۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹
کد خبر: 81685648
T T
۰ نفر

فيلترينگ براي تضمين سلامت آب

۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹
کد خبر: 81685648
فيلترينگ براي تضمين سلامت آب

تهران- ايرنا- روزنامه آرمان در صفحه گزارش اجتماعي نوشت: در هر دوره‌اي به فراخور نياز و شرايط وسيله‌اي مورد نياز در بازار فروش جايي براي خود باز مي‌كند. با توجه به نيازهاي محيط زيستي و نارسايي‌هاي موجود در اين امر هر روز براي رهايي از مشكلات ناشي از آن يك وسيله، راهكار يا شيء جديد به اشكال علمي يا غيرعلمي پيشنهاد مي‌شود تا به اين ترتيب بتوان از شدت مشكلات محيط زيستي موجود كاست.

در گزارشي كه در شماره روز پنجشنبه بيست و پنجم تير 1394 خورشيدي به قلم زهرا سليماني انتشار يافته، آمده است: در هر دوره‌اي به فراخور نياز و شرايط وسيله‌اي مورد نياز در بازار فروش جايي براي خود باز مي‌كند. با توجه به نيازهاي محيط زيستي و نارسايي‌هاي موجود در اين امر هر روز براي رهايي از مشكلات ناشي از آن يك وسيله، راهكار يا شيء جديد به اشكال علمي يا غيرعلمي پيشنهاد مي‌شود تا به اين ترتيب بتوان از شدت مشكلات محيط زيستي موجود كاست. امروزه ديگر وجود بحران آب و مشكلات مربوط به سلامت آن بر هيچ كس پوشيده نيست. كلان‌شهر تهران نيز با ميليون‌ها نفر جمعيت و پديده‌اي به نام هجوم بي‌رويه مهاجران، با مشكلات فراواني در تامين آب آشاميدني سالم دست و پنجه نرم مي‌كند. اينكه در يكي دو سال اخير ترديد‌هايي در اين باره به وجود آمده است كه آب آشاميدني تهران سالم نيست، خود به رونق دستگاه‌هاي تصفيه آب دامن زده است.

چند سالي است كه انواع و اقسام وسايل تصفيه آب در بازار يافت مي‌شود كه با استقبال مشتريان هم روبه‌روست. اغلب افراد بر اين باورند كه وجود اين دستگاه‌ها مي‌تواند تضمين‌كننده سلامت و ايمني آب شهر تهران باشد اما هر يك از مسئولان درباره كاركرد اين وسايل نظرهاي گوناگوني دارند. اين در حالي است كه مسئولان آب و فاضلاب و وزارت بهداشت در روزهاي اخير چند باري اعلام كرده‌اند كه برخي فروشندگان دستگاه‌هاي تصفيه آب با تبليغات فريبنده به دنبال فريب شهروندان هستند و آب تهران آن‌طور كه آنها مي‌گويند هم غيرسالم نيست و اصلا نياز به تصفيه ندارد!

نگاهي به كتري‌ منزل‌تان بيندازيد

يك فروشنده وسايل تصفيه آب واقع در خيابان بهبودي به «آرمان» مي‌گويد: آب تهران با نارسايي‌ها و مشكلات گوناگوني مواجه است و در چند سال اخير هم به دليل استفاده از آب چاه در لوله‌هاي آب و فاضلاب شاهد رسوب املاح آب در لوله‌ها هستيم كه براي مشاهده آن فقط كافي است به كتري و سماور منزل‌تان نگاهي بيندازيد. به گفته مهدي موسوي چند سالي است كه مشكلات چاه‌ها و رسوبات افزايش يافته و اين رسوبات موجود در آب باعث شده بيماري‌هاي فراواني از جمله سنگ كليه در بين شهروندان افزايش يابد. او مي‌گويد: با نصب هر دستگاهي بعد از گذشت 6 ماه بايد فيلترهاي موجود آن را تعويض كرد، در واقع رسوبات فراواني در آب تهران وجود دارد و بايد رسوبات موجود در آن دستگاه‌ها را ديد تا به وجود رسوبات فراواني در آب آشاميدني پي برد. موسوي درباره استاندارد‌هاي دستگاه‌هاي تصفيه آب مي‌گويد: اغلب اين دستگاه‌ها خارجي هستند و در ديگر كشورها هم به دليل وجود بحران آب و نارسايي‌هاي موجود از اين دستگاه‌ها استفاده مي‌شود. مريم شكري

50 ساله خانه‌دار است و درباره كيفيت آب تهران به «آرمان» مي‌گويد: من سنگ كليه دارم و پزشك هم پيشنهاد كرده براي درمان آن بايد روزانه 12 ليوان آب بنوشم اما با وجود سنگ و رسوبات در آب نه تنها مشكلات موجود كاهش نمي‌يابد بلكه اين رسوبات در كليه و دستگاه گوارش تاثيرگذار و منجر به بيماري‌هاي ديگر مي‌شود. اين زن خانه‌دار مي‌افزايد: در برخي مواقع براي كاهش رسوبات آب را مي‌جوشانم تا به اين ترتيب از رسوبات آن كاسته شود اما مگر چند نفر در اين شهر مي‌توانند براي كاهش معضل آب از اين روش سنتي استفاده كنند؟ او مي‌گويد: حتي چندي پيش يك بطري آب معدني خريداري كردم و آنقدر رسوبات در ته بطري جمع شده بود و مزه و بوي آب راكد مي‌داد كه نمي‌شد آن را مصرف كرد.

آب تهران سالم است اما...

به نظر مي‌رسد درست يا نادرست بسياري از شهروندان تهراني آب پايتخت را ناسالم مي‌دانند يا حداقل عنوان مي‌كنند بايد براي پيشگيري از برخي مشكلات و بيماري‌ها از دستگاه تصفيه آب استفاده كرد. برخي اما بر اين باورند كه ايجاد اين ذهنيت نتيجه تبليغاتي است كه برخي فروشندگان دستگاه‌هاي تصفيه آب انجام مي‌دهند. يك عضو كميسيون بهداشت مجلس درباره تاثير دستگاه‌هاي تصفيه آب خانگي بر سلامت آب تصفيه شده تهران به «آرمان» مي‌گويد: نحوه عملكرد اين دستگاه‌هاي تصفيه به شكل كاملا فيزيكي است و حتي برخي املاح را از آب جدا مي‌كند. سيامك مره‌صدق مي‌افزايد: آب تهران سالم است و هر روز نمونه‌برداري‌هايي از نقاط گوناگون و آزمايش‌هاي ويژه‌اي در زمينه سلامت آب انجام مي‌شود. به گفته او رسوبات آب به دليل وجود مس، آهن، منگنز و ديگر مواد مغذي موجود در آب به وجود مي‌آيد و با گذشت چند روز در هر فيلتري رسوب مي‌كند و وجود اين رسوبات كاملا طبيعي است. اين عضو كميسيون بهداشت مجلس تاكيد مي‌كند: در كشور ما اغلب مصارف همچون شست و شو نيز با آب شرب انجام مي‌شود كه اين اتفاق به دليل عدم اعمال مديريت صحيح است. به گفته او هر ساله مبلغ كلاني از بودجه كشور صرف تصفيه آب مي‌شود اما با هدر رفت انرژي در زمينه تصفيه آب مواجه هستيم. او تصريح مي‌كند: تنها راه‌حل نهايي براي آب تهران اين است كه آب شرب از ديگر مصارف جدا شود تا به اين ترتيب بتوان جلو هدر رفت آب را گرفت. به گفته او در زمينه مصرف آب آشاميدني هم با توزيع بطري‌هاي آب معدني در كشور مي‌توان هزينه‌هاي جانبي آن را كاهش داد. مره‌صدق تاكيد مي‌كند: براي كاهش مشكلات موجود در زمينه بحران آب بايد مديريت مصرف آب شرب مشخص شود آن هم به اين دليل كه بخش اعظمي از هدر رفت آب به دليل فرسودگي انشعابات در وزارت نيرو است. به گفته او در واقع دستگاه‌هاي تصفيه آب آن‌طور كه بايد و شايد در تصفيه آب تاثيرگذار نيستند بلكه اين دستگاه‌ها به ميزان قابل توجهي املاح آب را كاهش مي‌هد. اين عضو كميسيون بهداشت مجلس تاكيد مي‌كند: آنچه بايد توجه داشت اين است كه آب تهران از استاندارد‌هاي لازم برخوردار است و نيازي به استفاده از اين دستگاه‌ها نيست و در اين زمينه فقط شاهد تبليغات سوء براي بازارگرمي افراد سودجو هستيم وگرنه، هيچ نيازي به اين دستگاه‌ها براي تصفيه آب تهران وجود ندارد.

تصفيه‌خانه‌ها ناتوان از كنترل نيترات

يك كارشناس محيط زيست درباره سلامت آب تهران به «آرمان» مي‌گويد: هم‌اكنون سطح آب كاهش يافته و اين اتفاق باعث شده است تا ميزان نيترات و فلزات سنگين موجود در آب نيز افزايش يابد. هومان خاكپور مي‌افزايد: براي كاهش ميزان فلزات سنگين و نيترات استفاده از فيلتر‌هاي تصفيه آب تضمين براي سلامت آب نيست بلكه اين دستگاه‌ها فقط شن و رسوبات سطحي آب را كنترل مي‌كند. به گفته او بايد توجه داشت كه حتي تصفيه‌خانه‌هاي بزرگ هم در مقوله تصفيه فلزات سنگين و نيترات آن‌طور كه بايد و شايد توانايي كاهش شدت نيترات يا فلزات سنگين در آب را ندارند. خاكپور تصريح مي‌كند: وجود ناخالصي نه تنها در آب تهران بلكه در اغلب شهرهاي كشور كاملا ملموس است. به گفته او بحران آب باعث شده است تا در كشور از لحاظ كمي و كيفي شاهد كاهش سطح آب باشيم و نه تنها منابع آب از بين رفته است بلكه اين آلودگي‌ها هم از لحاظ املاح، فلزات سنگين و پساب‌هاي شيميايي در رودخانه‌ها نفوذ مي‌كند. اين فعال محيط زيست تصريح مي‌كند: با توجه به اينكه وجود نيترات در آب يك امر بديهي است و در چند سال اخير هم مورد تاكيد يا تكذيب برخي از مسئولان امر قرار گرفته است بايد با بينش منطقي جلوي بروز مشكلات و كاستي‌هاي زيست محيطي موجود را گرفت.

منبع: روزنامه آرمان

**گروه اطلاع رساني**9165**9131