متن توافقات هسته اي بررسي شد، به شدت از آن حمايت خواهيم كرد

نيويورك-ايرنا- رهبر حزب دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا ضمن تبريك به رهبران و تيم مذاكرات ايران و5+1 و حمايت شديد و همه جانبه از توافق هسته اي بدست آمده در وين خواستار برخورد فراجناحي و عقلايي نمايندگان در اين موضوع شد و گفت؛ ما به شدت از آن حمايت خواهيم كرد.

به گزارش ايرنا از نشست مطبوعاتي روز پنجشنبه مجلس نمايندگان آمريكا، نانسي پلوسي رهبر نمايندگان حزب دموكرات آمريكا ضمن تبريك به باراك اوباما رييس جمهوري، رهبران ايران و كشورهاي 5+1 و تيم مذاكره كننده به مناسبت دستيابي موفقيت آميز به توافق جامع هسته اي و تشكر از توجه و دقت نظر نمايندگان آمريكا نسبت به آن، اظهار داشت، ضمن بررسي دقيق متن توافق جامع مشترك، حمايت شديد خود را از آن اعلام مي كنم.

نانسي پلوسي در ادامه ظهار داشت، متن توافقات بسيار روشن و شفاف است و در آن بسياري از سوالات فني پاسخ داده شده است.

وي در عين حال از كاخ سفيد خواستار شفاف سازي هرچه بيشتر و تلاش براي بالا بردن فهم نمايندگان از مفاد فني اين توافقات شد.

رهبر حزب دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا، ضمن انتقاد از مخالفين اين توافق اظهار داشت، از همكاراني كه بدون خواندن متن توافقات مخالفت مي كنند، مي خواهيم در بازبيني توافق جامع مشترك، فارغ از هرگونه مسائل سياسي، فراجناحي و عقلايي برخورد كنند.

وي با بيان اينكه نمايندگان طي 24 ساعت گذشته در حال آموزش و آگاهي بيشتر در مورد مفاد تكنيكي توافق هسته اي بوده اند و به خانه هايشان نرفته اند، جو حاكم را مثبت ارزيابي كرد.

پلوسي اظهار داشت، پيش بيني رأي نهايي درحال حاضر گمانه زني خواهد بود و نمايندگان پس از 24 ساعات كار فشرده نيازمند استراحت و بازگشت به منازل و مشاوره با حوزه نمايندگي خود مي باشند.

وي اعتراف كرد، در سالهاي گذشته وقتي از روسيه درخواست عدم فروش سلاح به ايران مي شد، روسيه در پاسخ مي گفت شما به عنوان بزرگترين فروشنده سلاح در جهان حق چنين درخواستي از ما نداريد، وقتي از چين درخواست عدم فروش تجهيزات كاربردي در سانتريفيوژها مي شد آنها همواره آن را رد مي كردند ولي قطعا اين كشور در انتقال تجهيزات نقش داشت و وقتي از متحدان اروپايي درخواست عدم انتقال تكنولوژي و تجهيزات مي شد با بهانه اينكه تجهيزات استفاده دوگانه دارند از خواسته ما سر باز مي زدند.

وي در پاسخ به خبرنگاران در مورد اينكه آيا شما براي تصويب نهايي اين توافق نامه در مجلس از طرف كاخ سفيد لابي گري مي كنيد اذعان داشت، بله تأييد مي كنم، اين موضوع باعث افتخار من است من پيش از اين با اعلام موضع خود نسبت به اين توافق خوب، به روشنگري در مورد آن ادامه خواهم داد.

وي در مورد قرار گرفتن پيش شرط آزادي چهارشهروند آمريكايي زنداني در ايران اذعان داشت، به هيچ وجه موافق قرار گرفتن چنين پيش شرطي در مذاكرات هسته اي نبودم، اين مذاكرات در مورد مسائل هسته اي بود، البته جاي قدرداني است كه در قبال مذاكرات هسته اي و توافقنامه بدست آمده، نور اميدي در وضعيت زندانيان آمريكايي در ايران بوجود آمده است.

اروپام.ح.ك 542**1565