توافق هسته ای، تسلیم شدن در برابر ایران است/ تهران هیچ تغییر موضعی نداشته است

تهران - ایرنا- رییس سابق مجلس نمایندگان آمریكا در یادداشتی در رد دفاعیات وزیر خارجه آمریكا از توافق هسته ای ایران درروزنامه واشنگتن تایمز نوشت: توافق هسته ای ایران ابدا پیروزی برای صلح نیست؛ تسلیم شدن در برابر یك دولت - به ادعای او - خطرناك است.

نیوت گینگریچ از شخصیت های برجسته جمهوری خواه در این مطلب می نویسد: جان كری وزیر خارجه آمریكا 45 سال قبل با یك خط مشی فرصت طلبانه (اوپورتونیست) ضد آمریكایی و با ادعای دروغین حكومت تامه 'توتالیتاریانیسم' پا به عرصه سیاست گذاشت.

اینك كری به خطا بی آبرویی و رسوایی را با قهرمان پروری سیاسی اشتباه گرفته است و یك سری اكاذیب را تحویل مردم آمریكا می دهد تا به نوعی اولویت سیاسی خود را در تضعیف و تسلیم شدن آمریكا توجیه كند.

او در مصاحبه های مختلف تلویزیونی (تاك شو) كه در طول یك هفته گذشته در دفاع از توافق هسته ای ایران ظاهر شد، در پی آن بود كه خود را 'یك صلح ساز' و در نقش رهبری این روند متجلی سازد.

كری در مذاكرات وین به نوعی پای 'جنگ ویتنام' را به میان كشید و فرصت فكر كردن درباره این قضیه را برای هریك از مقامات حاضر در جلسه ایجاد كرد.

طبق اعلام 'وندی شرمن' معاون وزیر خارجه، كری در وین به حاضران در اطاق جلسه گفت كه 'توافق با ایران هم در راستای همان فلسفه عملی ضد جنگ است كه او سخت به آن اعتقاد و ایمان راسخ دارد و از 22 سالگی تاكنون پیرو این فلسفه بوده است .

واقعا شگفت آور است. كری در هه 1960 به عنوان یك فعال ضد جنگ در سخنانی بدون ارائه مستندات كافی به كنگره اعلام كرد كه در جنگ ویتنام شاهد بوده است كه سربازان آمریكایی در ویتنام مرتكب جنایاتی می شوند . كری مدتی بعد منكر اظهاراتش شد .

اینك همین فرد روزهای یكشنبه در مقام وزیر خارجه آمریكا بر صفحه تلویزیون ظاهر می شود و با بیان ادعاهایی كذب، تسلیم شدن دولت آمریكا در برابر ایران را به نوعی توجیه می كند .

تقریبا تمام نكات كلیدی كه جان كری در دفاع از توافق ایران در برنامه های تلویزیونی 'تاك شو ' در این هفته مطرح كرده، كذب محض است .

كری مدعی شد كه مدت زمان برك آوت (جهش هسته ای) كه همان مدت زمان تولید سوخت برای یك سلاح كامل هسته ای است، هرگز به صفر نخواهد رسید .

اما همان طور كه شبكه 'فاكس نیوز' روز یكشنبه گزارش داد، رئیس جمهور ' اوباما' در اظهاراتی در ماه آوریل اعلام كرد كه 'در سالهای بعد از توافق مدت زمان برك آوت ایران 'كوتاه خواهد شد و تقریبا به صفر خواهد رسید '.

ظاهرا مبنای استناد صحبتهای كری، پاره ای موضوعات فنی است كه وی برای فرار از این حقیقت متوسل به آن شده در حالی كه حتی رئیس جمهور هم خود حقیقت را تایید كرده است .

كری به فاكس نیوز گفت: در هیچ كجای كره زمین كشوری یافت نمی شود كه اجازه بازرسی های همه جا و همه وقت را بدهد چون یك چنین استانداردی اصلا در بازرسی های كنترل سلاح وجود ندارد.

این تنها نقطه آغاز یك سری اكاذیب است كه از این پس كری آنها را راجع به توافق هسته ای ایران، راجع به اهداف اولیه آمریكا از این توافق، راجع به امتیازاتی كه دولت آمریكا به ایران اعطا كرده و نیز پیرامون آن چیزی كه مقامات آمریكایی در گذشته در خصوص مذاكرات مطرح می كردند، به خورد مردم آمریكا خواهد داد.

كری در بیانیه پایانی مذاكرات در وین، توافق را 'یك پیروزی برای صلح ' نامید و اعلام كرد كه این توافق از وقوع یك جنگ ویتنام دیگر جلوگیری كرد.

اما شركای آمریكا در مذاكرات چنین نظری راجع به توافق ندارند.

همانگونه كه 'موسسه تحقیقات رسانه ای خاورمیانه ' گزارش داده است رهبر عالی ایران هفته گذشته بعد از توافق بدست آمده در سخنانی در تلویزیون ایران گفت: ' شعارهای مردم ایران مبنی بر ' مرگ بر آمریكا ' و 'مرگ بر اسراییل ' حقیقتا صحت دارد. او گفت:' شعارهای مردم ایران در روز 'قدس '، همان موضع ایران است '.

وی افزود:' شعارهای مرگ بر اسرائیل و 'مرگ بر آمریكا ' در سراسر كشور طنین انداز است و محدود به تهران و سایر شهرهای بزرگ كشور نیست. كل كشور زیر چتر این جنبش بزرگ 'مرگ بر آمریكا' قرار دارد.

گینگریچ در انتهای مطلبش اشاره می كند: این واقعا یك زنگ خطر است كه كری و یا هر فرد دیگری در دولت اوباما عاجز از درك این حقیقت هستند كه ایران - به ادعای او - یك دولت خطرناك و آشكارا به دنبال سلاح هسته ای است و همزمان فریاد 'مرگ بر اسراییل ' و 'مرگ بر آمریكا' را هم در تلویزیون ملی خود سر می دهد .

اظهارات خصمانه مقامات فعلی و سابق آمریكا علیه ایران درحالی ادامه دارد كه پس از توافق وین میان ایران و كشورهای پنج بعلاوه یك، فضای مثبت سیاسی بر روابط دو جانبه با بسیاری از كشورهای غربی حاكم شده و موجی از سفر مقامات بلندپایه سیاسی و اقتصادی اروپا و نمایندگان شركت های بزرگ اقتصادی به تهران به راه افتاده است.

كارشناسان بر این باورند كه تداوم اظهارات خصمانه سیاستمداران آمریكایی تا جایی كه برای خوراك داخلی و قانع كردن لابی های صهیونیستی تفسیر شود، مشكلی ایجاد نمی كند اما فراتر از آن قطعا به زیان شركت های آمریكایی تمام خواهد شد كه شاید بیش از رقبای اروپایی خود رویای ورود به بازار وسوسه انگیز 76 میلیونی دومین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان را در سر می پرورانند.

اروپام**1591**1144**380