۲۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۰۴
کد خبر: 81687587
T T
۰ نفر
موگرینی: توافق هسته ای با ایران الگویی برای حل سایر بحران ها است

رم - ایرنا - «فدریكا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق اخیر هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت های جهانی در وین به عنوان الگویی برای حل سایر بحران های جهانی یاد كرد.

به گزارش ایرنا، موگرینی روز یكشنبه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لاستمپا» گفت: توافق هسته ای با ایران یك الگو برای حل سایر بحران ها است و این توافق ثابت كرد كه اتحادیه اروپا چه كاری (نقشی) می تواند انجام دهد.

وی افزود: توافق هسته ای با تهران سرمایه گذاری مهم برای صلح و آرامش و تغییر برای ایران به ویژه برای غرب و بخشی از خاورمیانه محسوب می شود و با این توافق امكان آغاز كار جدید در خاورمیانه و آسیای صغیر ایجاد شده است.

وی گفت: تفاهم هسته ای در وین حاكی از آن است كه اتحادیه اروپا باید قادر باشد حمایت از چند جانبه گرایی، باور داشتن دیپلماسی و ایجاد پل میان قدرت هایی كه با هم صحبت نمی كنند را انجام دهد.

وی افزود: اكنون انرژی بوجود آمده از این توافق می تواند در جهات دیگر نیز استفاده شود. یكی از درس هایی كه از توافق با ایران حاصل شده این است كه با روسیه می توان متفاوت از استفاده از زور دور میز نشست.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه نیز در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیكا» اظهار داشت: ایران می تواند نقش سیاسی برای حل یك سری از منازعات در خاورمیانه از سوریه گرفته تا عراق داشته باشد.

ایران از دولت وحدت ملی در عراق كه متشكل از شیعیان، سنی ها و كردها است حمایت كرده و امروز می تواند بیش از این نقش ایفا كند.

موگرینی افزود: اروپا فرصت های تجاری، اقتصادی و فرهنگی بسیاری پیش رو دارد. اما برای استفاده از آن باید رابطه توام با اعتماد با ایران برقرار كند و به آنچه در این ماه های مذاكره انجام داد، ادامه دهد. تنها در این صورت است كه می توان درگیری ها را مدیریت كرد.

وی تاكید كرد: ایران در طول 23 ماه مذاكره، اعتماد قدرت های بزرگ جهانی را به دست آورد و اكنون وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین كننده است.

اروپام*5*461**1613