۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۲۲
کد خبر: 81706569
T T
۰ نفر
علماي شيعه و سني بايد فتاواي غيرشرعي علماي وهابيت را محكوم كنند

قم ـ ايرنا ـ مشاور بين الملل آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد گفت: امروز علماي شيعه و سني بايد با حفظ وحدت، با هم و يكصدا فتاواي غيرشرعي و مجوز آن ها براي ريختن خون مسلمانان را محكوم كنند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد حسيني قزويني عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دعوت دكتر احمد طيب شيخ الازهر از علماي شيعه و سني براي برگزاري نشست علمي، افزود: وي از مراجع شيعه و علماي اهل سنت خواسته تا در كنار يكديگر بر حرمت قتل مسلمانان فتوا دهند، اما واقعيت آن است كه علماي شيعه و سني هيچگاه مجوز ريختن خون مسلمانان را نداده بودند كه اكنون آن را محكوم كنند، بلكه علماي وهابي و تكفيري اين فتاواي غيرشرعي را صادر كرده اند.
وي با اشاره به نامه اي كه آيت الله مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد در پاسخ به دعوت شيخ الازهر براي وي ارسال كرده است، اظهار داشت: ايشان با توجه به بازتاب گسترده سخنان دكتر احمد طيب در رسانه ها، نامه خصوصي خود را رسانه اي كردند تا براي همگان معلوم شود كه مراجع تقليد نيز طرفدار اين پيشنهاد بوده و پيش از اين نيز حمايت خود را از آن ابراز داشته اند.
استادحوزه علميه قم گفت: ايشان تصور مي كنند كه ضرورتي ندارد در آغاز، مراجع ديني و شيخ الازهر حضور بهم رسانند، بلكه ابتدا علماي بزرگي در سطوح ديگر جلسات مشتركي تشكيل داده و زمينه را براي شركت علما در سطوح بالاتر فراهم كنند، ضمن اينكه از اهتمام دكتر احمد طيب در جهت ايجاد وحدت ميان شيعه و سني قدرداني كرده اند.
وي با بيان اينكه شيخ الازهر احتمالا به دليل آنكه عده اي در مصر جوانان سني را به شيعه دعوت مي كنند، اما براي آن ها شرط توهين و فحاشي به صحابه را مي گذارند، در ماه مبارك رمضان به سخنراني پرداخته است، اظهار داشت: وي از حاميان جدي وحدت ميان شيعيان و اهل سنت است و در جايي بيان كرده كه شيعيان، مومن و مسلمان بوده و من پشت سر علماي شيعه نماز مي خوانم، اما وي در سخنان خود در نقد عقايد شيعه كه قابل بحث و مناقشه است، به سخنان «احمد الكاتب» كه در جامعه شيعه مطرود شده و وهابي است، استناد كرده كه ما اين انتظار را از وي نداشتيم.
مدير شبكه تلويزيوني ولايت خاطرنشان كرد: متاسفانه امروز تشيع انگليسي از جمله شبكه تلويزيوني فدك با حضور «ناصر الحبيب» كه به انگلستان پناهنده شده است، عليه وحدت شيعه و سني فعاليت كرده و به اختلافات دامن مي زنند، اما مراجع عظام تقليد از اينگونه كارها برائت مي جويند.
وي در پايان تصريح كرد: با توجه به برخي موانع و محدوديت ها، نشست مشترك علماي شيعه و سني و شيخ الازهر مي تواند در جمهوري اسلامي ايران و يا در يك كشور ثالث برگزار شود و در اين جلسه همفكري، راهكارهاي برون رفت و مقابله با وهابيت و گروه هاي تكفيري تبيين شود. ك/3
8146/ 6133/**1613
۰ نفر