۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۳۶
کد خبر: 81703421
T T
۰ نفر
روند تلفات بيماري طاعون در منطقه هفتاد قله اراك رو به كاهش است

اراك- ايرنا- معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: روند تلفات بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك در منطقه هفتاد قله اراك تا حدي رو به كاهش است.

مهرداد حاج حسيني روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: بر اساس مشاهدات پايش مرحله ششم منطقه هفتاد قله اراك مي توان گفت تا حدي مرگ و مير نشخواركنندگان كوچك در اين منطقه كاهش يافته اما اين بيماري مهلك همچنان قرباني مي گيرد و تهديد جدي زيست محيطي است.

وي بيان كرد: در مرحله پايش ششم منطقه هفتاد قله اراك كه روز جمعه با حضور 20 نفر از محيط بانان، تشكل هاي مردمي، كاركنان منابع طبيعي و اداره كل حفاظت محيط زيست اين استان انجام شد، 25 لاشه از چارپايان كل، بز، قوچ و ميش كشف شد كه اين لاشه ها تازه نبودند.

معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي ادامه داد: از اول مردادماه جاري تا روز جمعه 10 لاشه تازه در اين منطقه كشف شد اما اين موضوع به اين معني نيست كه بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك (PPR) كنترل شده و ممكن است در موجي ديگر دوباره تلفات افزايش يابد.

حاج حسيني اظهار كرد: ميزان تلفات اين بيماري از زمان شيوع آن (چهاردهم خرداد ماه امسال) تا آخرين پايش مرحله ششم به 391 راس رسيده است.

وي گفت: اين بيماري تاكنون با دو موج حاكميت، حدود 12 درصد از وسعت اين زيستگاه در منطقه امن شمالي دره هاي چكاب و سيبك در منطقه حفاظت شده هفتاد قله را آلوده كرده است.

معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي ادامه داد: با مشاهده نخستين علايم شيوع طاعون با همكاري دستگاه هاي مربوطه قرنطينه اين زيستگاه، اقدامات پايش و رصد، ضدعفوني، واكسيناسيون دام هاي روستاهاي حاشيه منطقه حفاظت شده به صورت ضربتي آغاز شد و همچنان نيز تا مهار اين بيماري ادامه دارد.

حاج حسيني يادآور شد: در روزهاي نخست شيوع بيماري به دليل كمبود اعتبار، اقدامات ضدعفوني با آب آهك انجام مي شد اما درحال حاضر از ماده ضدعفوني قوي پرسيدين در آبشخورها و ماده CDI20 در ضدعفوني محيطي به صورت گسترده استفاده مي شود.

وي گفت: دو حوضچه ضد عفوني در ورودي منطقه هفتاد قله ايجاد شده كه از پراكنش آلودگي هاي محيطي به اطراف جلوگيري شود.

معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي اضافه كرد: بر اساس آخرين سرشماري رسمي سه هزار و 400 راس وحوش در منطقه هفتاد قله اراك وجود داشته كه يكهزار و 800 راس آن قوچ و ميش و يكهزار و 600 راس كل و بز بوده است.

حاجي حسيني افزود: 90 درصد تلفات طاعون نشخواركنندگان كوچك در اين زيستگاه مهم در جمعيت كل و بز رخ داده است.

وي اظهار كرد: واكسينه كردن بيش از 36 هزار راس از دام هاي روستاهاي حاشيه منطقه آلوده عليه بيماري با همكاري دامپزشكي، رصد و پايش منطقه به صورت روزانه توسط محيط بانان، پايش هفتگي، برگزاري چهار كارگروه ويژه مخاطرات زيست محيطي به منظور مديريت صحيح و علمي شيوع طاعون نشخواركنندگان در زيستگاه هفتاد قله از ديگر اقدامات صورت گرفته است.

بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك قابل سرايت به انسان نيست و از تظاهرات باليني آن مي توان به اسهال، بروز ضايعات و تورم در مخاط دهان، ترشحات چركي در ناحيه چشم و بيني و تلفات سنگين در وحوش و دام هاي جوان نام برد.

دوره كمون بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك دو تا سه روز است و پس از آن با تب شديد و ناگهاني در دام و وحوش ظهور كرده و ميزان تلفات آن در جمعيت دام اهلي جوان 50 تا 60 درصد و در وحوش تا 80 درصد برآورد شده است.

منشاء اين بيماري ويروسي است و شايع ترين راه انتقال آن از طريق تماس مستقيم دام سالم با بيمار، جابه جايي و تردد دام هاي آلوده، استفاده از آبشخورهاي مشترك دام هاي اهلي و حيات وحش و غذاي آلوده به مدفوع دام بيمار است.

زيستگاه هفتاد قله و ارتفاعات آن از ديرباز از مناطق طبيعي امن براي وحوش بوده و با داشتن هزاران گونه جانوري از ديدني هاي بكر و حفاظت شده استان مركزي است كه سالانه پذيراي هزاران طبيعت گرد است.

ارتفاعات هفتاد قله مانند زنجيري از شمال اراك شروع شده و با 81 هزار هكتار وسعت در شمال اراك، 30 كيلومتري خمين، 15 كيلومتري شمال غربي محلات، 35 كيلومتري دليجان، 25 كيلومتري شرق اراك واقع شده است.

كوه هفتاد قله با دو هزار و 686 متر، بلندترين قله و دشت شمالي با يكهزار و 677 متر ارتفاع از سطح دريا، پست ترين نقطه اين منطقه است.

بر اساس اطلاعات موجود بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك چند سال گذشته در منطقه ساريگل مازندران و پارسال در پارك ملي بمو شيراز شيوع داشته و تلفاتي را در وحوش اين مناطق گرفته است.ك/3

3005/6013/1772
۰ نفر