شرع و قانون اساسي را بر عهده اين شورا نهاده است.

اسدي ، نظارت بر عملكرد و تعيين صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي را از ديگر ماموريت هاي مهم شوراي نگهبان و دفاتر نظارت و بازرسي اين شورا در استان ها ذكر كرد و افزود: اصل اساسي در بررسي اين صلاحيت ها اعتقاد عملي داشتن افراد به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي است، زيرا كه مردم اين كشور با اكثريت قريب به اتفاق نظام سياسي كشور را جمهوري اسلامي انتخاب كردند كه بر اين اساس بايد افرادي سالم، مومن و متدين به نهادهاي تصميم گير راه پيدا كنند.

وي ، هدف برخي از بدخواهان و به ظاهر منتقدان شوراي نگهبان درباره نظارت هاي استصوابي را حركتي در جهت حذف اين نهاد مهم از نظام سياسي كشور خواند و گفت: اين عده قليل غوغاسالار و زياده خواه به شدت از بررسي صلاحيت نامزدها نگران و ناراحت هستند چون منافع خود را با بررسي صلاحيت ها در خطر مي بينند.

رئيس دفتر نظارت و بازرسي انتخابات آذربايجان شرقي ، تبيين و تشريح جايگاه شوراي نگهبان را يكي از ضرورت هاي جامعه دانست و يادآوري كرد: بايد نسل جديد و تمامي آحاد جامعه نسبت به وظايف، عملكردها و آثار مثبت شوراي نگهبان در نظام سياسي كشور به خوبي آگاهي يابند تا در پاره اي از موارد جلوي هجمه هاي سنگين عليه اين شورا گرفته شود.

اسدي ، از رسانه هاي جمعي به ويژه خبرگزاري ها خواست تا با انتشار انواع گزارش ها و اخبار توليدي ، افكار عمومي را نسبت به جايگاه و وظايف شوراي نگهبان بيش از پيش آگاه سازند.

3038/6183