۶ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۹
کد خبر: 81697746
T T
۰ نفر

6 روز سرنوشت ساز برای انتخاب مسیر زندگی

۶ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۱۹
کد خبر: 81697746
6 روز سرنوشت ساز برای انتخاب مسیر زندگی

تهران-ایرنا- حدود 880 هزار داوطلب كنكور سراسری در حالی از پنجم مرداد فرآیند انتخاب رشته خود را آغاز كرده اند كه فقط 6 روز فرصت دارند آینده رشته تحصیلی و شاید شغلی خود را مشخص كنند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا ، پنجم تا دهم مرداد ماه جاری حدود 880 هزار داوطلب كنكور سراسری فرصت دارند كه از میان صدها رشته تحصیلی حدود 150 رشته تحصیلی را تعیین كنند.

این افراد هر چند 150 رشته را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می كنند اما فقط می توانند در یك رشته تحصیلی ادامه تحصیل دهند و از همین رو این مساله بر حساسیت انتخاب آنان می افزاید.

برای انتخاب درست راه های مختلفی وجود دارد كه استفاده از نظرات كارشناسان و مشاوران زبده از جمله این راه ها است.در انتخاب رشته نباید به افراد غیركارشناس مراجعه كرد و در این مسیر باید از نظرات خبرگان این حرفه بهره گرفت.



** سه فاكتور انتخاب رشته

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با ارایه توصیه هایی برای داوطلبین مجاز به انتخاب رشته برای دانشگاه ها گفت:در زمان انتخاب رشته لازم است به سه فاكتور توانمندی متناسب با رشته تحصیلی، علاقه مندی و فرصت های شغلی متناسب با جنسیت توجه ویژه شود.

رضوان حكیم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: در دبیرستان فقط چند رشته تحصیلی ریاضی فیزیك، علوم تجربی و علوم انسانی و هنر وجود دارد، اما در هریك از گروه های آموزشی متناظر با آن در دانشگاه ده ها رشته تحصیلی وجود دارد كه محتوی و ماهیت آن ها ممكن است با یك درس یا قسمتی از یك درس در دبیرستان مرتبط باشد.

حكیم زاده گفت: باید با توجه به عملكردتان در هر یك از دروس دبیرستان و درصدی كه در دروس مختلف در كنكور بدست آورده اید، ببینید كه چقدر آمادگی برای تحصیل در یك رشته دانشگاهی را دارید؛ به عنوان مثال در گروه علوم انسانی طیف وسیعی از رشته ها وجود دارند كه برخی كاملا با ریاضی در آمیخته اند مثل حسابداری ، مدیریت و اقتصاد و برخی دیگر مثل حقوق و فلسفه و ادبیات هیچ ارتباطی با ریاضیات ندارند.

وی افزود: اگر در دروس پایه مثل ریاضی ضعیف هستید، رشته هایی مثل حسابداری و اقتصاد و مدیریت مناسب شما نیستند و یا اگر در مهارت های كلامی و یا تحلیل مسائل شرایط خوبی ندارید به سراغ رشته هایی مثل حقوق و فلسفه نروید.

حكیم زاده خاطرنشان كرد: دقت كنید كه صرف ورود به رشته مهم نیست بلكه داشتن پایه مناسب آن رشته مهم تر است؛ حتی صرف علاقه مند بودن به رشته ای نیز لزوماً نمی تواند ضامن موفقیت در آن رشته باشد.

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: در این خصوص عناوین و سر فصل واحدهای مختلفی كه در دانشگاه در هر رشته تحصیلی وجود دارد می تواند به شما كمك كند؛ این اطلاعات در سایت وزارت علوم و فناوری موجود است.



** علاقمندی به رشته تحصیلی

وی اظهار داشت: شاید اولین نكته ای كه معمولاً در انتخاب رشته بیان می شود طرح این سؤال است كه به چه رشته ای علاقه دارید؛ دقت داشته باشید كه هر چند این سؤال بسیار مهم است، اما مهم تر آن است كه پاسخ این سوال بر چه مبنایی ارائه می شود.

حكیم زاده با بیان اینكه در انتخاب رشته تحصیلی دو دسته علائق اصلی و علائق كاذب داریم، تصریح كرد: علاقه اصلی یعنی این كه دانش آموز رشته ای را به خاطر موضوع آن و محتوای دروس ارائه شده در آن دوست داشته باشد و علاوه بر آن محیط های شغلی و مشاغل مرتبط با آن را نیز درست بشناسد و به آن ها علاقه مند باشد.

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد: علاقه كاذب یعنی این كه ما به خاطر این كه دوستمان می خواهد رشته ای را انتخاب كند ما هم همان كار را انجام دهیم یا بر عكس رقیب ما در فامیل یا آشنایان ( كسی كه پدر و مادر ما را با او مقایسه می كردند ) رشته ای را انتخاب كرده است و ما هم همان رشته را انتخاب كنیم.

وی افزود: یا اینكه از دبیر یكی از دروس خودمان در دبیرستان خوشمان می آمد و می خواهیم همان رشته تحصیلی او را انتخاب كنیم و یا این كه همه می گویند این رشته خوب است ما هم همان رشته را انتخاب كنیم؛ در این موارد علاقه واقعی وجود ندارد بلكه تأثیر سایر عوامل باعث شده ما فكر كنیم كه به یك رشته علاقه مند هستیم.

حكیم زاده اظهار كرد: شما باید همین علاقه را نسبت به محیط های شغلی رشته هم داشته باشید؛ نمی شود شما بگویید حقوق را دوست دارید ولی از كار در دادگاه بیزار باشید یا تحملش را نداشته باشید؛ عاشق موضوعات روانشاسی هستید ولی علاقه ای ندارید با انسان هایی كه در زندگی مشكلاتی دارند و یا بیماران روانی كار كنید؛ رشته مكانیك را دوست دارید اما علاقه ای به كار در كارخانه های خودرو سازی و محیط های مشابه با آن ندارید.



** فرصت های شغلی

وی با بیان اینكه سومین فاكتور مهم فرصت های شغلی است، اظهار داشت: دانشگاه فقط جایی نیست كه شما موضوعاتی را كه دوست دارید بخوانید بلكه فرصتی برای ارتباط دنیای شخصی با دنیای شغلی است.

حكیم زاده گفت: شما انتظار دارید كه بتوانید پس از تحصیلات خود شغلی داشته باشید؛ برخی رشته ها فرصت های شغلی تعریف شده دارند اما در مورد بعضی از رشته ها این گونه نیست.

وی افزود: در خصوص بعضی رشته ها كانون صنفی شغلی وجود دارد كه به منظور ارائه خدمات خاصی به افراد جامعه، هرساله به فارغ التحصیلان برخی رشته ها اجازه ورود به دنیای شغلی مرتبط با رشته را می دهند در حالی كه در برخی از رشته ها استخدام افراد كاملاً وابسته به دستگاه های دولتی است و محدودیت های خاصی در این زمینه وجود دارد كه مهمترین آن ها عدم امكان بكارگیری نیروهای جدید در بدنه دولت است.

وی تاكید كرد: بنابر این در شرایطی كه به دو رشته تقریباً مثل هم علاقه دارید ترجیح با رشته ای است كه مشاغل مرتبط و بازار كار بهتری دارد؛ حتی در برخی موارد شما می توانید تصمیم بگیرید رشته ای را كه كمتر دوست دارید اما آینده شغلی بهتری دارد در دانشگاه بخوانید و برای رشته ای كه بیشتر دوست دارید از فرصت های یادگیری آزاد استفاده كنید.

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تصریح كرد: البته قرار نیست شما به صرف داشتن شغل رشته ای را انتخاب كنید كه اصلاً دوست ندارید.

وی در ادامه با بیان اینكه جنسیت نیز فاكتور مهمی در انتخاب رشته است، اظهار داشت: هر چند بر اساس قوانین موجود كشور امكان ادامه تحصیل در همه رشته ها برای دختران و پسران وجود دارد اما این به معنای یكسانی فرصت ها و پذیرش یكسان در دنیای شغلی نمی باشد؛ البته این مسئله فقط به ایران مربوط نیست و بر خلاف آنچه برخی از افراد تبلیغ می كنند ،در سراسر جهان امری عادی است.

وی یادآور شد: برای مثال شما به عنوان یك خانم ممكن است بتوانید استخراج و یا اكتشاف معدن را بخوانید اما هیچ تضمینی وجود ندارد كه به اندازه پسران در همین رشته فرصت شغلی داشته باشید؛ در عین حال تناسب روحیه افراد با محیط شغلی نیز بسیار مهم است.



** انتخاب رشته در اولویت انتخاب دانشگاه

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افزود: در انتخاب كد رشته محل دقت داشته باشید كه رشته تحصیلی از دانشگاه خیلی مهمتر است زیرا شما با یك دانشگاه 4 سال سركار دارید اما با رشته تحصیلی یك عمر سركار خواهید داشت.

وی اظهار كرد: اگر شما در ذهن خودتان مرتب رؤیای ورود به دانشگاه خاصی را داشتید اما در حال حاضر رتبه شما به گونه ای است كه رشته مورد علاقه و متناسب با توانمندی ها و دارای فرصت شغلی بهتر را در یك دانشگاه غیر از دانشگاه مورد نظرتان قبول می شوید، تردیدی در انتخاب رشته به جای دانشگاه نداشته باشید.



** انعطاف پذیری

وی در ادامه با بیان اینكه داوطلبان تا جایی كه امكان دارد روی گروهی از رشته ها تمركز كنند و فقط به یك رشته اكتفا نكنند، گفت: همه انسان ها ظرفیت های بالقوه ای برای پرداختن و درگیر شدن با موضوعات مختلف دارند؛ این طور نیست كه برای ما فقط یك رشته خاص متناسب وجود داشته باشد.

وی افزود: لیستی از رشته های مورد نظر و دانشگاه های مورد نظر را انتخاب كنید؛ در انتخاب رشته ابتدا اولین رشته ی مورد نظر را كه دارای ویژگی های سه گانه تناسب با توانمندی، علاقمندی و دارای فرصت های شغلی متناسب با جنسیت شما است در دانشگاه های مختلفی كه امكان تحصیل در آن را دارید، انتخاب كنید و بعد به سراغ دومین رشته در دانشگاه های منتخب باشید و به همین ترتیب ادامه دهید.



** شما به رشته ها اعتبار می دهید

حكیم زاده در ادامه خطاب به داوطلبان مجاز انتخاب رشته اظهار داشت: بعد از اینكه به تصمیم رسیدید از مشورت های متعدد در این زمینه پرهیز كنید؛ این كار شما را سردرگم می كند.

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران یادآور شد: هیچ رشته خوب و یا بدی وجود ندارد تنها رشته متناسب با اشخاص یا غیر متناسب وجود دارند.

وی خاطرنشان كرد: رشته های تحصیلی به افراد اعتبار نمی دهند شما در هر رشته ای خوب كار كنید به آن رشته اعتبار می بخشید شما به عنوان انسان به شغل ها و رشته ها اعتبار می بخشید.

حكیم زاده یادآور شد: در گذشته ایران و جهان آن هایی كه افتخار آفرین بوده اند در رشته های مختلف تحصیل كرده اند؛ در جامعه ما همانقدر كه پرفسور حسابی گران قدر است علامه دهخدا ،دكتر معین، دكتر زرین كوب و دكتر كاتوزیان نیز گرانقدر هستند؛ به همان اندازه كه به پزشك خوب نیاز داریم به مشاور، حسابدار ، روانشناس، وكیل، معمار، مهندس و دیپلمات خوب هم نیاز داریم.



** اجتناب از انتخاب رشته و شركت مجدد در كنكور

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اظهار كرد: اگر تصمیم دارید یك سال دیگر هم صبر كنید و رشته دیگری قبول شوید، باید به نكاتی توجه كنید.

وی گفت: در یك سال انتظار ممكن است همیشه نگران این باشید كه خودتان و اطرافیانتان از شما توقع رتبه بهتری دارند؛ اگر این امر كنترل نشود می تواند تولید استرس و نگرانی كند و عملكرد شما را كاهش دهد.

حكیم زاده افزود: شما باید آماده باشید كه مقدار بیشتری از آن چه برای كنكور امسال زمان صرف كرده اید وقت بگذارید تا یادگیری شما كامل تر شود؛ باید مواظب كاهش انرژی و انگیزه خودتان در طول یك سال آینده باشید.

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد: باید مطمئن شوید كه رشته دلخواه شما واقعا یك فرصت خوب برای شما خواهد داشت؛ اگر صرفا به خاطر این كه تحسین دیگران را بر انگیزید در تصمیم خود تجدید نظر كنید.

وی تصریح كرد: باید تا حدود زیادی بتوانید عواملی كه باعث شده است عملكرد امسال شما كمتر از انتظار باشد را شناسایی كرده و قادر به كنترل و حذف آن ها در طول یك سال آینده باشید .

دانشیار دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: اگر در هریك از این موارد تردید دارید در تصمیم خود تجدید نظر كنید .

وی در پایان تاكید كرد: توجه داشته باشید كه انتخاب رشته یكی از 3 انتخاب مهم زندگی شما است كه به طور مستقیم و غیر مستقیم روی دو انتخاب مهم دیگر زندگی یعنی انتخاب شغل و انتخاب همسر تاثیر می گذارد.

حكیم زاده با تاكید بر اینكه انتخاب رشته را به عنوان یك تصمیم كوتاه مدت در نظر نگیرید، گفت: برنامه كلان زندگی خود را مورد توجه قرار دهید و طوری انتخاب رشته كنید كه حضور و ادامه تحصیل شما در آن رشته با نقش های بعدی شما در اجتماع و خانواده هماهنگ و همخوان باشد.

فراهنگ**9187**1569
۰ نفر