معاون جهاد كشاورزی دزفول:كارخانجات قند اصفهان  نیمی از طلب چغندركاران دزفول راپرداخت نكرده اند

دزفول-ایرنا-معاون فنی جهاد كشاورزی دزفول با اشاره به پرداخت 50 درصد طلب چغندركاران این شهرستان توسط كارخانه قند بنیاد اصفهان گفت: كارخانه قند نقش جهان اصفهان هنوز برای پرداخت بدهی خود به چغندركاران به تعهد خود عمل نكرده است.

علی كرمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در سال زراعی 93-94 از مجموع دو هزار و 150 هكتار از اراضی شهرستان دزفول كه به كشت چغندرقند اختصاص یافت 170 هزار تن محصول چغندرقند برداشت و تحویل كارخانجات نقش جهان و بنیاد اصفهان شد.
وی میانگین عملكرد چغندرقند را در هكتار 80 تن و میانگین عیار محصول چغندرقند دزفول را 15 دانست و گفت: با گذشت چندین ماه از خرید این محصول تنها كارخانه بنیاد اصفهان 50 درصد از مطالبات چغندركاران دزفول را پرداخت كرده و كارخانه نقش جهان هنوز به تعهدات خود عمل نكرده و هیچ وجهی به كشاورزان دزفول پرداخت نكرده است.
معاون فنی جهاد كشاورزی دزفول اظهاركرد: شهرستان دزفول استعداد خوبی در تولید چغندرقند دارد و بسیاری از كشاورزان متقاضی كشت این محصول هستند ولی با وجود متقاضیان فراوان كارخانه های اصفهانی جوابگوی محصول برداشت شده نیستند كه این امر ضرورت احداث كارخانه قند در دزفول را بیشتر می كند.
كرمی گفت:با توجه به اینكه كشت چغندرقند در دزفول به صورت پاییزه انجام می شود و میزان آب مصرفی در فصل پاییز با كاهش 50 درصدی میزان آب همراه است و حتی در برخی موارد به كمتر از یك پنجم میزان مصرف آب در كشت بهاره می رسد باید نسبت به كشت پاییزه محصول چغندرقند در دزفول توجه ویژه ای توسط مسوولان صورت گیرد.
وی افزود: مسوولان دولتی هم اكنون در حال پیگیری حل مشكل كشاورزان دزفولی و پرداخت مطالبات آنها از كارخانه های اصفهانی هستند كه امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
وی افزود: انتقال محصول چغندرقند تولید شمال خوزستان به كارخانه های قند اصفهان در اردیبهشت امسال در حالی صورت گرفت كه این كارخانه ها ، پرداخت مطالبات كشاورزان چغندرقندكار را پس از تحویل محصول به كارخانه متعهد شده بودند.
وی با اشاره به اینكه كارخانه های مذكور مدعی شده اند به دلیل به فروش نرفتن محصول شكر در بازار توان مالی پرداخت مطالبات كشاورزان چغندرقند خوزستانی را ندارند گفت:با پیگیری صورت گرفته كارخانه نقش جهان اصفهان مدعی شده هفته آینده مقداری از بدهی خود به چغندركاران دزفول را پرداخت خواهد كرد.
كرمی اظهار كرد:راه اندازی مجدد كارخانه قند دزفول در شمال خوزستان نقش مهمی در افزایش كشت محصول چغندر قند در خوزستان دارد كه باید مورد توجه مسوولان مربوطه قرار گیرد.
با خلف وعده كارخانجات تولید شكر اصفهان در تعهدات خود بیم آن می رود كشت محصول چغندر قند در خوزستان كه پس از یك دهه دوباره احیا شده بار دیگر به فراموشی سپرده شود.
استان خوزستان در دهه 70 با تولید سالانه حدود 500 هزار تن چغندر قند، قطب اصلی این محصول در كشور بود كه با تعطیلی دو كارخانه قند دزفول و اهواز كه خوراك اصلی آنان چغندر قند بود كشت این محصول رو به افول نهاده و سپس متوقف شد.
طرح احیای كشت چغندرقند در خوزستان در حالی از سال زراعی گذشته در این استان كلید خورد كه كشاورزان چغندرقند كار خوزستانی به دلیل تعطیلی كارخانجات چغندرقندی خوزستان از سال های گذشته به ناچار محصول خود را به كارخانجات قند اصفهان و كرمانشاه انتقال دادند.
7278/6068/6037