شرایط برای جهش در مبادلات تجاری ایران و پاكستان فراهم است

اسلام آباد - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی و صنایع كراچی كه پایتخت تجاری و اصلی ترین قطب اقتصاد پاكستان محسوب می شود، معتقد است در شرایط جدید كه بعد از توافق ایران و گروه 1+5 ایجاد شده، شرایط استثنایی برای جهش در میزان مبادلات تجاری این دو كشور همسایه فراهم شده است.

'افتخار احمد وهره' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینكه توافق هسته ایران وشش قدرت بزرگ جهان، آثار مثبت زیادی بر اقتصاد پاكستان و منطقه خواهد داشت، گفت: این توافق باعث خواهد شد تا روابط دو همسایه و دو كشور برادر در مدت نسبتا كوتاهی حتی از روزهای اوج خود در چند سال گذشته نیز فراتر برود و حجم مبادلات تجاری دو كشور در سال های آتی چندین برابر شود.

وی درباره وعده های اخیر مقامات عالی ایران و پاكستان برای افزایش حجم مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار در آینده نزدیك، گفت: یكی از موانع موجود بر سر راه افزایش مبادلات تجاری میان دو كشور، تبادل غیرقانونی و قاچاق كالا در مرزها است و اگر این معضل با همكاری طرفین برطرف شود، با توجه به ظرفیت های فراوان در دو كشور، همه چیز برای رشد مبادلات به رقم پنج میلیارد دلار و حتی بیشتر در آینده نه چندان دور فراهم است.



** نقش مهم كنسولگری ها در كمك به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران-پاكستان

افتخار احمد وهره نقش نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در پاكستان به ویژه كنسولگری های ایران در شهرهای مختلف پاكستان را در تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو كشور بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اتاق بازرگانی و صنایع كراچی با هدف افزایش سطح همكاری های خود با ایران، با كنسولگری این كشور در كراچی بطور مرتب در تماس است.

این مسوول بخش اقتصاد و صنعت پاكستان با بیان اینكه كشورش تمایل زیادی به گسترش همكاری های تجاری و اقتصادی با ایران دارد گفت: اتاق بازرگانی و صنایع كراچی در نظر دارد برای افزایش مبادلات تجاری با ایران، هیاتی را برای بررسی راه ها و ظرفیت های توسعه روابط، به ایران اعزام كند.

وی با بیان اینكه ایران و پاكستان از روابطی دوستانه در تمامی زمینه ها برخوردارند و این روابط در آینده به ویژه در حوزه های اقتصادی و تجاری رشد بیشتری خواهد داشت گفت: تجار و بازرگانان پاكستانی از به نتیجه رسیدن مذاكرات ایران و غرب بسیار خوشحال هستند زیرا اكنون زمینه مساعدی برای توسعه مناسبات با ایران كه زمانی در سایه تحریم ها، متوقف و یا ضعیف شده بود، ایجاد شده است.

رییس اتاق بازرگی و صنایع كراچی، طرح خط لوله گاز ایران-پاكستان را برای غلبه كشورش بر بحران كمبود انرژی بسیار حیاتی و حائز اهمیت فراوان توصیف كرد و گفت كه پاكستان علاقمند است همكاری های خود با ایران در زمینه انرژی را فراتر از خط لوله گاز گسترش دهد و طرح های بیشتری در زمینه برق و انرژی با ایران داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع كراچی، اجرا و تكمیل طرح خط لوله گاز را تنها یكی از ظرفیت ها برای رشد و توسعه سریع مناسبات میان دو كشور دانست و گفت: رفع مشكلات موجود در همكاری های بانكی به عنوان یكی از موارد لغو تحریم ها، موانع زیادی را از سر راه همكاری های تجاری و واردات و صادرات دو كشور كنار خواهد زد.

وی در ادامه به تبادل غیرقانونی برخی كالاها در مناطق مرزی ایران و پاكستان و مشكلاتی كه به واسطه این گونه تجارت غیرقانونی ایجاد می شود، پرداخت و گفت: با توجه به شرایط جدید ایران و فراهم شدن زمینه آسان برای مبادلات تجاری قانونمند میان دو كشور به ویژه تجاری مرزی، دیگری جایی برای فعالیت غیرقانونی برخی افراد سودجو وجود نخواهد داشت و از قاچاق كالا در مرزهای دو كشور، به عنوان یكی از معضلات امروز، خود به خود كاسته خواهد شد.



** انتظار توجه بیشتر از سوی ایران داریم

وی در خصوص تلاش برخی كشورهای منطقه از جمله هند برای سرمایه گذاری های كلان در ایران و انگیزه بالای دهلی نو برای توسعه روابط تجاری با تهران گفت: ما هیچ مشكلی با روابط و همكاری های ایران و سایر كشورهای منطقه از جمله هند در حوزه های مختلف نداریم . ایران و هند دو كشور مستقل و مهم منطقه هستند و كاملا طبیعی است كه حق دارند به دنبال گسترش و افزایش همكاری های تجاری و منافع خود باشند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع كراچی با بیان اینكه هند یكی از شركای تجاری بزرگ ایران محسوب می شود و توجه تهران به توسعه روابط با دهلی امری طبیعی است، در عین حال گفت: از ایران انتظار داریم كه به ویژه در شرایط جدید این كشور، توسعه مناسبات با پاكستان را به عنوان یك كشور همسایه و برادر، به ویژه در حوزه تجارت و اقتصاد مورد توجه قرار دهد.

وی در ادامه، به طرح عظیم راهروی اقتصادی چین-پاكستان و تاثیر آن بر روابط تهران-اسلام آباد اشاره كرد و گفت: این طرح عظیم اقتصادی نه تنها توسعه گسترده مناسبات چین و پاكستان را بدنبال خواهد داشت، بلكه می تواند مسیری برای افزایش روابط ایران و پاكستان و روابط ایران و چین باشد.

به گفته این مسوول اقتصادی پاكستان، زمانی كه این راهروی اقتصادی احداث و تكمیل شود، می تواند به عنوان یك مسیر كوتاه و كاملا اقتصادی، برای حمل و نقل كالا و حتی انتقال انرژی میان ایران و چین مورد استفاده قرار گیرد كه البته پاكستان و همچنین همه منطقه هم از آن سود خواهد برد.

رییس اتاق بازرگی و صنایع كراچی با بیان اینكه پاكستان به ویژه در سال های اخیر از سوی برخی كشورها تحت فشار قرار گرفت تا روابطش را با ایران گسترش ندهد، خطاب به دولت اسلام آباد توصیه كرد: پاكستان در هر شرایطی، باید منافع كشور را به هر موضوع دیگر ترجیح دهد و اجازده ندهد تا مسایل سیاسی میان كشورها، باعث محدود شدن روابط اقتصادی پاكستان با دیگر كشورها شود.

وی همچنین گفت: از دولت پاكستان انتظار داریم شرایط و تسهیلات لازم را برای همكاری گسترده تر جامعه بازرگانان این كشور با ایران فراهم كند. جامعه تجار و بازرگانان ایران و پاكستان، بازیگران اصلی میدان برای افزایش مبادلات تجاری میان دو كشور هستند و باید زمینه های لازم برای فعالیت بخش خصوصی دو طرف فراهم شود.

افتخار احمد وهره رفت و آمد هیات های تجاری میان دو كشور را در كمك به توسعه مناسبات بسیار مهم توصیف كرد و گفت: اگر دو طرف اراده واقعی برای ایجاد جهش در روابط تجاری دوجانبه دارند، یكی از مهم ترین مقدمات و نیازها برای محقق شدن این مهم، افزایش رفت و آمدهای هیات های تجاری میان دو كشور است.

آساق**272**274**1723