در اين يادداشت به قلم 'فرزاد وثوقي' آمده است: وضعيت اتوبوسراني درون شهري شيراز چندان تعريفي ندارد، اتوبوسهاي فرسوده و واگذاري شده به بخش خصوصي كه شايد با كمتر نظارتي همراه است اين روزها سكان هدايت خود را به هر جهت مي كشاند. اين روزها كمتر منتقدي به سراغ اتوبوس هاي شركت سابق واحد مي رود تا كمبودهاي اين بخش را مورد توجه قرار دهد.
اتوبوس ها گاهي با سرعت باور نكردني و بي حوصله در خيابان ها حركت مي كنند و گاهي با سرعت لاك پشت؛ بهداشت در اتوبوسها در حداقل ممكن است و زمان انتظار مسافران در ايستگاه ها در حال طولاني شدن است.
شهروندان معتقدند فرسوده بودن اتوبوسها ونقص فني در جريان ارايه خدمات باعث اين كندي مي شود.
داخل اتوبوسها تهويه وجود ندارد و بسياري از شهروندان كه در خطوط متراكم از اين وسيله كند رو استفاده مي كنند از اين بابت گلايه دارند .
اكثر توقف گاه هاي اتوبوس در تصرف خودروهاي سواري است و اتوبوس ها ناچارا وسط خيابان مسافر سوار و پياده مي كنند.
از ساعت حدود 21:30 هر شب هم خبري از سرويس دهي اتوبوس ها نيست. جاي خالي تاكسي هاي شيراز هم در اين ساعات مشهود است و معلوم نيست با اين ضعف ناوگان حمل ونقل درون شهري چه بايد كرد. تاكسيراني شيراز تا امروز از پس سواري هاي بدون مجوز برنيامد و قادر نبود در زمان مقرر نسبت به نوسازي ناوگان تاكسيراني اقدام كند.
ضعف در شبكه حمل ونقل عمومي شهر شيراز تا بدانجا مشهود است كه تاكسيداران بيشتر تمايل به سرويس هاي دربستي دارند تا سوار نمودن مسافر در خيابان هاي اين شهر.
بايد به اين موضوع اذعان داشت كه استفاده از خودروهاي تك سرنشين گوياي نارضايتي از سرويس دهي اين دو خدمات شهري است.
اين درحالي است كه نوك حملات انتقادي، خدمات شهري دراين بخش بيشتر متوجه مترو است. پروژه بزرگ متروي شيراز كه اجراي آن براي شيرازي ها يك ضرورت بود.
شيراز سومين شهر بهره مند از مترو است. چند حفاري در مناطق مركزي شهر كه لازمه اجراي موفق پروژه بوده است بعضا انتقادات شديدي را به همراه داشته است.
انتقاداتي كه بدون ارايه راهكارشايد چندان موثر ومنصفانه نباشد. ما امروزه شاهديم كه در برخي خيابان هاي شهر كه اصولا حفاري مترو انجام نشده است نيز ترافيك سنگيني حاكم است اما ترافيك ميدان امام حسين (ع) با وجود اعلام مسوولين امر بر انتخاب مسيرهاي جايگزين دسترسي، كماكان مورد انتقاد برخي رسانه هاست.
تجميع واحدهاي خدمات شهري در يك مسير شايد كاري غير اصولي است. ساخت مجتمع هاي بزرگ نيز در مناطق مركزي شهر اما بدون پاركينگ غير اصولي است حتي اگر متعلق با افراد صاحب نفوذ، صاحب سرمايه و يا صاحب رسانه باشد.
حمل ونقل درون شهري گره باور نكردني خورده است. گويا ترافيك شيراز و تراكم بلند مرتبه ها دراين شهر جا پاي تهران گذاشته است. تجارب آن كلانشهر كشور در هيچ نقطه از شيراز براي مقابله با ترافيك به كار گرفته نشده است.
تنها اقدام موثر براي بررسي روند ترافيك انتقاد از متروي شيراز است. طولاني شدن زمان اجراي اين پروژه بزرگ ملي بسته به اعتباراتي است كه البته در زمان مقرر به اين پروژه اختصاص نيافته است.
همچنين زمان تحريم هاي خارجي و نيازهاي مبرم اين پروژه به خريدهاي خارجي اما خط يك پروژه به پايان خود نزديك است وهمزمان خط دوم در حال اجراست. خط سوم با ادغام در خط يك گام هاي موثري برداشته و بدين صورت اعتبارات خوبي كسب نموده است.
اتصال ايستگاه راه آهن شيراز از صدرا به ميدان احسان و در نتيجه ميدان نمازي وميدان الله و فرودگاه شيراز يكي از گام هاي بزرگ مسوولين شهري است.
دراين رابطه رسانه ها نقش تعيين كننده اي دارند تا با همراهي مديريت شهري، فرهنگ ترافيك را افزايش دهند و سختي كار را براي مجريان گرفتار شده در ترافيك هسته مركزي شهر تسهيل كنند . به اميد آن روز. ك/1
2027/ 5054
روزنامه افسانه چاپ شيراز در يادداشتي با عنوان 'اتوبوسراني شهري' به بررسي وضعيت سيستم حمل و نقل عمومي در اين شهر پرداخته است.