به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عباس عراقچی روز چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران این مطلب را بیان كرد.
**ساز و كاری در دولت برای نظارت بر اجرای توافق تشكیل می شود
معاون وزیر امورخارجه گفت: بحث تحریم ها به مجموع دولت و وزارتخانه های مختلف مربوط می شود و حتما ساز و كاری در سطح دولت برای نظارت بر اجرای توافق تشكیل می شود.
عراقچی در پاسخ به سوال ایرنا در مورد ساز و كارهای وزارت خارجه و دولت برای نظارت بر اجرای توافق به ویژه در موضوع لغو تحریم ها، افزود: بحث اجرای توافق به اندازه مذاكرات مربوط به توافق اهمیت دارد و امری مهم است و قطعا سازوكاری برای آن اندیشیده خواهد شد.
وی ادامه داد: اجرای توافق و پیگیری تعهدات طرف مقابل برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
عضو ارشد تیم مذاكره كننده در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این كه اگر آمریكایی ها بخواهند محدودیت را از 10 سال به 15 سال افزایش دهند، پاسخ جمهوری اسلامی چه خواهد بود؟ گفت: چنین چیزی امكان ندارد؛ قطعنامه شورای امنیت كه دو روز گذشته صادر شد، كاملا روشن بود و تاریخ خاتمه بررسی ها كاملا در آن مشخص است و هیچ جای ابهامی ندارد.
عراقچی اضافه كرد: بنابراین طول دوره بررسی شورای امنیت از نظر قطعنامه و به صراحت قطعنامه، همان 10 سال است.
وی اضافه كرد: این كه اعلام شده كه بعد از 10 سال این ها قصد دارند قطعنامه جدیدی ارایه دهند و موضوع بازگشت پذیری برای چند سال تمدید شود، خواسته ای است كه ابراز كرده اند اما از نظر ما هیچ اعتباری ندارد و بخشی از توافق نیست؛ بنابراین هرگونه تاریخی بعد از 10 سال فاقد موضوعیت است.
**به دقت تعهدات طرف مقابل را دنبال می كنیم
معاون وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالی پیرامون برخی اظهارنظرها مبنی بر اضافه شدن 5 سال به دوره زمانی قطعنامه شورای امنیت اظهار داشت: یك مقدار اظهارات طرف مقابل به تعبیر رهبری رجزخوانیاست كه تا حدی طبیعی است. بعد از چند دوره مذاكرات روشن و قابل انتظار است كه طرفهای مذاكرات ادعاهایی را مطرح كنند تا فضای داخلی را كنترل كنند و این صحبتها را در این راستا میبینید.
عراقچی ادامه داد: باید روال قانونی در كشورهای 1+5 ، داخل آمریكا و كنگره طی شود و لابیها به كار افتادند كه جلوی كار را بگیرند. طبیعی است كه چنین اظهاراتی مطرح شود. آن چه كه برای ما مهم است توافق و قطعنامهای است كه صادر شده است و در مورد دوره زمانی هم روشن و بدون ابهام است و همه باید به آن پایبند باشند.
وی خاطرنشان كرد: اگر اظهاری غیر از این مطرح شود حتما به آن اعتراض خواهیم كرد. در این مورد بهخصوص هم به مقامات آمریكایی و 1+5 اعلام كردیم كه كاری خلاف توافقات صورت نگیرد. اگرچه فی نفسه این اظهارات ارزش خاصی ندارد كه اعلام كنند 10 سال دیگر قطعنامهای برای تصویب به شورای امنیت بدهند و این ارزش توجه ندارد.
وی خاطرنشان كرد: به دقت تعهدات طرف مقابل را دنبال میكنیم و اگر تخلف و كوتاهی در تعهدات صورت بگیرد از طریق سازوكارهای داخل توافق پیگیری میكنیم.
** تایید یا رد برجام فقط در كلیات
عضو ارشد تیم مذاكرهكننده هستهای در خصوص نحوه فرآیند تصویب توافقنامه در داخل ایران و آمریكا و نقش كنگره آمریكا و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخلاف آمریكا در جمهوری اسلامی ایران هیچ فرد و نهادی قدرت وتوی تصمیمات و مصوبات مجلس را ندارد بجز شورای نگهبان كه آن هم برای انطباق مصوبات مجلس با قانون و شرع اقدام میكند.
به گفته عراقچی، اگر به لحاظ محتوایی مجلس تصمیمی بگیرد هیچ قدرتی وتوی آن را ندارد. اگر مجلس محترم در این خصوص تصمیمی بگیرد یا روال تعیین شده دیگری غیر از شورای عالی امنیت ملی باشد، اطلاع ندارم چه روالی طی میشود اما در این مرحله تایید یا رد كلیات توافق صورت میگیرد و در هیچ كدام از كشورهای 1+5 و ایران در موقعیت تغییر و اصلاح مفاد توافق نیست و تنها كلیات را تایید یا رد میكند.
وی ادامه داد: در این مقطع تایید یا رد شدن كلیات این توافق مطرح است.
**عادی شدن پرونده ایران
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص فرآیند عادیسازی پرونده ایران در شورای حكام آژانس بینالمللی انرژی اتمی اظهار داشت: قطعا وقتی كه موضوعات توافق به سرانجام برسد شورای حكام هم پرونده ایران را خارج میكند. چرا كه طبق توافق بعد از طول دوره توافق پرونده ایران عادی شده و برخورد شورای حكام با ایران مانند اعضای دیگر عضو ان.پی.تی و كشورهای فاقد سلاح هستهای خواهند بود. بنابراین عادی شدن پرونده در آژانس و شورای حكام بعد از طی دوره توافق خواهد بود.
**سیاست ایران نسبت به نظام سلطه تغییر نكرده است
معاون وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارات اخیر اوباما درباره مسایل منطقهای اظهار داشت: هیچ گاه انتظار تغییر سیاست آمریكا در خصوص ایران پس از توافق را بجز در موضوع هستهای نداشته و نداریم و طرف مقابل هم نباید انتظار تغییر مواضع ما غیر از موارد توافق هستهای را داشته باشد.
عراقچی ادامه داد: توافق به معنای این نیست كه سیاستهای ما نسبت به نظام سلطه و سیاست خصمانه آمریكا و حمایت از دوستان منطقهای تغییر كرده باشد. اگر این سیاست تلقی به حمایت از تروریسم شود برداشت ناصواب و اتهاماتی است كه همچون گذشته به ایران وارد میشود كه از نظر ما اعتبار ندارد.
**توافق به معنی عادی شدن روابط ایران و آمریكا نیست
وی اضافه كرد: انتظاری از طرف مقابل نداشتیم. حل و فصل موضوع هستهای و رسیدن به توافق تنها مدیریت یكی از موضوعات ایران و آمریكاست و به معنای عادی شدن روابط دو كشور نیست و سایر موضوعات تحت تاثیر آن قرار نمیگیرد. ادامه سیاست خارجی جمهوری اسلامی طبق روال گذشته خواهد بود.
**گسترش همكاری ها با همسایگان در دوران جدید سیاست خارجی
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رویكرد ایران به كشورهای همسایه و آذربایجان در دوران پس از تحریم و استفاده از ظرفیت های این كشور گفت: حتما پس از تحریم شاهد دوران جدیدی در همكاری های اقتصادی ایران و بقیه این كشورها خواهیم بود، طبیعی است كشورهای همسایه و كشورهایی كه در مسیر ترانزیتی ما هستند از جایگاه ویژه ای برخوردارند.
وی با اشاره به علقه های تاریخی و فرهنگی و نزدیكی دو كشور ایران و آذربایجان گفت: آذربایجان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص ایران و اروپا می تواند نقش مهمی ایفا كند و حتما در همكاری های آتی اقتصادی ایران، همسایگان و آذربایجان جایگاه ویژه خواهند داشت.
**مذاكرات پرتنش و پراسترس/برای توافق خوب تلاش كردیم
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ادعای جان كری برای ترك میز مذاكرات در سه نوبت اظهار داشت: در دو سال مذاكرات فراز و نشیب زیادی داشته، اگر آن ها سه بار میز مذاكره را ترك كردند ما بیش از 10 بار ترك كردیم، این طور نیست كه مذاكرات روال ثابت، معمول و دوستانه ای داشته است، مذاكرات بسیار پر تنش، پر استرس و همراه با كشمكش ها و فراز و نشیب ها بوده است.
عراقچی ادامه داد: در مقاطع مختلف مذاكرات متوقف شده و با موانع جدی روبرو شد، حتی تا دو روز قبل از توافق مطمئن نبودیم كه به توافق برسیم به دلیل این كه به دنبال توافق خوبی بودیم كه در آن اصول، چارچوب ها و خطوط قرمز رعایت شده باشند و برای رسیدن به توافق خوب تلاش كردیم و اجازه ندادیم فشارهای روانی و عصبی مانع از كار ما شود.
**دسترسی به مراكز غیر هسته ای بر اساس استانداردهای بین المللی
معاون وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون وضعیت پارچین و نحوه اجرای پروتكل الحاقی و همچنین تفاهم جداگانه ایران با آژانس گفت: درباره موضوعات مربوط به گذشته كه به غلط به پی.ام.دی مشهور است، تفاهم جدیدی بین ایران و آژانس در روز توافق وین بین آقای صالحی و آمانو امضا شد و نقشه راهی برای حل و فصل موضوع پیش بینی شد.
به گفته عراقچی دو سال قبل چارچوبی برای توافق بین آقای صالحی و آمانو پیش بینی شده بود كه در قالب آن توافق، نقشه راه جدیدی امضا شد و بر اساس همكاری بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس برای حل موضوعات گذشته گسترش می یابد و امیدواریم در فرصت كوتاهی حل و فصل شود.
وی با بیان این كه پروتكل الحاقی مربوط به آینده است و ما به طور داوطلبانه شروع به اجرای آن می كنیم، گفت: البته از زمانی كه به روز اجرا برسیم در قالب پروتكل الحاقی دسترسی های لازم به آژانس داده خواهد شد و دسترسی به مراكز غیرهسته ای در چارچوب های استانداردهای بین المللی و پروتكل الحاقی خواهد بود.
**آزاد شدن دارایی های بلوكه شده ایران
عراقچی در ادامه و در خصوص نحوه آزاد شدن دارایی های بلوكه شده ایران اظهار داشت: این مساله یكی از بندهای روشن توافق است و احتیاج به ساز و كار ویژه ای ندارد، بعد از برداشته شدن تحریم ها این اموال آزاد شده و در دسترس صاحبان آن ها قرار می گیرد و هر پولی كه متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد، آزاد و قابل بهره برداری خواهد بود.
وی در عین حال گفت: تا قبل از اجرایی شدن توافق كه احتمالا بین چهار تا 6 ماه طول می كشد، توافق ژنو كماكان پابرجاست و آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی های ایران در دستور كار قرار دارد.
**نقش آژانس بر لغو یا تمدید محدودیت های تسلیحاتی
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه نقش آژانس بر لغو یا تمدید محدودیت های تسلیحاتی چه خواهد بود؟ گفت: در قطعنامه جدید محدودیت هایی برای صادرات و واردات تسلیحات مطرح شده است كه این محدودیت ها را اگر با ممنوعیت های گذشته مقایسه كنیم مشاهده خواهیم كرد كه تغییرات زیادی صورت گرفته است؛ تحریم دیگر وجود ندارد و محدودیت است.
عراقچی ادامه داد: در گذشته صادرات تسلیحات به طور كامل ممنوع بود و واردات اقلام عمده نظامی كه شامل هفت قلم است به طور كامل ممنوع اعلام شده بود اما اكنون به این وضعیت تبدیل شده است كه مورد به مورد برای واردات باید از شورای امنیت مجوز گرفته شود و این محدودیت ها 10 سال ادامه خواهد داشت و بعد از آن برداشته می شود.
وی تصریح كرد: یكی از گزارش هایی كه آژانس می تواند ارایه كند «گزارش گسترده تر» است كه این گزارش جمع بندی آژانس بر اساس پروتكل الحاقی است كه فقدان فعالیت های اعلام نشده را بیان می كند.
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: این گزارش تایید می كند كه نه تنها فعالیت های اعلام شده، زیر نظر من است بلكه مطمئنیم هیچ فعالیت اعلام نشده ای در آن كشور وجود ندارد.
عراقچی افزود: در توافق برجام هیچ یك از مراحل توافق چه در دوره 5 ساله تسلیحاتی یا 8 ساله موشكی و دوره های دیگر منوط به گزارش آژانس نیست اما اگر آژانس این گزارش را بدهد، تاثیر مثبتی خواهد داشت.
وی اظهار كرد: بنابراین حتما با آژانس همكاری خواهیم كرد ، چرا كه اگر این گزارش صادر شود، تاثیری مثبت خواهد داشت اما اگر نشود تاثیر منفی به دنبال نخواهد داشت.
**S300مشمول قطعنامه شورای امنیت نیست
معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این كه آیا محدودیت ها شامل سلاح «S300» می شود گفت: سلاح هایی كه فروش آن ها به ایران مشمول محدودیت می شود، هفت قلم است و اقلام دفاعی از جمله S300 شامل این ها نیست.
عراقچی ادامه داد: دولت روسیه به صراحت اعلام كرده كه S300 شامل این محدودیت ها نمی شود.
**موج سفرهای مقامات اروپایی/موگرینی و فابیوس در راه ایران
معاون وزیر امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران نیز گفت: بعد از توافق ژنو شاهد موج سفر مقامات اروپایی به ایران بودیم، بعد از توافق وین نیز موج سفر مقامات اروپایی به ایران شروع شده است.
عراقچی افزود: اولین سفر معاون صدر اعظم آلمان بود و پس از آن سفر خانم موگرینی را در هفته آینده و فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه را خواهیم داشت.
وی با بیان این كه سفرهای دیگری نیز در دستور كار است، ادامه داد: توافق وین راه را برای همكاری های اقتصادی با ایران برای بسیاری از كشورهایی كه به خاطر تحریم ها از همكاری با ایران محروم شده بودند، باز خواهد كرد.
**گسترش روابط با چین و روسیه
این مقام دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار چینی مبنی بر نقش روسیه و چین در توافق ایران و 1+5 گفت: كشورهای روسیه و چین در طول مذاكرات دو سال گذشته نقش مثبت و سازنده ای ایفا كردند؛ اگرچه این دو كشور در كمپ مقابل ما در 1+5 بودند اما نقش متعادل كننده و مثبتی را ایفا كردند و در طول دو سال گذشته رایزنی های مستمری داشته ایم و خواهیم داشت.
عراقچی ادامه داد: روابط ایران با چین و روسیه سازنده و رو به جلو است و دارای ابعاد راهبردی و مهم است و مطمئنیم بعد از اجرای توافق روابط ما با این دو كشور شكوفاتر خواهد شد.
وی همچنین از نقش سازنده چین و روسیه تشكر كرد.
**حل و فصل PMD با رعایت نگرانی های طرفین
این مقام دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص نظارت از پارچین گفت: در خصوص پارچین، نقشه راه جدیدی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی كشورمان امضا شده و در آن ترتیباتی در مورد تمام موضوعات گذشته دیده شده است.
عراقچی اظهار كرد: بر این اساس به نحوی عمل خواهد شد كه رضایت آژانس به دست آید و مدیر كل آژانس بتواند گزارش نهایی خود را ارایه كند؛ همكاری های لازم صورت خواهد گرفت و امیدواریم به شیوه معقولی هم اطمینان آژانس را جلب كنیم و هم در عین حال نگرانی هایی كه در ایران نسبت به دسترسی به مراكز نظامی و افراد وجود دارد را رعایت كنیم.
** حفظ خاصیت بازگشت پذیری پس از 10 سال خلاف تعهدات و توافقات وین است
عراقچی در پاسخ به سوال تكراری درباره افزایش زمان محدودیت ها از 10 سال به 15 سال، گفت: از نظر ما قطعنامه شورای امنیت صراحت دارد و دوره توافق 10 ساله است و بررسی پرونده ایران در شورای امنیت در 10 سال خاتمه می یابد.
وی ادامه داد: این كه اعلام كنند خاصیت بازگشت پذیری را می خواهند حفظ كنند از نظر ما خلاف تعهدات و توافقات وین است و ما اعتراض خود را اعلام كرده و به همه اعضای 1+5 اعلام خواهیم كرد.
**احتمال مذاكرات موردی در صورت تصمیم گیری مقامات عالی
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا در حاشیه مذاكرات، موضوعات دیگری از جمله سوریه نیز مورد گفت و گو قرار گرفته است؟ گفت: در طول مذاكرات هسته ای هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای ایران را مورد بحث قرار ندادیم به جز بحث اتباع ایرانی و آمریكایی كه با عنوان موضوعی انسان دوستانه مورد توجه قرار گرفت تا از جهت انسانی مسایل موجود برطرف شود.
وی ادامه داد: اینكه بعد از اجرایی شدن توافق زمینه برای مذاكره در خصوص سایر مسایل مورد علاقه طرفین نیز احتمال وجود دارد باید بگوییم كه احتمال دارد به صورت موضوعی و موردی توسط مقامات عالی تصمیم گیری و وارد مذاكره شویم.
عراقچی اضافه كرد: این بحث مربوط به آینده است، باید در آینده با توجه به منافع ملی در موضوعات خاص تصمیم گیری شود.
**با قطعنامه های شورای امنیت بر اساس منافع ملی عمل می كنیم
در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید كه یكی از مسوولان سابق كشور قطعنامه ها را كاغذپاره می دانست و شما هم محدودیت های موشكی را الزام آور ندانستید، آیا این تعبیر شبیه همان تعبیر كاغذ پاره ها كه در گذشته اعلام می شد نیست؟
عراقچی پاسخ داد: این كه با قطعنامه شورای امنیت باید با چه تعبیری صحبت كرد، موضوع صحبت نیست و برای ما حفظ منافع ملی كشور مهم است و هر جا قطعنامه ای را خلاف منافع ملی، خلاف عقل و منطق ببینیم بر اساس سیاست های خود عمل می كنیم.
**گسترش روابط با تركیه/اختلاف در برخی مسایل منطقه ای
عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگاری از كشور تركیه در مورد روابط ایران با این كشور بعد از توافق هسته ای گفت: روابط ایران و تركیه روابطی مستحكم، قدیمی و بسیار گسترده و دارای ابعاد مختلف تاریخی، اقتصادی و سیاسی است و حتما روابط دو كشور با قوت ادامه پیدا خواهد كرد.
وی با تاكید بر اختلاف نظر ایران و تركیه در بعضی مسایل منطقه ای افزود: اختلاف نظر در برخی موارد بسیار جدی است ولی این به معنی خروج روابط دو كشور از مسیر خود نیست. این همكاری ها بعد از توافق وین گسترده تر خواهد شد و موقعیت جغرافیایی تركیه نقش مهمی را در گسترش روابط اقتصادی ایران و اروپا ایفا خواهد كرد.
معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: درطول دوران گذشته تحریم، روابط بسیار گسترده و رو به جلویی با تركیه داشتیم و امیدواریم این روابط به شكلی گسترده تر و با قوت ادامه پیدا كند.
عراقچی اضافه كرد: در عین حال اختلافاتی كه در بعضی از مسائل منطقه داریم قابل كتمان نیست و در بعضی از مسائل بسیار جدی است و ما نظرات خود را به طور مستمر به مقامات دولت تركیه منتقل كردیم و در آینده نیز این كار را ادامه خواهیم داد اما كلان روابط دو كشور در آینده گسترده تر خواهد شد.
**نقض توافق برای آمریكا تبعات دارد
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال كه تغییر دولت ها در آمریكا و كشورهای غربی چه تاثیری در توافق می گذارد؟ گفت: طبق توافق،دولت آمریكا متعهد شده كه رییس جمهور آن كشور قوانین و تصمیم كنگره را اجرا نكند و تا زمانی كه توافق پابرجاست به این عدم اجرا ادامه دهد؛ یعنی حتما رییس جمهوری آمریكا باید اجرای تحریمها را متوقف كند.
وی ادامه داد: اگر هر رییس جمهوری در آمریكا در آینده این عمل را انجام ندهد در واقع توافق را نقض كرده كه نقض آن توسط آمریكا یا هر كشور 1+5 تبعات خود را خواهد داشت؛ درآن صورت ما به ساز و كاری كه وجود دارد رجوع خواهیم كرد و توافق منتفی خواهد بود كه این در توافق به روشنی ذكر شده است .
**سامانه موشكی ایران موضوع قطعنامه شورای امنیت نیست
عضو ارشد تیم مذاكره كننده درباره محدودیت های تسلیحاتی قطعنامه شورای امنیت گفت: تحریم های تسلیحاتی و موشكی از قبل وجود داشته كه آخرین آن، قطعنامه 1929 بود. این تحریم ها در قطعنامه جدید به محدودیت تبدیل و نسبت به گذشته بسیار كم رنگ تر شده است.
عراقچی افزود: قطعنامه فعلی بدون اشاره به بند 41 فقط از ایران درخواست می كند كه این فعالیت ها را برای موشك هایی كه برای حمل كلاهك هسته ای طراحی شده است، انجام ندهد.
وی با تاكید بر این كه هیچ یك از موشك های جمهوری اسلامی ایران برای حمل كلاهك اتمی طراحی نشده است، تاكید كرد: از این رو كل سامانه موشكی ایران خارج ازموضوع قطعنامه خواهد بود.
وی ادامه داد: بعد از صدور قطعنامه جدید، وزارت امور خارجه بیانیه ای صادر و مواضع خود را بیان كرد كه در آن به روشنی اعلام كردیم كه از نظر ما بین مفاد توافق و مفاد قطعنامه تفاوت وجود دارد؛ رعایت یا عدم رعایت مفاد توافق پیامدهایی خواهد داشت و رعایت و عدم رعایت قطعنامه نیز پیامدهایی خواهد داشت.
معاون وزیر امور خارجه افزود: در بندهای بیانیه وزارت امور خارجه ذكر شده است كه جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازهای دفاعی و حفظ استقلال و امنیت خود و همچنین برای مقابله با تروریسم و كمك به متحدین خود در مقابله با تروریسم از هیچ اقدامی كوتاهی نخواهد كرد.
عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه كرد: وزارت امور خارجه همواره مجری كامل سیاست های اصولی جمهوری اسلامی - كه استكبار ستیزی از مشخصه های اصلی آن است – بوده، است و خواهد بود.
وی گفت: ما به عنوان مجریان سیاست خارجی هم بر اساس اعتقادات قلبی، هم دستورات سازمانی و هم اصول انقلاب اسلامی، سیاست خارجیمان را بر اساس ترسیم رهبر معظم انقلاب ادامه خواهیم داد و فكر می كنم قضاوت ایشان هم بر اساس همین یافته ها است.
**توضیح درباره لغو و نه تعلیق تحریم ها در قطعنامه شورای امنیت
عراقچی در پاسخ به سوالی در مورد لغو یا تعلیق تحریم ها در توافق هسته ای گفت: روز گذشته رییس مجلس شورای اسلامی سوالی از وزیر امور خارجه در خصوص تحریم های شورای امنیت با عبارت تحریم های UN مطرح كرد كه دكتر ظریف پاسخ داد در هیچ جای توافق از كلمه تعلیق استفاده نشده است.
وی ادامه داد: این كه در برخی رسانه ها اعلام شده كه در توافق از عبارت تعلیق استفاده شده است صحت دارد؛ در ضمیمه شماره 2 قطعنامه از كلمه تعلیق استفاده شده است ولی جایی كه این كلمه استفاده شده، مربوط به لغو تحریم های اتحادیه اروپاست.
معاون وزیر امور خارجه افزود: اتحادیه اروپا از ساز و كار تصمیم گیری پیچیده ای برخوردار است ولی آن چه در عمل اتفاق می افتد لغو قوانین تحریمی اروپاست كه صادر شده و این كه از كلمه تعلیق در دو جای ضمیمه استفاده شده به این معنی نیست كه تعلیق جایگاهی در توافق برجام داد؛ تمامی تحریم های مالی و اقتصادی كه وجود داشته توسط توافق وین در روز توافق كه دو ماه دیگر است به طور كامل لغو می شود.
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای در پاسخ به این سوال كه آیا امكان لغو یا نقض توافق توسط كنگره آمریكا وجود دارد؟ گفت: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای كشورها الزام آور است اما این كه آیا این قطعنامه بر حقوق داخلی هم تفوق دارد، متفاوت است.
عراقچی ادامه داد: ما نیاز به مصوبه مجلس یا شورای عالی امنیت ملی برای موضوعات مختلف داریم و برای آمریكا نیز همین طور است؛ این بحث موضوعی است كه حقوقدانان باید باز كنند و روی آن صحبت كنند.
وی افزود: تصمیم گیری در این مقطع درباره كلیات توافق خواهد بود امكان اینكه بخشی از آن تصویب شود، بخشی تصویب نشود یا اصلاحاتی در آن صورت گیرد امكان پذیر نیست.
معاون وزیر امور خارجه گفت: همان طور كه روز گذشته نیز برای نمایندگان مجلس نیز گفته شد، ما اصرار داشتیم كه ابتدا شورای امنیت قطعنامه را صادر كند و بعد از تائید شورای امنیت ما مراحل قانونی را در كشور شروع كنیم كه این مساله رخ داد.
**ساز و كار حل اختلافات در برجام
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه جریان بازگشت پذیری تحریم ها چگونه خواهد بود؟ گفت: ساز و كار بازگشت پذیری ساز و كاری پیچیده است كه در توافق به آن اشاره شده است؛ اولا این ساز و و كار دو طرفه است؛ اگر هر یك از طرفین معتقد باشند كه طرف مقابل نقض تعهدات خود را كرده است، می توانند از این ساز و كار استفاده كنند.
عراقچی تصریح كرد: این ساز و كار شامل رجوع به كمیته مشترك ایران و 1+5 است و این كمیته 15 روز فرصت دارد كه به این مساله بپردازد؛ بعد از 15 روز، وزرای خارجه ایران و1+5 15 روز دیگر به موضوع رسیدگی می كنند كه می توانند این زمان را تمدید كنند؛ سپس، كمیته مشورتی سه نفره متشكل از نمایندگان ایران، كشور دوم و فرد بی طرف تشكیل می شود؛ این مراحل باید طی شود و اگر در طول این مراحل مساله حل و فصل نشود موضوع به شورای امنیت می رود.
معاون وزیر امور خارجه اضافه كرد: پس از آن، حدود 30 روز شورای امنیت فرصت دارد كه برای حل و فصل موضوع تلاش كند و موضوع را حل و فصل كند و اگر نتواند به جمع بندی برسد، آن كشور مربوطه یا رییس شورای امنیت باید قطعنامه ای را درخواست كند و برای ادامه تحریم ها به رای گیری بگذارد و آن كشور باید قطعنامه را وتو كند.
وی افزود: این روال حداقل 60 روز است و چندین پروسه باید طی شود و كشوری كه بخواهد این پروسه را طی كند و تحریم ها را برگرداند اگر دلیل و مدركی نداشته باشد و صرفا بخواهد بهانه جویی كند، هزینه سیاسی سنگینی باید پرداخت كند و در نهایت باید بداند در این صورت ایران به هیچ یك از تعهدات برجام متعهد نخواهد ماند كه این، در قطعنامه به صراحت آمده است.
عراقچی ادامه داد: یكی از نكات قطعنامه این است كه موضع ایران در قطعنامه آمده است و گفته شده كه ایران بیان كرده كه اگر این اتفاق بیفتد به تعهدات خود پایبند نخواهد بود؛ ما این موضع را در بیانیه وزارت خارجه هم اعلام كرده ایم و گفته ایم نه تنها به تعهدات خود در برجام پایبند نخواهیم بود، حتی همكاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را متوقف خواهیم كرد.
وی افزود: بازگشت پذیری تحریم ها اگر برای آن ها وجود دارد، بازگشت پذیری برای ما هم وجود دارد و ما نیز به برنامه خود برخواهیم گشت و به شیوه ای باز می گردیم كه حتما مانع از بهانه جویی طرف مقابل باشد.
**بسته شدن پرونده گذشته تا 15 دسامبر
معاون وزیر امورخارجه كشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص همكاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پایان دادن به موضوعات گذشته اظهارداشت: برای حل و فصل مسایل گذشته بین ایران و آژانس منتظر طی مراحل قانونی توافق نیستیم.
در بخشی از توافق قید شده است كه ایران و آژانس با یكدیگر همكاری می كنند.
عراقچی با بیان این كه نقشه راه همكاری ایران و آژانس كاملا روشن است و اعلام عمومی هم شده، اظهارداشت: تا آخر ماه جولای، آژانس بین المللی انرژی اتمی فرصت دارد در مورد 11 سوال مدنظر خود مستندات كافی را ارایه دهد. بعد از آن ایران یك ماه فرصت دارد تا به این ابهامات و سوالات پاسخ دهد. فرصت دیگری این بار برای ارزیابی مستندات داده می شود و در نقشه راه ذكر شده است كه این فرصت در 15 اكتبر تمام می شود.
وی ادامه داد: دبیر كل آژانس گزارش نهایی خود را در این زمینه 15 دسامبر تقدیم شورای حكام می كند و زمانی كه گزارش مدیركل در 15 دسامبر به شورای حكام ارایه شود، 1+5 قطعنامه ای با هدف بستن موضوع ارایه خواهد داد.
به گفته معاون وزیر امور خارجه تا پایان 2015 موضوع پی.ام. دی و ابهامات آن بسته خواهد شد ولی این نقشه راه باید با برنامه اجرایی شدن توافق، هماهنگ شود تا انجام اقدامات ما براساس انطباق با نقشه راه و اطمینان از این باشد كه این نقشه در مسیر معقولی پیش خواهد رفت.
**لغو تحریم ها الزام آور است/محدودیت موشكی ذیل ماده 41 منشورملل متحد نیست
این مقام دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه پرونده ایران چه زمانی از ذیل فصل 7 منشور ملل متحد خارج شده و عادی می شود گفت: با قطعنامه ای كه دو روز گذشته صادر شد، ایران از ذیل فصل 7 منشور ملل متحد خارج شد.
عراقچی ادامه داد: اگر قطعنامه های قبلی شورای امنیت به خصوص قطعنامه هایی كه به تحریم می پردازد را ملاحظه كنید، می بینید كه در آخرین بند بخش مقدماتی قید می كند كه این قطعنامه تحت ماده 41 صادر می شود و شورای امنیت در ابتدای كار تصریح می كند كه براساس ماده 41 عمل می كند كه این روال در 6 قطعنامه قبلی در مورد پرونده هسته ای ایران وجود داشته است.
وی اضافه كرد: در مقدمه قطعنامه جدید شورای امنیت قید شده است كه این قطعنامه طبق ماده 25 به یك ماده عمومی اقدام می شود و كشورها باید به تصمیم شورای امنیت عمل كنند و به ماده 41 اشاره ای ندارد.
معاون وزیر امورخارجه افزود: در 10 بند اجرایی به طور مشخص به ماده 41 اشاره می كند كه بین 8 تا 9 مورد آن مربوط به لغو تحریم های گذشته است، برای این كه لغو تحریم های گذشته را الزام آور كند.
به گفته عراقچی یكی از موارد مربوط به ماده 41 محدودیت های تسلیحاتی است و در مورد محدودیت های موشكی هم اشاره ای به ماده 41 نشده است اما كلیت قطعنامه تحت ماده 41 نیست.
**دستاوردی بزرگ برای ملت ایران
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: وقتی موضوعی ذیل فصل 7 و ماده 41 بررسی می شود یعنی تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی است. تفاوتی كه الان وجود دارد این است كه شورای امنیت موضوع پرونده هسته ای ایران را تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل نمی داند و در بند 7 مقدماتی هم از عبارت تغییر بنیادین در روابط ایران و شورا استفاده كرده و كشورها را تشویق به همكاری هسته ای با ایران می كند.
عراقچی خاطرنشان كرد: دوستانی كه به مواردی همچون بازگشت پذیری تحریم ها اشاره می كنند تصویری كلان را نگاه كنند، در قطعنامه های قبلی شورای امنیت پرونده هسته ای ایران را به منزله تهدید شناسایی كرده بود و تصریح می كرد كه غنی سازی آب سنگین اراك و فردو تعطیل شود یا ایران حق فعالیت موشكی را ندارد همه این مجازات ها الان كنار گذاشته شده است و غنی سازی ایران تهدید نیست.
وی ادامه داد: ایران می تواند غنی سازی را ادامه دهد، آب سنگین اراك و فردو هم به فعالیت خود ادامه دهد ضمن این كه تحریم ها را هم برمی دارند و این دستاوردی بزرگ برای ملت ایران و 10 سال مقاومت در مقابل تهدید و تحریم است.
**نتیجه مقاومت را با نگاه های فروملی مخدوش نكنیم/مقایسه قطعنامه 2231 با 1929
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای یادآور شد: شورای امنیت آنچه را كه براساس ذیل فصل 7 ایران را از آن محروم كرده بود همان را به ایران می دهد و تحریم ها را هم برمی دارد و چنین امری در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است كه غنی سازی در یك كشور در حال توسعه را پذیرفته باشد و كشورهای دیگر هم به آن كمك كنند.
عراقچی در عین حال گفت: بالاخره طرف مقابل نمی خواهد خود را خلع سلاح كند و مسایلی همچون بازگشت پذیری را نگه می دارد كه اگر ایران تخلف كرد وضعیت موجود را برگرداند البته ما هیچ وقت قصد تخلف نداشتیم.
وی یادآور شد: كسانی كه قطعنامه ها را بررسی می كنند تصویر كلان را ببینند و این دستاورد بزرگ و نقاط ضعف آن را با هم ببینند.
عراقچی ادامه داد: بند 9 قطعنامه 1929 را با بند 3 ضمیمه قطعنامه حاضر مقایسه كنید كه حتی ادبیات آن هم تفاوت دارد و در قطعنامه 1929 از عبارت «ایران نباید» استفاده می كند و اما در این قطعنامه از عبارت «می خواهد» استفاده كرده است، در قطعنامه 1929 همه موشك ها را قید كرده است اما در قطعنامه فعلی موشك هایی كه برای حمل كلاهك هسته ای طراحی شده اند مدنظر قرار داده است.
به گفته وی علاوه بر این در قطعنامه 1929 همه كشورها موظفند با هر ابزاری از برنامه هسته ای ایران جلوگیری كنند و این یعنی مجوز اقدام نظامی. البته هیچ كسی جرات نكرد. این مجوز را امضا كند و مجوز هم نخواهد داشت اما در هر صورت باید تصویر كلان مدنظر قرار گیرد.
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای اضافه كرد: در این صورت معلوم می شود كه مقاومت 10 ساله مردم تحت رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب به چه نتایجی رسیده است البته در حاشیه آن نقاط ضعف را هم می توان بررسی كرد و برای آن تمهیداتی اندیشید اما نباید نتیجه مقاومت خودمان را با تعبیرات خاص، نگاه های غیرملی و فروملی خدشه دار كنیم.
سیام**9189**2021**9132**1429
عراقچی: نقض توافق برای طرف مقابل تبعات دارد/سامانه موشكی ایران موضوع قطعنامه نیست
۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۶
کد خبر:
81690691
تهران- ایرنا- عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با تشكر از حمایت ها و ارشادات رهبر معظم انقلاب در طول مذاكرات هسته ای گفت: همواره در این مذاكرات خطوط قرمزی كه ایشان ترسیم كرده بودند، معیار عمل بوده است.