۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸
کد خبر: 81713265
T T
۰ نفر
ظریف: متن نهایی متوازن است/از روز برجام برخورد جامعه بین المللی با ایران تغییر كرد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه متن برجام را متنی متوازن و حضور مردم در انتخابات را عامل به ثمر رسیدن این مذاكرات دانست و گفت:از روز برجام برخورد جامعه بین المللی با ایران تغییر كرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، محمد جواد ظریف روز یكشنبه در نشست ویژه توافق هسته ای كه توسط دیپلماسی ایرانی برگزار شد، این مطلب را بیان كرد.
ظریف با بیان این كه فرصت ها مانند ابر می گذرد، اظهار داشت: فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات ایجاد شد، شما زمانی با این پدیده، شعاری برخورد می كنید و زمانی تحلیلی برخورد می كنید.
وی افزود: این كه می گویم حضور مردم مذاكرات را به ثمر رساند و توازن ایجاد كرد، شعار نیست بلكه اگر به همه متون علمی كه راجع به تحریم نوشته شده نگاه كنید هیچ كسی هدف تحریم را فشار اقتصادی بیان نمی كند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: هدف تحریم تغییر سیاست است، از این طریق كه به مردم فشار وارد كرده و مردم را از حاكمیت جدا كنند و حاكمیت ناگزیر شود به خواسته وضع كنندگان تحریم گردن نهد؛ برای همین تحریم هایی كه تاكنون از سوی شورای امنیت علیه كشورها وضع شده تماما به تغییر رژیم یا یك جنگ منتهی شده است.
ظریف خاطرنشان كرد: بنابراین هدف تحریم ها جدا كردن حاكمیت از مردم است به همین دلیل مردم با حضور در انتخابات نشان دادند كه تحریم ها اثر ندارد و با حضور 73 درصدی در پای صندوق های رای نشان دادند كه می خواهند كه با دولت خود از طریق صندوق رای تعامل كنند.
وی تصریح كرد: همین امر باعث شد كه طرف مقابل از تحمیل اراده خود از تحریم ایران ناامید شده و به مذاكره روی آورد.
رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این كه مذاكره در ظرف زمانی 12 – 13 ساله و نه در خلا، شكل گرفت، اظهار داشت: ما و طرف مقابل هر كدام در این مذاكرات داده هایی داشتیم. داده های طرف مقابل موفقیت نسبی در پروژه امنیتی سازی ایران بود كه تبلور آن در هر قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفتم ابتدا با ماده 40 و بعد با ماده 41 شروع شد.
ظریف ادامه داد: از سوی دیگر ما از منظر علمی و فنی توانی را ذخیره كرده بودیم و مهمتر این نكته كه با فشار نمی توان دیدگاهی را بر مردم ایران تحمیل كرد و این داده ما بود.
وی ضمن قدردانی از تلاش های دكتر صالحی، عراقچی و روانچی خاطرنشان كرد: متن نهایی، متن متوازنی است؛ این طور نیست كه تمام خواسته های خود را به طرف مقابل تحمیل كرده باشیم، چنین چیزی توافق نیست، اسمش سند تسلیم است. از سوی دیگر طرف مقابل هم نه توانست و نه می تواند این كار را انجام دهد.
به گفته محمد جواد ظریف، 6 قطعنامه شورای امنیت بدون یك دقیقه اجرا و برای اولین بار لغو شد و برای نخستین بار بود كه موضوعی با عنوان قطعنامه موضوع مذاكره شد. اگر این ها را فرامتن نگاه كنیم با هر متنی توازن ایجاد می كند، ضمن آنكه داخل متن هم توازن قابل توجهی وجود دارد.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان كرد: حتی از نظر تناظر زمانی اقدامات هم این مساله رعایت شده است، به طوری كه پرونده مرحله ای را طی می كند و در فاصله ای در شورای امنیت در یك بازه 10 ساله به طور قطعی خاتمه می باید. البته در حوزه هایی محدودیت هایی روی ایران هست اما قطعنامه جدید برخلاف قطعنامه قبلی تحریم ندارد بكله محدودیت دارد.
به گفته ظریف، قطعنامه های قبلی علیه كشورمان ممنوعیت داشت و كشورها مجاز نبودند با ایران معامله كنند و یا در برنامه هسته ای ایران حضور داشته باشند اما الان كشورها تشویق شده اند در برنامه هسته ای ایران حضور داشته باشند.
وی خاطرنشان كرد: درموارد قبلی شاهد تحریم های شدید موشكی بودیم به طوری كه حتی امكان استفاده از اقدامات قهر آمیز برای جلوگیری از دسترسی به فناوری موشكی بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 وجود داشت اما این ها تبدیل به محدودیت برای مدت مشخص شده است.
وزیر امور خارجه با بیان این كه این ها توازنی است كه در برجام و قطعنامه به طور نسبی وجود دارد، اظهار داشت: با زمان بندی مشخص ظرف 10 سال پرونده ایران در شورا مختومه شده و از دستور كار حذف می شود و بندهای قطعنامه 2231 مشخص است.
ظریف تاكید كرد: نكته ای كه باید به آن اشاره كرد این است كه از روز پایان مذاكرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته ای بر اساس متن برجام و قطعنامه تغییركرده است. قطعنامه در مقدمه می گوید روز جمع بندی برجام، چون قطعنامه به اجرای كامل اشاره می كند، پرونده ایران در این مقطع عادی می شود.
وی با بیان این كه شورای حكام سازمان بین المللی انرژی اتمی در سپتامبر 2003 وضعیت ایران را استثنایی و موضوع ایران را ضروری و ارجنت اعلام كرد، گفت: این عنوانی است مثل تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل و قالبی می شود كه خیلی چیزها در آن وجود دارد بنابراین ما وضعیت استثنایی در این 12 سال داشتیم.
وزیر امور خارجه با اشاره به قطعنامه شورای امنیت علیه كشورمان اظهارداشت: با قطعنامه 1696 ایران داخل فصل هفت شد؛ این قطعنامه با قطعنامه 1337 كه بعد از آن صادر شد تفاوت جدی دارد، 1696 مشابه قطعنامه 598 است و پس از آن قطعنامه های 1737، 1735 و 1929 صادر شد كه پشت بند آن تحریم ها علیه ایران بود.
ظریف یادآور شد: در قطعنامه 1929 می گوید با توجه به ابعاد اشاعه ای برنامه هسته ای و تاثیرات آن بر صلح و امنیت بین المللی؛ اما در قطعنامه 2231 تصمیم می گیرد از روزی كه توافق شد در 14 جولای تغییر اساسی در برخورد جامعه بین الملل با ایران وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: در واقع از روز اول برجام، برنامه هسته ای ایران تهدید علیه صلح نیست و زمانی هم كل موضوع از شورای امنیت خارج می شود.

** بزرگ ترین خیانت این است كه به مردم بگوییم شما شكست خوردید
محمد جواد ظریف در سخنان پایانی خود در نشست دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال سیروس ناصری مذاكره كننده سابق كشورمان مبنی بر این كه چرا به رغم این كه این توافق یك پیروزی بوده است مدام باید بر آن تاكید كنیم ما واقعا پیروز شدیم و حق داریم جشن بگیریم.
طهماسب مظاهری رییس پیشین بانك مركزی نیز پرسید: آیا دولت برای شرایط پس از تحریم در زمینه رونق اقتصادی برنامه ای دارد؟
ظریف در پاسخ به این سوال گفت: در زمینه بحث قدرت بازدارندگی و قطعنامه شورای امنیت پیرامون موشك و اقدامات طرف مقابل باید بگویم كه در یك ظرف موجود زمانی حركت كردیم و قطعنامه 1929 هرگونه فعالیت در مورد موشك های بالستیك را ذیل فصل هفت كه با عبارت الزام آور بود را برطرف كرده است.
وی افزود: در قطعنامه های گذشته هرگونه فعالیتی كه بتواند به قابلیت حمل كلاهك هسته ای بینجامد ممنوع بود و كشورها نه تنها مجاز بودند هر اقدامی را انجام دهند بلكه موظف بودند در همه حوزه ها بدون محدودیت وارد عمل شوند اما امروزه این مساله تبدیل شد به خواسته غیر الزام آور برای كشور كه می تواند در حوزه فعالیت های موشكی بالستیك فعالیت كند.
وزیر امورخارجه تصریح كرد: اگرچه هیچ موشكی توسط كشور برای كلاهك هسته ای طراحی نشده است و در موضوع برجام اختلافی كه وجود دارد بین برجام و قطعنامه این است كه نفی مفاد برجام تبعات دارد اما قطعنامه تبعاتی بر برجام ندارد.

**اگر ایران ایستادگی نمی كرد خیلی از پایتخت ها در اختیار داعش بود
ظریف گفت: محدودیت موشكی در برجام نیست و ما همواره اعلام كردیم توان دفاعی ما بدون محدودیت ادامه خواهد داشت و تلاش برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه ادامه دارد و بارها به صراحت اعلام كردیم كه اگر ایران در منطقه مردانه ایستادگی نمی كرد خیلی از پایتخت ها در اختیار داعش قرار داشت.
وی خاطرنشان كرد: امروز خیلی فریاد وااسلاما شنیده می شود و از سخنان آقای عراقچی این طور برمی آید كه دل پری دارد كه گفت بر این توافق می ایستم و این را حق ایشان می دانم.

**بدترین و عجیب ترین قطعنامه های شورای امنیت درباره ایران
وزیر امورخارجه با اشاره به این كه پس از توافق شرایط كشور تغییر كرده است، گفت: قطعنامه 1929 كه از بدترین قطعنامه های شورای امنیت است چرا كه من تمام عمر خود را در این كار گذاشتم و كاری به غیر از این موضوعات بلد نیستم، در عوض قطعنامه 2231 در نوع خود عجیب ترین قطعنامه شورای امنیت خواهد بود.

**مهم ترین تضمین اجرای برجام
ظریف در پاسخ به سوال مظاهری در خصوص برنامه ریزی دولت برای شرایط پس از رفع تحریم ها نیز گفت: دولت معتقد است مهم ترین تضمین اجرای برجام در هم تنیدن مسایل اقتصادی با كشورها است كه باعث می شود هیچ كشوری زیر برجام نزند و به تعهدات خود عمل كند.
وی افزود: با این طرح نوعی روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی حتی در زمینه مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد شد كه برای كسی كه بهانه جویی برای برهم زدن برجام داشته باشد به صرفه نباشد و در دولت و سطح وزارتخانه ها این طراحی صورت گرفته است.
ظریف در پاسخ به این كه اگر بخواهیم بررسی كنیم هزینه و سود این برجام چه بوده است؟ گفت: آن چه هزینه كردیم هزینه سانتریفیوژ نبود بلكه به دنیا گفتیم كه شما نمی توانید حرفی را به ما تحمیل كنید، این هزینه اقتدار ملی است.
وی افزود: امروز معادله قدرت چند وجهی شده و قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی دیگر مبنای قدرت نیست، بنابراین قدرت معنایی ما باعث شد تا با تحمل فشار به این دستاورد برسیم و ممكن است در این موضوع بسیاری از افراد هزینه و فایده كنند كه آیا مذاكره كنندگان خوب عمل كردند یا نه اما این كه بگوییم این دستاورد مذاكرات كیلوواتی چند درآمده است، عامل قدرت كه همان ایستادگی بود را فراموش كرده ایم.

**در دنیا ثابت شد كه حذف و محروم كردن ناكارآمد است
وزیر امورخارجه ادامه داد: اگر توافق وین یا برجام موفقیت بود برای این است كه در دنیا ثابت شد پارادایم حذف و محروم كردن ناكارآمد است.
ظریف اظهارداشت: بازی با حاصل جمع صفر مبنایی جز پارادایم حذف ندارد و اگر می خواهید ببریم باید یك نفر ببازد كه این موضوع به جنگ ختم خواهد شد.
وی یادآور شد: وقتی به تاریخ روابط بین الملل می نگریم باید ببینیم كه چند بحران بین المللی بدون جنگ حل شده است؟ اگر مبنا را به حاصل جمع صفر می گذاشتیم مساله به جنگ ختم می شد.
وزیر امورخارجه خاطرنشان كرد: به دنیا می گوییم كه با روش جدید می خواهیم تعامل كنیم و مبنای گفت و گوی تمدن ها این بود كه بازی برد و باخت را كنار بگذاریم چرا كه بازی برد و باخت برای هیچ كسی منفعت ندارد و حتی برای بزرگ ترین قدرت جهان به 11 سپتامبر ختم شد.
ظریف تصریح كرد: اصرار دارم كه بگویم در این معادله همه بازیگران جز جنگ طلبان پیروز شدند و هر كسی به دنبال رسیدن به راه حل معتدل بود پیروز شد و كسانی كه دنبال تنش بودند شكست خوردند.
سیام**2021*1053*9012* 9314
1429