۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸
کد خبر: 81692028
T T
۰ نفر
دنياي اقتصاد بررسي مي كند: اطلس صنعتي براي خارجي‌ها

تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد در شماره روز پنجشنبه يكم مرداد در تشريح تيتر يك نوشت: سياست‌گذاران صنعتي كشور با هدف جلب نگاه سرمايه‌گذاران خارجي اقدام به احصا و معرفي دسته‌هاي جذاب توليدي اقتصاد ايران كرده‌اند. نخستين گام در رونمايي از چنين ابتكاري در جريان سفر هيات تجاري آلمان به ايران برداشته شد. مسوولان صنعتي كشور در جريان اين مذاكرات، اطلس صنعتي اقتصاد ايران را در حوزه‌هاي مختلف توليدي معرفي و تشريح كردند.

اين روزنامه با انتشار عنوان روايت عراقچي از فراز و نشيب 2 سال مذاكره هسته‌اي، مي نويسد: پس از يك هفته از توافق هسته‌اي وين، توضيح و تفسير مفاد و بندهاي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) همچنان در دستور كار تيم هسته‌اي در صداوسيما، بهارستان و كنفرانس خبري با رسانه‌ها قرار دارد. طبيعتا متن 159 صفحه‌اي توافق، با پيچيدگي‌هاي فني و حقوقي آن توضيحات تكميلي به ويژه از سوي تيم هسته‌اي را ضروري مي‌سازد. در همين رابطه، سيدعباس عراقچي مذاكره‌كننده ارشد هسته‌اي ايران روز چهارشنبه در نشست خبري خود با خبرنگاران كه در سالن سخنگويي وزارت خارجه برگزار شد، به برخي جزييات متن برجام اشاره كرد. اگرچه مواردي چون محدوديت‌هاي تسليحاتي، تفاهم با آژانس،PMD (ابعاد نظامي احتمالي) سازوكار حل اختلافات، تحريم‌ها، برگشت‌پذيري و مواردي از اين قبيل در توضيحات عراقچي مطرح شد، اما بحث مذاكرات موردي 2 جانبه احتمالي با آمريكا در آينده نيز موضوعي بود كه او به آن تلويحا پاسخ مثبت داد.

روزنامه دنياي اقتصاد با بازتاب خبر دو خط انتظاري در بازار ارز، نوشت: روز گذشته معامله‌گران غيررسمي با ايجاد خطوط انتظاري افزايشي در بازار ارز قيمت دلار را بالا بردند. ولع خريد ارز در آخر وقت سه‌شنبه و بالا بودن نرخ آتي نسبت به نرخ نقدي بازار 2 خط و علامتي بودند كه از سوي معامله‌گران غيررسمي براي بالا بردن انتظارات افزايشي به كار رفت. قيمت ارز در حالي آخرين روز تيرماه را با افزايش پشت‌سر گذاشت كه در بررسي ماهانه بازدهي بازارها كماكان رشد منفي را تجربه كرده است. در ماه گذشته بازار سهام با بازدهي 6 درصدي همانند 2 ماه قبل در صدر بازارها ايستاده است.

سهم پايتخت از لغو تحريم‌ها، تيتر ديگر اين روزنامه است. شهر تهران به فاصله نه‌چندان طولاني از لغو تحريم‌ها، مي‌تواند از چهار وجه به شكل مستقيم و غيرمستقيم، دچار دگرگوني مثبت شود كه مهم‌ترين آن، تزريق منابع مالي سالم و كم‌هزينه به بودجه پايتخت خواهد بود. از جمله آثار مستقيم لغو تحريم‌ها بر اقتصاد پايتخت، گشايشي است كه در فاينانس پروژه‌هاي عمراني گران قيمت نظير مترو رخ مي‌دهد كه در كنار انتقال تجربه پايتخت‌هاي موفق جهان و ورود سرمايه‌گذار خارجي به تهران، از وابستگي شهرداري به درآمدهاي مخرب كاسته خواهد شد. بررسي‌ها از قابليت تامين 41 درصد هزينه‌هاي عمراني شهر تهران توسط منابع بانك‌هاي خارجي حكايت دارد.

روزنامه دنياي اقتصاد در سرمقاله خود به بررسي عنوان «مديريت فضاي پساتحريم» به قلم جعفر خيرخواهان پرداخت.

اين روزنامه همچنين موضوع «موانع بازگشت ايران به بازار نفت» را تحليل كرد.

*گروه اطلاع رساني

پژوهشم**9165**9131