۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۶
کد خبر: 81690146
T T
۰ نفر
سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست به زودی ابلاغ می شود

تهران-ایرنا-معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگیری است و به زودی ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمد مجابی امروز سه شنبه در همایش سراسری سازمان های مردم نهاد كه به منظور هم اندیشی درباره محیط زیست در برنامه ششم توسعه برگزار شد، افزود: سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست نیازمند بررسی و روند خاصی است كه این كار در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال اجرا است.

وی با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری در 17 اسفند 93 درباره محیط زیست گفت: ایشان فرسایش خاك، آلودگی هوا، غارت و چپاول جنگل ها، كوهخواری و زمین خواری را از جمله مهمترین تهدیدات در حوزه محیط زیست عنوان كردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در ادامه توصیه كردند كه برای مقابله با این شرایط سند ملی محیط زیست تهیه، همكاری تمام دستگاه ها در حفظ محیط زیست، داشتن پیوست محیط زیستی تمام برنامه های توسعه ای و توجه جدی به فرهنگ سازی باید لحاظ شود.

مجابی ادامه داد پس از تمام این مراحل سیاست های محیط زیست براساس پیشنهادات اولیه ای كه از طرف دفتر مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام شد در 16 بند تهیه و اكنون در حال بررسی است و به زودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و بعد از آن به دفتر مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد.

وی تاكید كرد:رویكرد سند برنامه ششم توسعه تدوین یك برنامه جامع نگر با اولویت محیط زیست است.

وی ادامه داد:مهمترین نكته برای اثربخش بودن یك برنامه این است كه به نحوی تنظیم شود كه قدرت اصلاح وضع موجود در زمینه محیط زیست را داشته باشد، تمام بحران های مهم را مورد بررسی قرار دهد و برای آن برنامه عمل تنظیم كند.

معاون پارلمانی سازمان محیط زیست به اصل 50 قانون اساسی اشاره كرد و گفت: در این اصل توصیه شده كه حفظ محیط زیست یك وظیفه همگانی است، این به آن معنا است كه هم حاكمیت و هم مردم در حفظ آن نقش دارند. با توجه به داشتن اصل 50 قانون اساسی این سوال پیش می آید كه چرا محیط زیست ایران در چنین شرایط بحرانی قرار دارد.

معاون پارلمانی سازمان محیط زیست ادامه داد: دولت یازدهم حفظ محیط زیست را مسوولیت خود می داند به همین دلیل اولین اقدامات این دولت تشكیل كارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، احیای شورای عالی محیط زیست و تشكیل شورای عالی آب بود و دكتر روحانی اولین رییس جمهوری است كه در آغاز دولت خود همزمان با ارائه برنامه ها به مجلس فصل مجزایی را به محیط زیست اختصاص داد.

مجابی افزود: یكی از بهترین شاخص ها برای سنجش پایبندی دولت به تعهداتش در حوزه محیط زیست این است كه به رغم شرایط انقباضی كه در بودجه دولت وجود دارد، میزان اعتبارات سازمان محیط زیست از 95 میلیارد تومان در سال 92 به 180 میلیارد تومان در سال 94 رسیده است اما همچنان این میزان كفاف نیازهای محیط زیستی مانند مقابله با گرد و غبار، آتش سوزی جنگل ها، خشك شدن تالاب ها و مدیریت 10 درصد از عرصه زمینی تحت عنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده را نمی دهد.

مجابی افزود: این در شرایطی است كه كشور از فرهنگ الگوی مصرف صحیحی در حوزه منابع پایه و انرژی برخوردار نیست به طوری كه رتبه 6 مصرف انرژی در دنیا را داریم و در مصرف آن نیز شرایط فاجعه آمیز است.

وی افزود: برای حل صحیح مسائل محیط زیستی نیازمند اقدامات زیربنایی هستیم كه یكی از آنها سیاست گذاری های صحیح در این حوزه است كه تاكنون از سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست برخوردار نبودیم اما اكنون اقدامات مشخصی در این زمینه صورت گرفته كه تهیه سیاست های كلی نظام در حوزه محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام یكی از مهترین این اقدامات است.

وی گفت: برای این منظور شورای برنامه ریزی تشكیل شد كه تاكنون جلسات متعددی در سازمان محیط زیست و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد كه بر این اساس پیش نویس اولیه این سیاست تهیه شده است.

مجابی گفت:سازمان محیط زیست جزو سه دستگاه اول برای تهیه پیش نویس محیط زیست در برنامه ششم توسعه است.

عمی(3)**9014**3061**1440
۰ نفر