۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۲۲:۴۰
کد خبر: 81706588
T T
۰ نفر
همايش يك هزار نفري باستاني كاران استان كرمانشاه برگزار شد

كرمانشاه - ايرنا - همايش يك هزار نفري باستاني كاران استان كرمانشاه براي اولين بار در كشور عصر روز دوشنبه در ورزشگاه آزادي اين شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين مراسم به مناسبت هفته فرهنگ پهلواني و ورزش هاي زورخانه اي با حضور آيت الله مصطفي علما نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه كرمانشاه، مجتبي جوهري مديركل ورزش و جوانان استان كرمانشاه، كلهر نماينده فدراسيون و جمع زيادي از باستاني كاران و علاقه مندان به ورزش هاي باستاني برگزار شد.
در اين همايش منحصر به فرد، باستاني كاران كرمانشاه با مددگرفتن از مولاي متقيان حضرت اميرمومنان علي (ع) در زمين چمن ورزشگاه آزادي به اجراي حركات باستاني پرداختند.
ورزشكاران باستاني كرمانشاه، در اين همايش به انجام انواع حركات باستاني نظير ميل گرفتن، شنا رفتن، چرخيدن، كباده گيري و ... پرداخته و از سوي حاضران به شدت مورد تشويق قرار گرفتند.
دراين همايش 16 نفر از كميته مرشدان و هيات ورزش هاي پهلواني و زورخانه اي نيز با همنوايي و دم دادن به مرشد، شور خاصي را حركات باستاني كاران بخشيده بودند.
در همايش يك هزار نفري باستاني كاران كرمانشاه، شوكا به عنوان نماد ورزش استان معرفي و مقرر شد از اين پس به روي پيراهن ورزشكاران استان نقش ببندد.
تجليل از 6 ورزشكار مروج ورزش پهلواني در رشته هاي مختلف نيز از جمله برنامه هاي در نظر گرفته شده در اين همايش بود.
در اين همايش همچنين ياد و خاطره تمامي پهلوانان و نام آوران ورزش كرمانشاه بويژه پهلوان حسين گلزار گرامي داشته شد.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه كرمانشاه در اين مراسم گفت: اين ديار از ديرباز در ورزش، اخلاق و جوانمردي زبانزد و شهره خاص و عام بوده است.
آيت الله مصطفي علما از ورزش باستاني به عنوان ورزشي نام برد كه توام با معنويت، مدح مولاي متقيان و آيات شريفه قرآن است كه از ديرباز مورد عنايت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري قرار داشته است.
آيت الله علما خاطرنشان كرد: يكي از راه هاي جذب جوانان به ورزش و فرهنگ پهلواني، وجود رشته باستاني است كه هم روح انسان را صيقل مي بخشد و هم به جشم و جان آدمي طراوت مي دهد.
امام جمعه كرمانشاه ورزش باستاني را در جلوگيري از تهاجم فرهنگي دشمنان به علت معنويتي كه در آن است بسيار موثر خواند و گفت: مسوولين ورزشي استان بايد زمينه جذب هرچه بيشتر مردم و بخصوص جوانان را به اين رشته فراهم كنند.
وي همچنين با توصيه به جوانان در خصوص سه مقوله تحصل، تهذيب و ورزش گفت: قرار گرفتن آن ها در كنار يكديگر مي تواند سلامت، علم و آگاهي و تندرستي روح و جان را براي آدمي به ارمغان آورد.
7458/8066/1547
۰ نفر