۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹
کد خبر: 81693820
T T
۰ نفر
كشاورزان بروجردی از تاخیر در پرداخت پول گندم گلایه دارند

بروجرد- ایرنا- كشاورزان بروجردی كه گندم برداشت شده خود را به شركت غله یا تعاون روستایی شهرستان تحویل داده اند از تاخیر در پرداخت پول محصول خود گلایه دارند.

به گزارش ایرنا با توجه به آغاز فصل برداشت گندم از یك ماه پیش در شهرستان بروجرد، كشاورزان به تدریج گندم برداشت شده خود را به شركت غله و تعاون روستایی شهرستان تحویل می دهند.

این كشاورزان قرار بود پول گندم خود را در مدت زمان كوتاهی از طریق سامانه پرداخت گندم بانك كشاورزی دریافت كنند ولی متاسفانه این روند به كندی صورت می گیرد.

یكی از كشاورزان بروجردی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: كشاورزی كه گندم خود را با زحمت فراوان تولید و به سیلوها و مراكز خرید گندم مانند تعاون روستایی تحویل می دهد انتظار دارد پول آن را به روز دریافت كند.

محمد شاهوردی افزود: گندم تولیدی تا قبل از تحویل به سیلو هزینه هایی از جمله حمل بار دارد لذا پرداخت سریع پول گندم های خریداری شده توسط شركت غله و تعاون روستایی ضروری است.

وی اظهار كرد: برخی كشاورزان كه توانایی پرداخت هزینه های حمل بار را ندارند گندم خود را با قیمت پایین تری به واسطه ها و دلالان می فروشند.

به گفته وی دلالان و واسطه ها این روزها به زمین های كشاورزی مراجعه و همان جا گندم كشاورزان را خریداری می كنند كه این كار برای كشاورز بسیار راحت تر است.

وی افزود: مسوولان شركت غله باید قدر كشاورزانی را كه گندم خود را به آنها تحویل می دهند بدانند و پول آنها را هرچه سریعتر پرداخت نمایند.

مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان با اشاره به پرداخت پول گندم از طریق سامانه بانك كشاورزی گفت: با پیگیری هایی كه از طریق استانداری لرستان صورت گرفته قرار است پول گندم كشاورزان لرستانی ظرف امروز و فردا پرداخت شود.

فرشاد بهاروند در خصوص كیفیت گندم های خریداری شده گفت: مولفه هایی مانند رطوبت، افت مفید و غیرمفید، سن زدگی و غیره برای تعیین كیفیت این گندم ها در نظر گرفته شده است.

وی تعیین كیفیت برای گندم های خریداری شده را در افزایش انگیزه كشاورزان برای بالابردن میزان كیفیت محصولات موثر خواند و افزود: نیروهای مجربی برای تعیین دقیق میزان كیفیت محصولات در آزمایشگاه های استان بكار گرفته شده است.

بهاروند با تاكید بر استمرار بازرسی ها و نظارت به امر خرید گندم گفت: 17 بازرس برای حفظ و صیانت از بیت المال و جلوگیری از بروز هرگونه مشكل احتمالی از جمله تخلیه محموله ها بكار گرفته شده است.

وی ظرفیت ذخیره سازی گندم در سیلوهای استان لرستان را 563 هزار تن عنوان كرد و افزود: 205 هزار تن از این مقدار مربوط به بخش دولتی و 358 هزار تن مربوط به بخش خصوصی می باشد.

وی اظهار كرد: بخش های خصوصی و دولتی دارای انبارهای مكانیزه و سیلوهای فلزی و بتنی هستند كه استانداردهای قابل قبولی در زمینه نگهداری گندم دارند.

مدیرعامل شركت غله و خدمات بازرگانی استان لرستان افزود: در حال حاضر، 190 هزار تن سیلو و انبار مكانیزه در حال ساخت در استان وجود دارد كه مربوط به بخش خصوصی می باشند.

وی به افزایش قیمت خرید گندم در سال جاری اشاره كرد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم معمولی با احتساب چهار درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید 11 هزارو 550 ریال و گندم دوروم به احتساب همین افت 11هزار و 880 ریال می باشد كه نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه كرد: واریز پول گندم به كشاورزان طبق زمانی كه گندم تحویل داده اند انجام می شود.

رییس اداره تعاون روستایی بروجرد نیز گفت: تعاون روستایی بروجرد به صورت مجزا اقدام به خرید تضمینی گندم كشاورزان شهرستان بروجرد كرده و تاكنون 19 هزارو 500 تن گندم از كشاورزان خریداری كرده است.

محمد حسن نوابی افزود: فهرست اسامی كشاورزانی كه گندم خود را تحویل تعاون روستایی می دهند روزانه به بانك كشاورزی ارسال می شود.

وی اظهار كرد: كشاورزانی كه تا 11 تیرماه گندم تحویل داده اند پول خود را از بانك كشاورزی تحویل گرفته اند.

15 هزار و 600 هكتار از 60 هزار هكتار اراضی مستعد كشاورزی شهرستان بروجرد به كشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است كه 10 هزار هكتار از آنها آبی و مابقی دیم می باشند.

7190/3022