۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۰۴
کد خبر: 81693152
T T
۰ نفر
دانشگاه دولتی كشمیر هند خواستار ایجاد كرسی زبان فارسی شد

دهلی نو - ایرنا - رییس دانشگاه دولتی كشمیر هند با اشاره به علاقه مردم این منطقه به زبان فارسی، خواستار ایجاد كرسی آن در این دانشگاه شد.

دكتر خورشید اندرایی روز جمعه در دیدار دكتر علی اعظم خسروی رایزن علمی ایران در شبه قاره هند گفت: دانشگاه كشمیر آماده همه نوع همكاری با دانشگاههای ایران برای گسترش زبان فارسی است .

وی تصریح كرد: تبادل استاد و دانشجو و انجام كارهای علمی مشترك می تواند به عنوان نماد همكاری علمی دانشگاههای ایران و كشمیر مطرح شود.

خسروی رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند نیز در این دیدار با تشریح دستاوردهای علمی و فناوری ایران گفت: با توجه به رابطه بسیار خوب دو كشور ایران و هند، همكاریهای علمی و فرهنگی دو طرف، اثرات ارزشمندی به دنبال دارد.

وی افزود: در این میان، همكاری دانشگاههای ایران و هند در حوزه علوم و فناوری با توجه به جایگاه دو كشور دراین حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است .

خسروی از ایجاد كرسی زبان فارسی در دانشگاه دولتی كشمیر هند نیز استقبال كرد.

دره جامو و كشمیر را به علت شباهت آب و هوا و محیط آن با ایران، «ایران كوچك» نامیده‌اند. در بسیاری از بناها و باغات و قالی كشمیر نیز تأثیر هنر ایران مشهود است.

ورود زبان و ادبیات فارسی به دره پهناور جامو و كشمیر همزمان با گسترش دین اسلام در آن نواحی در ربع اول قرن هشتم هجری آغاز شد و صوفیان بزرگ ایرانی نظیر سید شرف الدین بلبل شاه تركستانی و میرسید علی همدانی و بسیاری از همراهان آنان در ترویج اسلام و و زبان فارسی در این منطقه نقش موثری داشتند.

آساق*1600 * 1551