۱۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰
کد خبر: 81710912
T T
۰ نفر
وزیرنفت: مدل جدید قراردادهای نفتی دسامبر در لندن رونمایی می شود

تهران - ایرنا - وزیر نفت گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) دسامبر امسال (آذر - دی) در لندن معرفی می شود.

به گزارش ایرنا از شبكه اطلاع رسانی نفت وانرژی، بیژن زنگنه با بیان این كه مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) دسامبر امسال در لندن رونمایی می شود، گفت: قراردادهای جدید با شركتهای خارجی در قالب IPC امضا خواهد شد كه فكر می كنم جذابیت بیشتری داشته باشد.
براساس این گزارش، همزمان با معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن پروژه های بخش بالادستی نفت كه قرار است در قالبIPC توسعه پیدا كنند نیز به سرمایه گذاران معرفی خواهند شد.
گفتنی است، در مدل تازه قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار براین است كه حلقه های مختلف صنعت نفت (اكتشاف، توسعه و تولید) به صورت یكپارچه واگذار شوند تا شركتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند. در این قرارداد مالكیت مخزن قابل انتقال نیست و مالكیت واگذار نمی شود وتولید صیانتی ازمخزن، یكی از مهمترین مباحث در این قراردادهاست. دراین مدل از قرارداد، عملیات اكتشاف به پیمانكار واگذار می شود و باید سعی شود شركتهای خارجی به مناطق پر ریسك صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است كه هزینه سنگین اكتشاف را شركتهای خارجی تامین كنند و نباید هزینه های ملی صرف مخارج اكتشاف شود. انتقال فناوری و شفافیت مالی یكی از مهمترین مباحث قراردادهای تازه (IPC) است كه براساس آن قرار است در قراردادهای تازه، كارشناسان ایرانی در كنار شركتهای سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند. ضمن این كه باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل كنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یكی از مهمترین اهداف این قرارداد است.
اقتصام(1)2022**1558
۰ نفر