۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81685744
T T
۰ نفر
وزیر خارجه آلمان: توافق وین پیروزی عقلانیت و منطق سیاسی است

مسكو - ایرنا- 'فرانك والتر اشتاین مایر' وزیر امور خارجه آلمان در مقاله ای در یك روزنامه روسی توافق جامع را رویدادی تاریخی خواند و خاطرنشان كرد: توافق وین در مورد برنامه هسته ای ایران، پیروزی عقلانیت و منطق سیاسی است.

اشتاین مایر در مقاله ای كه روز پنجشنبه در روزنامه پرشمارگان 'كامرسانت' چاپ مسكو منتشر شد یادآوری كرد: پس از چندین دور مذاكرات در طول بیش از 10 سال در شهرهای بغداد، برلین، بروكسل، استانبول، مسقط، مسكو، نیویورك، آلماتی، ژنو، لوزان و وین سرانجام پیشرفت حاصل شود و طرف های مذاكره كننده توانستند راه حلی سیاسی برای مساله هسته ای ایران بیابند.

وی افزود: توافقی كه در وین به دست آمد پیروزی منطق سیاسی بود و توافق جامع به تقویت و تحكیم صلح در منطقه كمك خواهد كرد.

وزیر خارجه آلمان خاطرنشان كرد: این توافق امكان دستیابی ایران به سلاح اتمی را در درازمدت و بر پایه و اساس آزمایش شده از بین می برد. محدودیت ها در فعالیت های هسته ای ایران با نظام كنترل جامع تامین می شود.

اشتاین مایر افزود: در ازای این اقدامات تحریم ها در مورد ایران گام به گام تعلیق و سپس بطور كامل لغو خواهد شد. اما باید متذكر شوم این امر با راستی آزمایی اجرای توافق ها و تدابیر محدودكننده در كنترل برنامه هسته ای ایران ازسوی این كشور انجام خواهد گرفت.

'اطمینان دارم كه آمادگی كامل و شفافیت ایران در این اقدامات منجر به تحولات اساسی در اقتصاد و جامعه ایران خواهد شد و می تواند فصل جدیدی را در روابط این كشور با غرب بگشاید.'

رییس دستگاه دیپلماسی آلمان در ادامه مقاله یادآور شد: حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در سال 2013

در كارزار انتخابات ریاست جمهوری برنامه انتخاباتی خود را به داوری مردم گذاشت كه در آن آمادگی برای مذاكرات و تحولات پیش بینی شده بود.

اشتاین مایر با اشاره به حمایت اكثریت مردم ایران از این برنامه آقای روحانی، نوشت: اكثریت مردم از برنامه رییس جمهوری حمایت كردند زیرا آنها تشنه تحول در رابطه با این برنامه در داخل ایران و در مورد دولت بودند.

وی ادامه داد: علاقمندیم كه این روند تحكیم یافته و بار دیگر روابط دوجانبه با ایران در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توسعه بیابد.

وزیر خارجه آلمان گفت: توافق وین پس از سالها انزوا و رویارویی فرصت بی سابقه ای را برای ایران فراهم می كند تا به سوی توسعه روابط با جامعه جهانی حركت كند.

وی افزود: به همراه شركای خود چارچوب مذاكراتی موثری را به وجود آورده ایم كه به حل 'مساله عدم هر گونه مذاكره میان ایران و آمریكا' كمك و بازیگران بین المللی را به یكدیگر نزدیك كرد و فرصت داد تا طرف های مذاكره كننده از منافع مشترك دفاع كنند.

اشتاین مایر بر لزوم استفاده از تجربه به دست آمده در این زمینه برای حل سایر مسایل منطقه خاورمیانه تاكید كرد.

اروپام*5*391*1517