۴ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۶
کد خبر: 81695019
T T
۰ نفر
ایران و آلمان در حوزه باستان شناسی همكاری می كنند

تهران - ایران - جمهوری اسلامی ایران و آلمان بر اساس تفاهم نامه ای كه به امضای رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رییس موسسه باستان شناسی آلمان رسید؛ در حوزه باستان شناسی همكاری می كنند.

به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، این تفاهم نامه كه به امضای سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و فردریك ماریا فلس رییس موسسه باستان شناسی آلمان رسید، دارای پنج سال اعتبار بوده و به صورت خودكار برای پنج سال دیگر نیز تمدید خواهد شد.

براساس این تفاهم نامه، دو طرف در حوزه های مرتبط با پژوهش و انتشار اطلاعات شامل باستان شناسی، مردم شناسی، پژوهش های ژئوفیزیكی، فنون سال یابی آثار باستانی، مطالعه مواد فرهنگی و نمونه ها، تحلیل علمی و سایر پژوهش های میان رشته ای مرتبط با مطالعات میراث فرهنگی همكاری می كنند.

بر اساس بند یك این تفاهم نامه، دو طرف در تقویت حوزه های آموزشی و پژوهشی به ویژه در حوزه پژوهش در زمینه های باستان شناسی، شناخت مواد، حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، یادمان ها ومحوطه های باستان شناسی و مدیریت محوطه به یكدیگر كمك خواهند كرد.

انجام طرح های میدانی باستان شناسی شامل بررسی، گمانه زنی، كاوش، تجزیه و تحلیل مواد، چگونگی حفاظت و مرمت مواد بقایای آلی و غیرآلی و حفاظت از میراث باستان شناسی (در حین و پس از كاوش) حفاظت و مرمت اشیای تاریخی، مدیریت یادمان ها و محوطه ها با حضور اعضای گروه نظارتی از زمینه های دیگر همكاری ایران و آلمان خواهد بود.

دو طرف همچنین در طول پنج سال آینده درباره مطالعات و كاوش هایی درمورد مناطق و اموال در ایران، آلمان و سایر طرح های پژوهشی باستان شناسی در سایر كشورها كه به وسیله كارگروه نظارتی مشخص می شود همكاری خواهند كرد.

براساس این تفاهم نامه موسسه باستان شناسی آلمان متعهد می شود حضور پژوهشگران و باستان شناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را در برنامه های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه های آلمان تسهیل كند.

بر اساس گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، در بخش دیگری از این تفاهم نامه تاكید شده است كه دو طرف در مطالعات باستان شناسی و زیست محیطی مرتبط با باستان شناسی در مناطقی از ایران،آلمان و یا سایر كشورها كه توسط كارگروه نظارتی مشخص شود همكاری خواهند كرد.

این تفاهم نامه تاكید می كند: موسسه باستان شناسی آلمان متعهد است براساس مقررات هیچ یك از اموال فرهنگی مكشوفه از كارهای میدانی باستان شناسی در جمهوری اسلامی ایران را از كشور خارج نكند.

این موسسه تلاش خواهد كرد تا شرایط لازم برای تجزیه و تحلیل مواد آلی و غیرآلی و یافته های معدنی مكشوفه از پژوهش ها و كارهای میدانی باستان شناسی مشترك را در ایران فراهم كند.

در تفاهم نامه یادشده آمده است: در موارد استثنایی و به تشخیص پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امكان خروج نمونه ها مطالعاتی برای تجزیه و تحلیل در آلمان فراهم می شود و در همین حال پژوهشگاه می تواند بر حسب نوع نمونه ها استرداد آنها به ایران را درخواست كند و موسسه متعهد به استرداد آنها است.

در بند دیگری از این تفاهم نامه آمده است: گزارش های مربوط به كار میدانی و سایر تحقیقات با همكاری نزدیك میان پژوهشگران دو طرف آماده می شود و به زبان های فارسی و انگلیسی منتشر خواهد شد.

گزارش نتایج علمی مربوط به طرح های مشترك پژوهشی، ترجیحا ابتدا در ایران و به زبان فارسی چاپ می شود. در همین حال دو طرف از حقوق مالكیت فكری یكسان نسبت به نتایج علمی طرح های مشترك برخوردار هستند.

بر اساس بند دیگر این تفاهم نامه در صورت ایراد هرگونه خسارت به ساختارها و اشیای باستان شناسی موضوع این یادداشت تفاهم توسط هر یك از اعضای هیات اعزامی موسسه باستان شناسی آلمان، این موسسه خسارات وارده را جبران خواهد كرد.

فراهنگ**7537**1027
۰ نفر