۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۹:۰۹
کد خبر: 81689223
T T
۰ نفر

حكایت پر فراز و نشیب ثبت نامِ دانش آموزان

۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۹:۰۹
کد خبر: 81689223
حكایت پر فراز و نشیب ثبت نامِ دانش آموزان

تهران - ایرنا - این روزها والدین در تكاپو برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس هستند، مدارسی كه شاید بر اساس پیگیری و تجربیات آنها بهترین گزینه برای تحصیل فرزندشان باشد، اما این كار چندان هم بی حاشیه و بی دردسر نیست.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار آموزش ایرنا، والدین در جستجوی مدرسه ای متناسب با معیارهایی كه در نظر دارند، سر در گم هستند، و سرانجام پس از انتخاب یك مدرسه، تازه مشكلات آنها آغاز می شود.

در مجاورت و محدوده نبودن منزل مسكونی با مدرسه، پر شدن ظرفیت كلاس ها و مشكلاتی از این دست نگرانی و دلهره را در والدین مضاعف می كند كه بالاخره تكلیف فرزند آنها چه می شود؟

از سوی دیگر خانواده هایی كه با تغییر محل سكونت خود ناچار به جابجایی مدرسه فرزندشان هستند نیز به گونه دیگری با این قبیل مشكلات روبرو می شوند از جمله اینكه امسال برای اولین بار آموزش و پرورش اعلام كرده كه حتی برای ثبت نام دانش آموزان میان پایه نیز باید از ستاد ثبت نام تایید گرفته شود.

اصرار والدین بر ثبت نام فرزندشان در یك مدرسه خاص و انكار مدیران مدارس با بهانه هایی چون در محدوده نبودن و تكمیل ظرفیت كلاس ها این شائبه را ایجاد می كند كه چرا نباید دانش آموزان در مدارسی كه دوست دارند ادامه تحصیل دهند.

شاید بخشی از این مشكلات به كمبود كلاس در برخی مدارس باز می گردد به این معنا كه مدارس مثلا تنها یك كلاس پایه دوم ابتدایی یا سوم ابتدایی دارند كه با توجه به ساكنان آن منطقه به هیچ وجه جوابگو نیست.

تمامی این نگرانی ها و دغدغه ها تنها در مدارس دولتی دیده می شود و در مدارس غیردولتی اولیا با آسودگی خاطر می توانند نسبت به ثبت نام فرزند خود صرف نظر از اینكه در كجای شهر ساكن هستند، اقدام كنند.

وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی والدین در این رابطه اعلام كرده است كه برای توسعه متوازن دانش آموزان در سطح مناطق ناچار به تعیین محدوده جغرافیایی است.

این وزارتخانه همچنین تاكید كرده است كه محدوده بندی در تمامی ادارات كاملا مشخص است و مدارس اجازه ندارند از دانش آموزانی كه محل زندگیشان در آن منطقه نیست، ثبت نام به عمل بیاورند.

بر اساس تصمیم گیری مسوولان آموزش و پرورش، اگر در پایان ثبت نام در مدارس، هنوز مدرسه مدنظر اولیا دانش آموز جای خالی داشته باشد، امكان ثبت نام از مناطق دیگر وجود دارد.

باید توجه داشت كه راهكارها و برخوردهایی از این دست راه را برای كارهای غیرقانونی باز می كند به گونه ای كه برخی والدین به ناچار با تهیه اجاره نامه های ساختگی تا حدودی مشكلات خود را برطرف می كنند اما چاره كار به اینجا ختم نمی شود.

والدین یكی از دانش آموزان در توضیح مشكلات فرزند خود برای ثبت نام به خبرنگار ایرنا گفت: مدرسه مدنظر من برای ثبت نام فرزندم در محدوده جغرافیایی كه آموزش و پرورش تعیین كرده نیست به همین خاطر مجبور هستم در مدرسه ای دورتر از محل سكونت خود فرزندم را ثبت نام كنم.

علی یاراحمدی اظهار داشت: این مدرسه كیفیت مناسب آموزشی و محیطی را ندارد اما به دلیل مشكلات پیش رو ناچار برخلاف میل خود و فرزندم، همین مدرسه را برای ثبت نام انتخاب كرده ام.

وی خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش باید چاره ای اساسی برای این مشكل بیاندیشد زیرا خانواده هایی همچون ما كه هر سال مجبور به جابجایی محل سكونت خود هستیم همواره دغدغه و نگرانی ثبت نام فرزند خود را دارند.

وی اضافه كرد: ملاك مدیران مدارس اجاره نامه منزل است كه البته تهیه این اجاره نامه از روش های غیرقانونی كار ساده ای است اما من می خواهم فرزندم كاملا قانونی در مدرسه ای كه مدنظر است، ادامه تحصیل دهد.

با وجود اینكه رییس مركز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در آخرین آمار اعلام كرد كه تاكنون بیش از 9 میلیون و 200 هزار دانش آموز در سامانه سناد آموزش و پرورش ثبت نام كرده اند اما هنوز دانش آموزان بسیاری هم هستند كه به دلیل مشكلات یاد شده و یا در انتظار ماندن برای نتیجه امتحانات در شهریورماه هنوز ثبت نام نكرده اند.

محمدحسین سلیمی جهرمی همچنین اظهار داشت: بیشترین درصد ثبت نام در استان ها در مقایسه با سال گذشته در اختیار استان زنجان با 85 درصد و كمترین درصد مربوط به استان اصفهان با 42 درصد است.

وی درخصوص آمار ثبت نام دانش آموزان به تفكیك مقاطع تحصیلی نیز یادآورشد: تاكنون 6 میلیون و 213 هزار و 720 دانش آموز در مقطع ابتدایی ، یك میلیون و949 هزار و 672 نفر در مقطع متوسطه اول و یك میلیون و 6 هزار و 527 دانش آموز در مقطع متوسطه دوم ثبت نام كرده اند.

سلیمی جهرمی افزود: از تعداد كل ثبت نام شدگان 43 هزار و 289 نوآموز در مدارس پیش دبستانی و یك هزارو 640 دانش آموز در مدارس استثنایی كشور ثبت نام شده اند.

با توجه به اینكه مسوولان وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام كرده اند كه شهر به شهر و خانه به خانه جستجو می كنند تا حتی یك دانش آموز از تحصیل باز نماند پس لازم است برای این مشكل كه دغدغه بسیاری از خانواده ها است راهكار اساسی بیاندیشند تا اولیا در آغاز هر سال تحصیلی با آسودگی خاطر نسبت به ثبت نام فرزندان خود در مدارس اقدام كنند.

فراهنگ ** 1883**1601**