۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۰
کد خبر: 81691038
T T
۰ نفر
احتمال بازگشت آب به چشمه های خشك شده طاق بستان وجود دارد

تهران - ایرنا -عضو كمیته تخصصی منابع آب شورای تحقیقات آب كشور در مورد علت خشك شدن ناگهانی چشمه های طاق بستان كرمانشاه در 10 روز پیش گفت: این یك پدیده زیست محیطی است، چشمه های طاق بستان از نوع كارستیك است به این معنا كه همواره احتمال خشك شدن ناگهانی و در عین حال بازگشت دوباره آب به آن وجود دارد.

در چشمه های كارستیك، آب به دلیل حل شدن بخشی از سنگ آهك در درون زمین نفوذ می كند و در هركجا كه امكان خروج داشته باشد، در سطح زمین به صورت چشمه ظاهر می شود، چنین چشمه هایی ممكن است كه به صورت فورانی نیز در سطح زمین دیده شوند.

دكتر داود رضا عرب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: مبنای آبرسانی به چشمه های كارستیك فشار آب است به این معنا كه ممكن است از غار یا شكافی در زمین، آب با فشار به این نوع چشمه وارد شود. در واقع منبع تامین آب چشمه های كارستیك مانند چشمه های عادی از رودخانه ها یا منابع زیر زمینی نیست، بنابراین ممكن است در صورت افت فشار ، آب ورودی به این چشمه ها قطع و چشمه به صورت ناگهانی خشك شود.

این استاد دانشگاه اظهار كرد: اگر این افت فشار به صورت طبیعی رخ دهد آب دوباره به چشمه باز می گردد اما اگر بر اثر دستكاری و دخالت انسان به عنوان مثال برای ایجاد تونل یا انتقال آب باشد، ممكن است راه ورودی آب مسدود شود و دیگر چشمه احیا نشود.

وی با بیان اینكه 'بارها دیده شده كه به علت دستكاری، راه های ورودی آب به این نوع چشمه ها مسدود شده و دیگر آب به حوضه بازنگشته است بنابراین چشمه برای همیشه خشك می شود'، ابراز امیدواری كرد: این موضوع در چشمه های طاق بستان صدق نكند.

به گفته این استاد دانشگاه خشكسالی و كاهش بارندگی هم در روند خشك شدن این چشمه ها تاثیرگذار است.

ابراهیم رضایی بابادی استاندار كرمانشاه پیشتر گفته بود پیگیری خشك شدن چشمه های طاق بستان ادامه دارد، موضوع اكنون برای ریشه یابی دقیق در حال بررسی است و از دستگاه های اجرایی خواسته شده كه با جدیت روی این موضوع كار كنند تا شرایط بهتری در مجموعه طاق بستان حاكم شود.

همچنین كاظمی مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمانشاه با اشاره به خشك شدن چشمه‌ های چند هزار ساله سراب طاق بستان در مدت 24 ساعت، گفت: این پدیده می ‌تواند در اثر عواملی همچون خشكسالی‌های پی در پی و حفر چاه های غیرمجاز در بالادست چشمه در داخل منطقه تنگه كنشت باشد.

وی افزود: انجام حفاری و بازسازی چشمه بدون مطالعه زیست محیطی، احداث كانال‌های زهكشی و هدایت آب به خارج از محوطه طاق بستان و حفر چاه توسط سازمان پارك‌ها و فضای سبز در بالادست چشمه نیز از عوامل مهمی هستند كه در خشك شدن سراب طاق بستان تاثیر بسزایی دارند.

چشمه های طاق بستان كرمانشاه حدود 10 روز پیش در مدت 24 ساعت به طور كامل خشك شد. این چشمه ها از هزاران سال پیش در شمال شهر كرمانشاه و در جوار طاق های ساسانی جاری است و هزاران هكتار از اراضی كشاورزی را مشروب و آب اهالی روستای طاق بستان را تامین می كند كه اكنون خشك شدن آن موجب نگرانی اهالی منطقه شده است.

علمی ( 4 ) **9014**1599
۰ نفر