۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۸
کد خبر: 81713003
T T
۰ نفر

دنياي اقتصاد بررسي مي كند: پشت صحنه «بورس مسكن»

۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۸
کد خبر: 81713003
دنياي اقتصاد بررسي مي كند: پشت صحنه «بورس مسكن»

تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد در شماره روز يكشنبه هجدهم مرداد در توضيح تيتر يك نوشت: هم‌اكنون محدوده مجاز معاملات ملك در بورس طراحي شده به‌طوري كه ضوابط پذيرش اموال غيرمنقول در بورس كالا تدوين شده است و در قالب آن؛ نهادهايي كه تاكنون به روش مزايده، حجم زيادي برج اداري-تجاري خود را به بازار عرضه مي‌كردند، از اين پس مي‌توانند آنها را از طريق بورس كالا به فروش برسانند. ارزش حداقل 10 ميليارد توماني، شرط عرضه املاك خاص در بورس است.

اين روزنامه با انتشار عنوان خروج از 3 توقفگاه اقتصادي، آورد: محمدهاشم پسران اقتصاددان برجسته ايراني در جهان معتقد است اقتصاد ايران در سال‌هاي اخير به واسطه مشكلات موجود در سه نقطه توقف كرده است؛ كاهش سرمايه‌گذاري، كاهش توان توليد و خدمات و ركود و بيكاري سه توقفگاه اقتصادي كه مورد تاكيد هاشم پسران است. اين اقتصاددان برجسته ايراني معتقد است براي اينكه اقتصاد ايران به سمت توسعه حركت كند بايد از اين سه توقفگاه عبور كرد و لازمه اصلي اين موضوع اين است كه سياست‌هاي اقتصادي اين سه توقفگاه مورد تاكيد قرار بگيرد.
روزنامه دنياي اقتصاد با بازتاب خبر بازي فرامرزي بازار دلار، نوشت: روز گذشته، شاخص بازار ارز تحت تاثير 2 عامل رواني فرامرزي بيشترين رشد خود از چهار مرداد را ثبت كرد. رشد 15 توماني نخستين روز هفته كه دلار را به قيمت سه هزار و 345 تومان رساند، ناشي از نوسان‌گيري معامله‌گران با 2 عامل بيروني بالا بودن ارزش دلار در كشورهاي همسايه و كاهش قيمت نفت بود. به اين ترتيب، در حالي كه در گذشته ردپاي افزايش قيمت در عوامل مستقيم و داخلي پي گرفته مي‌شد، روز شنبه دلار تحت‌تاثير عوامل بيروني و ذهنيت افزايشي برخي معامله‌گران غيررسمي بالا رفت. ذهنيتي كه عمدتا با هدف نوسان‌گيري و كسب سود در كوتاه‌مدت صورت مي‌گيرد.
تغيير ديد بازيگران سهام، تيتر ديگر اين روزنامه است. روز گذشته، دماسنج بازار سهام افت 450 واحدي (معادل 0.68 درصدي) را تجربه كرد و براي دهمين روز متوالي در كانال 66 هزار واحدي باقي ماند. نبود محرك‌هاي رشد و عوامل فشار باعث شده است بورس تهران وضعيت نسبتا كم‌نوساني را سپري كند. در اين شرايط، با توجه به آنكه قيمت سهام به ارزش ذاتي خود نزديك است، ريسك سفته‌بازي نيز نسبتا كاهش يافته است. بر اين اساس، كارشناسان معتقدند سهامداران مانند گذشته به اخبار مثبت توجه نمي‌كنند و عموم معامله‌گران فعلي، نوسان‌گيري و كسب سودهاي كوتاه‌مدت را ترجيح مي‌دهند.
روزنامه دنياي اقتصاد با تحليل موضوع 1+5 نكته از حال و روز بورس، آورد: با شروع سال 1394 و همزمان با مذاكرات هسته‌اي در لوزان سوييس، اميدواري به حصول توافق نهايي به رشد 13 درصدي شاخص در زماني بسيار كوتاه منتهي شد. پس از تفاهم لوزان و تصميم به ادامه مذاكرات براي دستيابي به توافق نهايي بازار روندي كاهشي به خود گرفت، به‌طوري كه تا 19 خرداد شاخص كل 12 درصد كاهش يافت. پس از آغاز مجدد مذاكرات تا زمان اعلام توافق نهايي (22 تيرماه)، بازار شاهد روند روبه رشدي بود، به‌طوري‌كه شاخص كل بيش از 10 درصد و شاخص هم‌وزن بيش از هفت درصد نسبت به ابتداي سال افزايش يافت. برخلاف انتظار اكثر فعالان بازار، پس از توافق نهايي، بازار روند كاهشي در پيش گرفت، به‌طوري‌كه از زمان توافق تا 12 مردادماه شاخص كل چهار درصد و شاخص هم‌وزن 3.5 درصد افت كرد. اين در حالي است كه در دوره‌ مشابه قبل از توافق، شاخص كل و شاخص هم‌وزن كمتر از هفت درصد رشد كرده بودند. در اين يادداشت عواملي كه موجب شده است روند بازار برخلاف انتظار سرمايه‌گذاران باشد، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
اين روزنامه در سرمقاله خود عنوان «استقبال از تعهد رييس جمهور» را به قلم سيدمهدي بركچيان منتشر كرد و به انتشار يادداشت «جنگ ارزها» به قلم حسين قضاوي پرداخت.
*گروه اطلاع رساني
پژوهشم**9165**9131
۰ نفر