به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا علی اصغر فانی روز یكشنبه در سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش كشور اظهار داشت: این امر محقق خواهد شد به شرط آنكه برای تدوین و تصویب برنامه های این وزارتخانه وقت گذاشته شود و به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش و پرورش توجه شود.
وی با بیان اینكه در برنامه ششم توسعه بر اجرایی كردن سند تحول نظام آموزشی تاكید شده است اظهار كرد: اكنون نقشه راه این سند آماده شده كه با اتكا به آن آموزش و پرورش بهتر می تواند در طول برنامه ششم توسعه به اهداف مد نظر دست پیدا كند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه 131 راهكار در سند تحول نظام آموزشی تعریف شده است گفت: هر سال حدود صد برنامه و فعالیت برای اجرا در نقشه راه پیش بینی شده است كه امید است بتوانیم به گونه ایی در برنامه ششم توسعه احكام و تكالیف را به پیش ببریم تا بتوان به اهداف مد نظر دست یافت.
فانی یادآور شد: فراهم كردن زیرساخت ها برای اجرای سند تحول، همدلی در وزارت آموزش و پرورش و همكاری در بیرون از این وزارتخانه از لوازم اجرای سند تحول است و بدون فراهم كردن زیرساخت ها، بودجه و امكانات در حوزه تعلیم و تربیت نمی توان توقع داشت اهداف سند تحول محقق شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مهر ماه 1394 زمانی است كه نظام آموزشی 6-3-3 سند تحول را در همه دوره های تحصیلی در بر می گیرد كه البته این امر با مشكلاتی همچون كمبود نیروی انسانی متخصص و فضای آموزشی همراه خواهد بود.
فانی در ادامه به موضوعات مهم مورد بحث در اجلاس سی و دوم اشاره كرد و گفت: از آنجا كه این وزارتخانه با مشكل كمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی در مهرماه 94 مواجه است برای رفع این مشكلات روسا و مدیران آموزش و پرورش در كارگروه های تخصصی به بحث می نشینند.
وی بررسی طرح رتبه بندی فرهنگیان كه اجرای آن از مهرماه 94 آغاز می شود را از دیگر موضوعات مورد بحث در این اجلاس ذكر كرد و گفت: برای اجرای این طرح در سال 94 یك هزار و 350 میلیارد تومان و برای سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان به تصویب هیات دولت رسیده است كه این بودجه جدای از اعتبارات سنواتی آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه معلمان را ستون فقرات این وزارتخانه دانست و گفت: هر توفیقی كه در آموزش و پرورش و كشور مشاهده می شود مرهون تلاش ها و مجاهدت های معلمان است و روسای آموزش و پرورش مناطق نیز به عنوان لایه اجرایی مدیریتی در این وزارتخانه نقش كلیدی دارند.
فای اظهار امیدواری كرد با همفكری و همدلی دولت و ملت و تلاش های مجلس بتوانیم بخشی از مشكلات معلمان را رفع كرده و در یك بازه زمانی معقول در سه حوزه منزلت، هویت و معیشت معلمان گام های بلندی برداریم.
فانی در ادامه با تاكید بر سیاست های پنجگانه محور در آموزش و پرورش گفت: این سیاست ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم در ادامه ساماندهی نیروی انسانی بحث بهسازی منابع سازمان نیز دنبال شود.
وی گفت: توسعه عدالت آموزشی در ادامه فعالیت های آموزش و پرورش مورد تاكید بوده و همچون سال گذشته توسعه پیش دبستانی و انسداد موانع بی سوادی در دستور كار خواهد بود.
وی با بیان این كه دولت مصمم است دانش آموز بازمانده از تحصیل در كشور وجود نداشته باشد یادآور شد: قریب به 99 درصد دانش آموزان لازم التعلیم را در كلاس ها داریم و هنوز بیش از یك درصد از دانش آموزان تحت پوشش نیستند.
وی در مورد این دانش آموزان تصریح كرد: این افراد یا توسط خانواده هایشان به مدارس راه پیدا نمی كنند یا مشكلات ذهنی دارند و مدارسی در آن مناطق وجود ندارد.
فانی ادامه داد: امیدوارم در طول برنامه ششم توسعه با تاكید بر اجباری كردن آموزش در دوره ابتدایی و اول متوسطه بچه ها را از تحصیلات لازم برخوردار كنیم.
وی با بیان این كه مصوبه مناسبی در دولت یازدهم در مورد سوادآموزی به تصویب رسیده است اظهارداشت: ایجاد انعطاف در سوادآموزی و استفاده از بخش غیردولتی می تواند گام موثری برای ریشه كنی بی سوادی در جامعه باشد.
فانی با تاكید بر آموزش و پرورش دختران گفت: این امر در سند آموزش كشور و نیز در سندی كه در سال 2000 در كشور مالزی به امضای وزرای آموزش و پرورش دنیا رسید دیده شده است.
وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان كشوری پیش رو در امر آموزش و پرورش در منطقه توسط یونسكو شناخته شده است.
فانی گفت: امروز دنیا به این جمع بندی قطعی رسیده كه كلید توسعه یافتگی پایدار در گرو آموزش است و اگر در جامعه ای هستیم كه در آن توسعه یافتگی پایدار باشد راهی جز توسعه آموزش نداریم.
وی ادامه داد: ما در برنامه ششم توسعه علاوه بر تحقق سند تحول باید نیم نگاهی هم به تكالیف جهانی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در توسعه عدالت آموزش تحت توازن در رشته ها و شاخه از اهمیت بالایی برخوردار است.
فانی در ادامه با اشاره به توسعه دیپلماسی آموزشی اظهارداشت: باید تجربیاتی كه به بركت انقلاب طی 36 سال گذشته آموخته ایم را به سایر كشورها منتقل كنیم.
وی خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران این توانمندی را دارد تا به سایر كشورها تجربیات خویش را ارایه دهد.
وی در ادامه با اشاره به ایفای نقش آموزش و پرورش و وظایف دولت گفت: آموزش و پرورش در دولت یازدهم با عقد قراردادهای متفاوت با نهادهای مختلف اقدامات موثری داشته است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید نقش خودمان را در قالب مهارت های زندگی به دانش آموزان ایفا كنیم چرا كه صرف آموختن دانش زیست شناسی، فیزیك، شیمی، ریاضی و غیره به كشور كمك نمی كند.
فانی خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش باید در كنار آموزش های علمی، رفتارسازی كند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای تحول در فرایند یادگیری گفت: نیازمند پژوهش محور كردن امر آموزش در كشور هستیم هر چند كه در ابتدای مسیر بوده و باید به عنوان یك هدف آن را دنبال كنیم.
فانی ادامه داد: پژوهش محور كردن آموزش به عنوان یك هدف می تواند توسعه خلاقیت و نوآوری را در پی داشته باشد.
وی اظهارداشت: امیدواریم با اصلاح روش ها، جهت گیری های آینده و با تعریف فعالیت های جدید آموزشی، امر پژوهش محور را در این وزارتخانه تقویت كنیم.
فانی با تاكید بر یادگیری فناوری های نوین در آموزش و پرورش گفت: باید از فناوری های نوین در حوزه آموزش و پرورش بهره مند شویم و گام نخست آماده سازی نیروی انسانی سازمان برای استفاده از این فناوری ها، تجهیز مدارس به سخت افزارهای لازم و استفاده دانش آموزان از آنان است.
وزیر آموزش و پرورش استفاده از منابع استانی و شهرستانی در تامین نیازهای این وزارتخانه را از دیگر موارد مهم دانست و یادآور شد: چشم داشتن به مركز ستاد وزارتخانه اشتباه بزرگی است هر چند كه دولت كارش را انجام می دهد اما باید از امكانات محلی و مناطق در زمینه های فضاهای آموزشی و مشاركت مردم در امر آموزش و پرورش بهره مند شویم.
فانی با تاكید بر توجه به نخبگان و استعدادهای برتر اظهارداشت: باید تلاش كنیم سرمایه های خدادادی را رشد داده و از وجودشان به نحو احسنت بهره مند شویم.
وی با اشاره به توسعه و ارتقای ورزش دانش آموزی گفت: المپیادهای مدارس كه سال گذشته برگزار شد تجربه خوبی در این زمینه بود كه امیدواریم این روند ادامه یابد.
وی در ادامه استفاده از امكانات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را از دیگر اولویت های آموزش و پرورش دانست و اظهارداشت: این وزارتخانه می تواند در بهداشت مدارس و تقویت جسم دانش آموزان و توسعه بهداشت مدارس شبانه روزی موثر باشد.
وی در ادامه با اشاره به حوزه پرورشی نیز گفت: فعالیت های پرورشی در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و زیبایی شناختی دانش آموزان كه در سند تحول ذكر شده می تواند موثر باشد.
وی خاطرنشان كرد: مباحثی همچون قرآن، آشنایی دانش آموزان با ائمه و استفاده از آیات پرتكرار برای حفظ دانش آموزان و ورود قرآن به زندگی آنان و اقامه نماز در مدارس و توسعه فعالیت های مشاوره ای مباحثی است كه در سال آینده نیز با عمق بیشتر دنبال خواهد شد.
فراهنگ**9187**1883**9132
تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: یكی از اولویت های پیش روی وزارت آموزش و پرورش اجرای برنامه های شش توسعه است زیرا این برنامه می تواند آموزش و پرورش را از سال 95 تا 99 به تعالی برساند.