۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81693656
T T
۰ نفر
اولین واكسن مالاریا در جهان تایید شد؛ سالانه نیم میلیون نفر قربانی

تهران-ایرنا- سازمان پزشكی اروپا اولین واكسن مالاریا در جهان را تایید كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری گاردین، با به تایید رسیدن اولین واكسن مالاریای جهان نخستین مانع قانونی بر سر راه استفاده از این واكسن برای مبارزه با انگلی كه سالانه جان نیم میلیون نفر را می گیرد، برداشته شد.

این واكسن كه RTS.S نامیده می شود در سراسر جهان موثر نیست و توانایی آن برای محافظت از عفونت مالاریا پس از یكسال محو می شود.اما زمانی كه استفاده از این واكسن با تلاش های فعلی مانند استفاده از پشه بند تركیب می شود، محققان تصور می كنند كه می تواند در كاهش موارد ابتلا به مالاریا و مرگ و میر موثر باشد.

مالاریا از طریق نیش پشه های حامل انگل مالاریا به نام پلاسمودیا ( plasmodia) منتقل می شود.

اندرو وایای مدیر اجرایی شركت GlaxoSmithKline كه این واكسن را ابداع كرد، می گوید: در حالیكه واكسن RTS.S به خودی خود جواب كاملی به مالاریا نیست اما استفاده از این واكسن به همراه مداخله هایی كه اكنون برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا استفاده می شود مانند استفاده از پشه بند و حشره كش ها تركیب بسیار موثری در كنترل ابتلا به مالاریا در كودكان جوامع آفریقایی محسوب می شود.

محققان با دشوار خواندن ابداع واكسن علیه مالاریا می گویند، این اولین واكسنی است كه یك انگل را هدف قرار می دهد.این واكسن از تكثیر پلاسمودیا در كبد پیشگیری می كند.

محققان در یك آزمایش بالاینی این واكسن را بر روی بیش از 16 هزار كودك در هشت كشور آفریقایی امتحان كردند. در 18 ماه اول بعد از استفاده از سه دوز این واكسن موارد ابتلا به مالاریا در نیمی از كودكان پنج تا 17 ساله كاهش یافت و در كودكان 5 تا 12 هفته ای 27 درصد كاهش نشان داد.

این واكسن ابتدا باید به تایید سازمان پزشكی اروپا می رسید تا سازمان بهداشت جهانی موارد استفاده از آن را در نظر بگیرد.

انتظار می ورد كه سازمان بهداشت جهانی توصیه های خود در مورد استفاده از این دارو را در ماه نوامبر صادر كند.

علمی(6)**2038**1599
۰ نفر