شانس زیاد شركت های ایتالیایی در ایران از نفت تا ساخت و ساز

رم - ایرنا - خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) با عنوان «ایران: گوئیدی، از نفت تا ساخت و ساز، شانس زیاد برای شركت های ایتالیایِی» گوشه هایی از مصاحبه اختصاصی ایرنا با «فدریكا گوئیدی» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا را منتشر كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری آنسا با اشاره به برنامه سفر دو روزه وزرای توسعه اقتصادی و خارجه ایتالیا در راس هیاتی تجاری به ایران نوشت: گوئیدی در آستانه سفرش به تهران در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا در رم با تاكید بر روابط عالی اقتصادی و تجاری پیش از تحریم ها میان دو كشور، از تمركز ایتالیا بر روی از سرگیری روابط اقتصادی با ایران پس از توافق هسته ای وین خبر داد.
آنسا در باره مذاكرات هیات ایتالیایی در تهران كه از امروز (سه شنبه) آغاز می شود، افزود: وزیر توسعه اقتصادی در این مصاحبه یاداور شد كه ایتالیا قبل از تحریم ها نخستین شریك تجاری تهران با مبادلاتی بالغ بر بیش از 7 میلیارد یورو در سال 2011 بود و تقریبا تمام شركت های بزرگ ایتالیایی نیز در این كشور حضور داشتند.
آنسا به نقل از گوئیدی در مصاحبه با ایرنا نوشت: اكنون درصددیم همراه مقامات ایرانی بخش های دارای اولویت ازسرگیری مشاركت اقتصادی، تجاری، تعریف شرایط آغاز دوباره فعالیت بیمه اعتباری ساچه در ایران و گشایش مجدد كانال های مالی بلافاصله پس از لغو تحریم ها با مشاركت انجمن بانكی ایتالیا و گروه های اصلی اعتباری خود را شناسایی كنیم.
خبرگزاری ایتالیا به نقل از وی افزود: بخش هایی كه به نظر ما و بر اساس گفت وگویی كه به رضا نعمت زاده وزیر صنایع ایران در نمایشگاه اكسپو میلان در ماه مه گذشته داشتم می توانند مربوط به حوزه نفت و گاز، خودروسازی، حمل و نقل، زیربنایی، ساخت و ساز و برخی بخش های ساخت ایتالیا مانند مبلمان و پارچه شوند.
آنسا نوشت: هیات ایتالیایی به ریاست وزرای توسعه اقتصادی و خارجه این كشور متشكل از نمایندگان عالیرتبه نهادهایی مانند موسسه ملی تجارت خارجی 'ایچه'، موسسه بیمه اعتباری 'ساچه'، انجمن بانكی ایتالیا 'ابی'، صندوق سپرده و وام 'CDP' و صندوق استراتژیكی ایتالیا، انجمن هایی مانند اتحادیه صنایع 'كونفیندوستریا' ، انجمن ملی سازندگان مسكن 'انچه'و نمایشگاه های ایتالیا، شركت هایی مانند 'انسالدو انرجیا' برای تولید نیروگاه، گروه صنعتی 'فینمكانیكا'، شركت نفت 'انی'، شركت راه سازی 'اناس'، بانك یونیكردیت، شركت انتقال برق 'ترنا'، شركت انرژی 'ادیسون'، شركت 'گالیلئو' و شركت ' تروی' و شركت كشتی سازی 'فینكانتیری' می شود.
آنسا در پایان افزود: گوئیدی در این مصاحبه ابراز امیدواری كرد تا در دیدارهایی كه در تهران خواهد داشت، راه برای برقراری مجدد یك همكاری ثمربخش برای شركت های ایتالیایی در ایران و برای ایرانی ها در ایتالیا فراهم شود.
بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران، مبادلات تجاری میان ایتالیا و ایران پیش از تحریم های غرب، از سال 2005 رشدی تدریجی نشان داد و تا سال 2011 میلادی به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 7 میلیارد و 97 میلیون یورو رسید. اما از سال 2012 با اتخاذ تدابیر محدودكننده تجاری از سوی اتحادیه اروپا، بویژه محدودیت در بخش واردات برخی از تولیدات ایران، مبادلات تجاری میان تهران و 28 كشور اروپایی و ایتالیا كاهش یافت و صادرات ایتالیا در سال 2014 به كمی بیش از یك میلیارد و 100 میلیون یورو رسید كه البته 9/5 درصد بیش از متوسط اروپایی محسوب می شود در حالی كه واردات از ایران در آن سال 221 درصد افزایش یافت.
اروپام**461**1516